Coc Ràpid

El bloc de Carme-Laura Gil

18 de maig de 2019
0 comentaris

Lily Reich i la cadira Barcelona

Demà, dia 19 de juny , la cadira Barcelona complirà 90 anys. De neta simplicitat, tub d’acer i pell, disseny  minimalista, fa 90 anys atragué les mirades sorpreses dels visitants del pavelló d’Alemanya a la Fira Internacional de Barcelona. Lily Reich i Ludwig Mies van der Rohe foren els coautors del famós pavelló, que encara fins avui és conegut associat únicament al nom de l’arquitecte mític, el creador dels eteris gratacels d’acer i vidre, el logo arquitectònic dels EEUU. El silenci sobre Lily Reich ha estat un fet amarg i més encara quan ella fou la dissenyadora de la icònica cadira Barcelona.

Lily Reich fou la dona extraordinària creadora de nous paràmetres en la moda, el mobiliari, l’interiorisme i l’arquitectura. Nascuda el 1885 a Berlin, inicia la seva carrera artística dissenyant vestits de dona que ella mateixa cosia y venia en un petit taller, una moda sense artifici, als 23 anys comença a aplicar els seus coneixenents i habilitat al disseny de mobiliari, sis anys més tard és ja la primera dona directora de la Deutscher Werkburd, l’associació d’arquitectes , industrials i artistes que marcà la vanguàrdia europea de l’arquitectura i el dissenys industrial. !0 anys més tard, al 1924 coneix Mies Van der Rohe, la seva relació professional i personal durarà 14 anys, fins que der Rohe marxa a EEUU i ella decideix no acompanyar-lo i quedar-se a l’Alemanya nazi, com a resistent, professora a la Bauhaus de disseny i interiorisme, perd el treball quan la institució és clausurada perquè “el seu estil és un art degenerat influït pels jueus”, ja no té ni petits encàrrecs. Morí dos anys després d’acabada la guerra, sense haver pogut continuar la seva professió.

Havia dissenyat molt mobiliari amb el patró de la simplicitat. El “més és menys” adoptat per Mies van der Rhoe fou la seva divisa des dels  primers anys de joventut, la passió per la simplicitat, els materials exposats amb naturalitat, l’atracció per la nova producció industrial foren els trets característics de la seva obra. La cadira de Barcelona és la genial mostra del patró amb el contrast entre el metall polit i brillant i la superfície texturada, el concepte arquitectònic del pavelló sintetizat en el moble.Potser mai no se sabrà si ambdós arquitectes foren coautors del disseny de la cadira, en qualsevol cas Reich dissenyà sempre mobiliari i Mies van der Rohe només la famosa cadira.

Fins a l’any 2010 mai no es parlà de la coautoria dels dos arquitectes en el disseny del Pavelló, un cop sabuda aquella s’ha estès al mobiliari. L’obra icònica ja no té un únic nom, caldrà esperar uns altres 80 anys per a pronunciar en primer lloc el de Reich?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!