Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

El Parlament Europeu alça la veu (un cop més) en relació a les Polítiques Climàtiques i Energètiques a la UE per al 2030

0

El Parlament alça la veu per uns objectius climàtics i energètics per a la UE per al 2030 ambiciosos i vinculants. L’eurocambra hem adoptat avui un informe amb el qual ens posicionem en el debat sobre les polítiques energètiques i climàtiques per al 2030. Els Verds agraïm el suport del Parlament Europeu per prendre’ns seriosament els objectius climàtics i energètics de la UE per al 2030, just unes setmanes després que la Comissió va presentar unes propostes sense cap mena d’ambició.

El missatge que envia avui el PE és alt i clar: és essencial per a qualsevol política de la UE vincular les energies renovables, l’eficiència energètica i gasos d’efecte hivernacle amb els objectius pel 2030. Tan sols unes setmanes després que la Comissió Europea presentés la seva débil proposta, la votació d’avui hauria de reorientar el debat i instar als governs de la UE a que prenguin la decisió correcta en relació al full de ruta pel 2030. La cimera està prevista pel proper mes de març.

El 2030 és la següent fita crucial per al clima i la política energètica europea. És crucial que els lobies dels combustibles fòssils i de les nuclears entenguin que el nostre futur energètic rau en l’aposta per les energies renovables i en l’eficiència energètica. Uns objectius clars i ambiciosos proporcionarien la seguretat que els inversors necessiten, no només en el sector de l’energia, sinó també en les indústries innovadores a tot Europa. Aquests objectius no només garantirien l’eficàcia de la política climàtica de la UE i n’augmentarien la seguretat energètica, sinó que també maximitzarien el potencial de creació d’ocupació de tots els sectors relacionats.

Els estats membres de la UE estan lluny de complir els objectius no vinculants d’estalvi d’energia per al 2020. Cal rectificar inmediatament. Per això, necessitem uns objectius ambiciosos i vinculants per al 2030 que ens permetin reduir el consum d’energia fins a un 40%. Aquesta és la demanda que fem avui ja no com a Verds/LAE, sinó com a Parlament Europeu. Ara esperem que els governs de la UE reconeguin la votació d’avui i retornin els 3 objectius vinculants a la cimera del mes de març.

Foto: Presentació del llibre Verd de la Comissió, amb Oettinger, Hedegaard, i Durao Barroso. Font: EC.

El clima, pendent de la votació al Parlament sobre el Llibre Verd del Marc 2030

0

Una de les votacions que tindrà lloc aquest migdia, al Parlament Europeu, té a veure amb el Llibre Verd que va presentar la Comissió fa uns dies relatiu al marc 2030 per a les polítiques de clima i energètiques. El PE votarem un informe d’iniciativa (INI) per establir el posicionament de l’Eurocambra. Adjunto a continuació la postura que, en tant que grup, hem tingut davant d’aquest text (en anglès):

 

The EP INI report is responding to Commission Green Paper and consultation regarding a 2030 framework for EU climate and energy policies. The main questions are: what kind of target(s) (renewables, energy efficiency, greenhouse gas emissions, …); at what level (EU/national) and how ambitious; and what are the recommendations for policy instruments (binding, non-binding, ETS, non-ETS, biofuels, decarbonisation, standards, incentives..). Following a conflict of competence between ENVI and ITRE, the decision was to apply Rule 51, i.e. joint committee procedure.

The Greens/EFA voted in both, ENVI and ITRE committees in favour of the final report from the joint committee, based on 86 compromises, hours of negotiations at MEP and staff levels, and after last minute EPP/ITRE-ECR attempts to use procedural filibuster to postpone the vote. The draft report has +/-150 paragraphs (35 pages), most importantly calling for:

1.Ambitious binding targets for reduction of greenhouse gas (ghg) emissions, renewable energy sources (RES) and energy efficiency as most appropriate for achieving objectives in a cost effective way, providing investment certainty, strengthening competitiveness and energy security

2.Domestic greenhouse gas reduction of at least 40% by 2030 from 1990 levels, by means of individual national targets

3.Binding energy efficiency target of 40%, by means of individual national targets;

4.Binding EU 2030 target of producing at least 30% of final energy consumption from RES, by means of individual national targets;

5.All sectors of the economy need to contribute, early agreement is necessary for Paris 2015 and investments

 

Així mateix, adjunto la Resolució alternativa que hem presentat Verds/ALE i que serà sotmesa també a votació:

 

PROPOSTA ALTERNATIVA DE RESOLUCIÓ DEL PARLAMENT EUROPEU

sobre el marc de polítiques climàtiques i energètiques per al 2030

 

(2013/2135(INI))

