Adam Majó

Xuts a pals

29 de març de 2011
0 comentaris

Un aparcament sota la plaça de la Reforma

La teoria era la següent: Volem
que el barri antic de Manresa torni a ser un pol d’atracció de visitants de la
resta de la ciutat, de la comarca i de més enllà; i com que tota aquesta gent
vindrà en automòbil (segons un informe del RACC…), el què ens cal és crear
centenars de places d’aparcament a l’entorn de les antigues muralles. Amb
aquesta premissa, qualsevol preu és acceptable per tal de guanyar espai on
posar-hi automòbils. Que el subsòl és de roca massissa? Cap problema. Que
foradar-lo valdrà molts diners i comportarà greus perjudicis pels veïns mentre
durin les obres? Tot sigui a fi de bé. Que cal enganyar una mica la gent i
dir-los que els obres només duraran un any i mig, tot i saber que això és
impossible? Mentida piadosa. I de pas, damunt l’aparcament hi farem una nova
plaça i aprofitaren per endereçar els accessos al Puigcardener i a la Seu
(obres que, evidentment, s’hagueren pogut fer sense l’aparcament subterrani).
Així és com l’any 2005 neix l’ambiciós projecte de la Reforma, amb el
recolzament del govern municipal (PSC, ERC, ICV) i de bona part de la oposició
(CiU i PP), i amb l’únic rebuig públic de la CUP (venen eleccions, ho havia de
dir).

Doncs bé, més enllà de discutir
sobre si l’espai resultant ens agrada poc o gens i de si  la gestió de tot plegat s’ha fet
malament o molt malament, el cert és que hi ha uns números que són
incontestables: quan fa dos anys de la inauguració de l’aparcament, les dades
d’utilització estan encara molt per sota de les previstes: l’any 2010 la
mitjana d’ocupació de les 301 places de rotació no ha arribat al 8%.

Calen aparcaments al centre de la
ciutat, no ho discutim, però era un error pensar que aquest és l’element clau i
desencadenant de la reactivació del centre històric. De fet, els tres dies
l’any que més visitants reb el nucli antic (per l’Aixada, el Correfoc i la
Merditarrània) són quan de menys aparcaments disposa (es tanca el
Milcentenari). Si la gent troba el barri atractiu ve igualment, en cotxe,
alguns, i a peu o en transport públic, molts altres. L’Ajuntament, i molts
comerciants, segueixen pensant que el problema del barri és el com (arribar-hi
i aparcar-hi) i no el què (hi venim a fer). Per això no hi ha volgut situar
cap dels nous equipaments (els jutjats i el conservatori ja hi eren), ni els
estudis universitaris, ni la delegació del departament d’Educació, ni els
serveis de promoció econòmica, renunciant així al moviment de persones i
activitats que haguessin comportat.

La plaça de la Reforma, en
definitiva, no és, com plantegen alguns, una bona idea mal executada, sinó la
constatació d’una estratègia fracassada.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.