Joaquim Torrent
Darrerament s’ha posat de moda fer constar a tota mena d’envasos indicacions on se’ns informa que l’empresa o la cadena de supermercats ‘tal’ destina determinat percentatge dels seus beneficis a ‘tasques solidàries’. En realitat, quasi tot es redueix a una estratègia publicitària, tan poc ajustada a la realitat com la que exhibeixen certes empreses d’aigua embotellada, que pretenen fer-nos creure, en un joc de confusions, que consumint el seu producte arribarem a aprimar-nos o, fins i tot, a eliminar el col·lesterol…
De fet no som més que davant una reinterpretacio de les velles col·lectes del Domund destinades als ‘negritos‘, les quals han estat girades del revés i posades al dia pels publicistes tot apel·lant a la consciència dels consumidors i als seus sentiments, en una mostra de com el màrqueting tot ho aprofita a fi d’obtenir més guanys. En realitat, el que arriba als suposats destinataris sempre són quantitats ínfimes que es dilueixen en el no-res, ben sovint després d’haver omplert les butxaques d’uns quants intermediaris desaprensius.
Aquesta xavalla que es destina com a ajut solidari al Tercer Món té els mateixos efectes nuls que el color verd amb què —seguint la moda ecologista— s’embolcallen els més variats productes. I també sol implicar unes quantitats semblants de cinisme i desvergonyiment, ja que si els falsos productes ecològics sovint impliquen, en el seu procés d’elaboració, greus atacs al medi ambient, paral·lelament, aquestes empreses que se suposa que es desvetllen per alleugerir els problemes del Tercer Món, no tenen cap problema a l’hora d’externalitzar els processos productius i comprar productes fets amb la suor i, de vegades, la sang dels treballadors dels països subdesenvolupats: sense drets laborals, suportant condicions insalubres, amb pagues ínfimes —només cal recordar l’existència de les maquiles—; això si no són directament beneficiàries de l’explotació del treball infantil! Ben sovint l’explotació laboral es produeix directament, i per a més inri, com és el cas dels supermercats, davant els nostres ulls. ¿O és que no heu vist el treball repetitiu, embrutidor i interminable que tantes empleades de supermercat, a canvi d’una retribució miserable, fan davant nostre?… Mentrestant, als envasos dels productes ens vénen amb el conte de la versió moderna del Domund. Si us plau, prou d’infantilització. Que ja som grandets!
|
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!