El Parlament Europeu,

1. Observa amb preocupació les propostes de la Comissió en relació a la política climàtica i energètica de la UE per al 2030 aprovada el 22 de gener de 2014; destaca que l’objectiu per al 2030 en termes de reducció de gasos d’efecte hivernacle inclosos en les propostes mostra un retrocés pel que fa a l’ambició ja que suposa només un 50% de possibilitats que no s’excedeixin els 2°C d’escalfament global i deixant un llegat de canvi climàtic devastador; pren nota de l’important pas enrere de la política energètica en relació a la del 2020 ja que per al 2030, no hi ha cap objectiu d’eficiència energètica i només un objectiu aspiracional, sense disposicions vinculants sobre els Estats membres de la UE, per a les fonts d’energia renovables, fet que perjudicarà a la seguretat dels inversors en què Europa és líder mundial;

2. Pren nota de les grans mobilitzacions de la població “per al clima i la protecció del medi ambient” com ho demostren les més de 225.000 cartes enviades al President Barroso, posant en dubte en aquest sentit el compromís de Barroso amb els ciutadans i ciutadanes i amb el medi ambient; demana als Estats Membres que designin nous Comissaris que escoltin la motivació pública i el gran consens dins la comunitat científica per aconseguir una millor protecció del clima i del medi ambient.

3. Demana al Consell Europeu que adopti un enfocament multifacètic que es basi en el reforç mutu, polítiques coordinades i coherents i objectius vinculants i ambiciosos en matèria de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle, energies renovables i eficiència energètica; demana a la Comissió i als Estats membres que aprofitin millor les interaccions entre aquests tres objectius, ja que són les eines més apropiades per garantir que s’aconsegueixen els objectius climàtics i energètics de la UE de manera efectiva en l’horitzó temporal del 2030, i que doni seguretat a les inversions i impulsar i enfortir la competitivitat i seguretat energètica a la UE;

4. Demana al Consell Europeu que estableixi un objectiu d’estalvi a la UE del 40% en comparació amb l’energia consumida a la UE al 2010 per al 2030; destaca que aquest objectiu ha de ser implementat pels objectius nacionals vinculants individuals, tenint en compte la situació i el potencial de cada Estat membre.

5. Demana al Consell Europeu que estableixi un objectiu obligatori a la UE per al 2030 per produir almenys el 45% del consum final i total d’energia procedent de fonts d’energia renovables; subratlla que aquest objectiu ha de ser implementat pels objectius nacionals vinculants individuals, tenint en compte la situació i el potencial de cada Estat membre.

6. Demana al Consell Europeu que estableixi un objectiu obligatori a la UE per al 2030 per reduir un 60% les emissions de gasos d’efecte hivernacle domèstic les emissions reals en comparació amb els nivells de 1990 en línia amb el que ja havien acordat pel que fa a l’objectiu dels 2°C; subratlla que aquest objectiu ha de ser implementat pels objectius nacionals vinculants individuals, tenint en compte la situació i el potencial de cada Estat membre.

7. Assenyala que l’excedent significatiu de permisos d’emissió en el mercat de permisos d’emissió de la UE ha donat lloc a un preu del carboni molt menor del que s’esperava originalment i no proporciona els preus necessaris per induir l’estalvi d’emissions i la inversió en tecnologies sostenibles; subratlla que això pot conduir a ineficiències econòmiques, com el bloqueig de les existències de capitals intensius de carboni i un major ús del carbó a la UE; demana una reforma estructural immediata per eliminar l’excés d’oferta actual dels permisos d’emissió en el sistema sense demora que inclogui una proposta per modificar el requisit lineal anual de reducció del 1,74% per complir els objectius de reducció d’emissions de CO2 del 2050 i la meta per al 2030; també pren nota dels efectes negatius de l’entrada de compensacions internacionals i acull amb satisfacció el fet que l’ús de compensacions no serà elegible més enllà del 2020.

8. Remarca que totes les directives pertinents de la UE hauran de ser revisades per tal d’establir el marc del 2030 en la legislació; demana a la Comissió que presenti, com a molt tard a principis de 2015, propostes legislatives per revisar, sobre la base de la codecisió, la Directiva del mercat de permisos d’emissió, la Directiva d’energies renovables i l’esforç de repartir la decisió.

