Un drap de cotó embolicat al voltant d’una ferradura de ferro llençat contra la cresta d’una ona. A cloth of cotton wrapped around a horseshoe of iron tossed upon the crest of a wave (…)
Vet aquí la nova obra d’en Weiner: una colla de mots, de materials, d’objectes i d’accions que aquestes paraules descriuen. També la seva materialització de quatre maneres i en quatre indrets diferents de la capital catalana –perquè encara que no sembli, Barcelona és la capital d’aquest país nostre-.
En Lawrence Weiner és una dels primers espases mundials en el camp del conceptualisme.
La cresta d’una ona… Fa esment a les primeres tecnologies humanes –teixits, la protecció reutilitzable per ales peülles dels cavalls- i a un emplaçament marí.
I es plasma en:
La declaració distribuïda en sobres de sucre escampats per bars i cafès de la ciutat a partir del 25 de setembre, i en nombre de 30.000.
En el Nivell Zero de la Fundació Suñol, presenta dues noves adaptacions: sobre una paret del pati exterior de més de cinc metres d’alçada, llegim la frase escrita en català, castellà i anglès.
A l’espai interior de la sala s’escolta la mateixa declaració a través d’una composició musical estil doo-wop, barrejada amb ritmes de hip hop i acompanyats d’altres sons i sorolls fets per Ned Sublette i The Persuasions. La veu anglesa de la recitació és feta pel propi artista.
I el quart, i darrer, element, és una acció consistent en una ferradura de ferro embolicada en un drap de cotó i llançada, davant la costa de Barcelona, contra la cresta d’una onada.
En Weiner. Va concebre un art basat en ‘declaracions’ –statements-, les quals descriuen tot de relacions entre els éssers humans i els objectes i viceversa.
El seu art és radical. I s’enfoca cap a la filosofia, la política i la pràctica. És regit per una ‘declaració de propòsits’ que actua com una directriu per al funcionament del seu art:
L’artista pot construir l’obra
L’obra pot ser fabricada
No és necessari construir l’obra
El nord-americà ha fet obres i exposicions, com ara textos pintats sobre paret, sòl o façanes; cartells i llibres; pel·lícules; col·laboracions amb músics; textos gravats en llapis o impresos sobre roba o tatuatges transferibles.
Col·loca el seu treball, sempre, en accessibles contextos i en diversos suports. Fita: democratitza la seva obra tan com pot.
. La cresta d’una ona. Lawrence Weiner. Fundació Suñol – Nivell Zero. Barcelona. Fins el 15 de novembre de 2008.
El crim del caixer automàtic / El crimen del cajero automático
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
El nombre de sobres de sucre que s’ha imprès i distribuit és de 300,000 i no 30,000.