9. Sobre la base del principi de precaució, tenint en compte els riscos i els impactes negatius pel clima, el medi ambient i la salut lligats a l’explotació i extracció dels hidrocarburs no convencionals (com el gas d’esquist) i les llacunes identificades en el règim regulador de la UE per a aquest tipus d’activitats que la Comissió ha decidit no regular, insta a les autoritats locals i regionals a no autoritzar qualsevol programa de prospecció o extracció d’hidrocarburs no convencionals a la UE i a que els Estats membres s’abstinguin en la prevenció d’aquest tipus de decisions;

10. Pren nota de la importància de la comptabilitat de carboni complet sota la Directiva sobre la Qualitat del Combustible per tal de reduir el cicle de vida de les emissions de gasos d’efecte hivernacle provinents dels combustibles del transport; subratlla que la Directiva sobre la Qualitat del Combustible pot tenir un paper important en la promoció de combustibles més sostenibles en el marc climàtic i energètic del 2030;

11. Demana al seu President que transmeti la present Resolució al Consell Europeu i a la Comissió Europea.

Foto: Protesta de Verds/ALE davant la Comissió Europea el dia que es va fer públic el Llibre Verd sobre clima i energia (marc 2030). Font: Verds/ALE

El Parlament Europeu insta la Comissió a presentar un Full de Ruta per combatre l’homofòbia i la violència contra persones LGBTI

0

El Parlament Europeu ha votat avui a favor d’un informe de la meva col.lega, l’eurodiputada Urlike Lunacek (Verds/ALE, Àustria), en què es demana un full de ruta de la UE contra l’homofòbia i la discriminació per raó d’orientació sexual i identitat de gènere.

En tant que un dels vicepresidents de l’intergrup LGTBI del Parlament, celebro enormement aquesta votació, especialment tenint en compte el massiu enviament de peticions i correus diversos en qué se’ns demanava explícitament no votar-hi a favor. òbviament, la demanda provenia del cada vegada més nombrós lobby ultraconservador que s’està constituint a la Unió Europea i que ara fa unes setmanes va protagonitzar també l’oposició a l’informe Estrela.

La columna vertebral de l’informe consistexi a reclamar a la Unió Europea que es posi les piles en la lluita contra l’homofòbia, la ransfòbia i qualsevol tipus de violència contra les persones LGTBI.

Les agressions contra persones LGBT segueixen sent nombroses a casa nostra. El col·lectiu LGBTI pateix la discriminació, assetjament i violència en escoles, llocs de treball i en situacions de la vida quotidiana. Amb aquest informe aspirem a eixamplar l’actual marc legal europeu per combatre la discriminació per orientació sexual i identitat de gènere.

El darrer 30 de gener, un grup de 15 persones del moviment LGBT de Catalunya va viatjar a Brussel·les per participar en una conferència de Verds/ALE on es denunciaven aquestes agressions arreu, prenent com a base l’informe de l’Agència de Drets Fonamentals de la UE i ens van fer arribar les seves inquietuds en relació al cas Benitez, que vàrem traduir en diverses preguntes a la Comissió Europea.

Ara és la Comissió Europea qui ha de presentar un esborrany de projecte legislatiu atorgant aquest marc a nivell europeu i incloent mesures concretes, tal com s’ha fet per a la no discriminació de la minoria romaní i de les persones amb discapacitat.

Foto: Fotografia de grup, acompanyat per les entitats que van participar en la conferència sobre discriminació de les persones LGTBI.
Publicat dins de LGBT | Deixa un comentari

Sessió plenària 3-6 febrer: prioritats

0

Prioritats de la setmana al Parlament Europeu.

 3 al 6 de febrer a Estrasburg

 

La lluita contra l’homofòbia a la UE

Debat dilluns, vot dimarts (Informe Lunacek)

L’informe demana un full de ruta de la UE contra l’homofòbia i la discriminació per raons d’orientació sexual i identitat de gènere.  La ponent és l’eurodiputada dels Verds Ulrike Lunacek. Tot i que l’informe es va adoptar amb còmoda majoria en el comitè de llibertats civils, el lobby conservador que va fer caure l’informe Estrela sobre drets sexuals i reproductius torna a actuar amb gran contundència contra aquest informe.

La proposta de Lunacek envia un fort missatge contra la discriminació per raons d’orientació sexual i demana a la Comissió Europea que posi sobre la taula una proposta legislativa que garanteix la igualtat de drets de persones LGBTI i lluiti contra l’homofòbia. L’Agència de Drets Fonamentals de la UE, ha indicat que al 2013, 47% de les persones LGBT a la UE han estat objecte de discriminació o assetjament i un 26% ha patit agressions o amenaces violentes degut a la seva orientació sexual o identitat de gènere.

 

Liquidació dels bancs en fallida. Unió Bancaria

Debat dimarts, vot dijous. (Informe Ferreira)

La Eurocambra debatrà i votarà sobre la nova legislació de la UE sobre resolució bancària. L’autoritat de resolució bancària i el fons per fer-ho són mesures crucials de la UE dins de la Unió Bancària i com resposta a la crisis financera. Els Verds creuen que l’objectiu general ha de ser limitar al socialització de pèrdues quan un banc fa fallida i eliminar els vincles entre deute públic dels estats membre i riscos privats dels bancs. Pels Verds, és inacceptable un tractat intergovernamental per crear el fons de resolució bancària, com es va discutir en el Consell. Els Verds volen que el poder de decisió el tingui la Comissió, amb plena responsabilitat davant el Parlament Europeu.

 

Canvi Climàtic i de la política energètica de la UE 2030

Debat dimarts, vot dimecres (Informe Delvaux / Szymanski)

El Parlament Europeu votarà sobre la seva posició davant la proposta de la Comissió del “paquet climàtic”, sobre la política energètica pel 2030 i la política contra el canvi climàtic. Els Verds estan satisfets dels objectius obligatoris pel 2030 en matèria de reducció dels gasos d’efecte hivernacle, les energies renovables i l’eficiència energètica  que van introduir els comitès responsables del Parlament Europeu responsable, davant una proposta tímida de la de la Comissió Europea. El grup creu que uns objectius ambiciosos i vinculants són essencials per a política real i eficaç contra el canvi climàtic i la política energètica.

 

Les xarxes intel·ligents i les energies renovables descentralitzades

Debat dilluns; vot dimarts (Informe Schroedter)

L’informe Schroedter (Verds, Alemanya) destaca els principals avantatges de les xarxes intel·ligents a nivell regional i local. L’informe posa en relleu el paper de les xarxes intel·ligents en termes de permetre un subministrament energètic flexible i descentralitzat, estable, segur i assequible, alhora contribueix a la lluita contra el canvi climàtic.

 

Fer complir la legislació de la UE

Debat dilluns; vot dimarts (Informe Lichtenberger)

La ponent dels Verds d’Austria, Lichtenberger, presenta un informe que indica els problemes de l’aplicació i compliment de la legislació de la UE. L’informe posa de relleu algunes de les àrees problemàtiques, així com assenyalar els estats membres de la UE que es troben endarrerits a l’hora d’aplicar les lleis de la UE. També apunta als problemes persistents amb l’aplicació per la Comissió Europea, en particular la seva falta de voluntat per utilitzar el procediment d’infracció per garantir el dret de la UE es porta a terme d’una manera eficaç i oportuna.

 

Sancions contra l’ús d’informació privilegiada als mercats financers

Debat i vot dimarts (informe McCarthy )

L’informe busca completar la legislació de la UE per sancionar sobre els abusos de mercat i ús d’informació privilegiada (en resposta a l’escàndol LIBOR). La nova regulació i directiva afegeix sancions penals per manipulació d’índexs i ús d’informació privilegiada als mercats financers. Els Verds donen suport a la legislació final, en particular les disposicions per incloure a tots els derivats i garantir que la negligència també sigui sancionada.

 

Comerç internacional: contra el dumping ambiental i social

Debat dimarts, vot dimecres (Informe Fjellner)

El Parlament Europeu votarà sobre les mesures per impedir les importacions a la UE de productes procedents de països que practiquen “dúmping”. Els Verds proposen la inclusió de les normes socials i mediambientals en el mecanisme, i aquesta proposta ha estat adoptada pel comitè de comerç internacional.

 

Els drets dels passatgers aeris i compensacions

Debat dimecres, vot dijous  (informe de Bach)

Els eurodiputats i eurodiputades voten per tal d’actualitzar les normes de la UE sobre drets dels passatgers aeris, en particular pel que fa a la compensació per retards. El Tribunal Europeu de Justícia s’ha pronunciat dient que els passatgers han de tenir dret a una indemnització després de 3 hores de retard, però la proposta de la Comissió només preveure una compensació després de 5 hores de retard, els Verds demanen que es respecti la decisió del tribunal. El grup també vol restringir la definició de les línies aèries « circumstàncies extraordinàries » es poden utilitzar per evitar compensar i enfortir l’accessibilitat per a les persones amb discapacitat.

 

 

Drets bàsics per als treballadors de temporada

Debat dimecres, vot dijous  (informe Moraes )

El Parlament vota sobre una legislació que busca protegir els treballadors i les treballadores temporals a la UE. Aquesta estableix els criteris per a l’entrada i estada, denegació, renovació i retirada dels permisos i drets  de treball. Els Verds donen suport al resultat final com un important primer pas cap a l’entrada regular i legal per a aquests treballadors, tot i no ser una regulació òptima. És important destacar que estableix el dret d’igualtat de tracte i possibles sancions aplicables als empresaris.

 

¿Avenços en l’Impost a les Transaccions Financeres?

Debat dimarts

El Parlament debatrà amb la Comissió i el Consell sobre els avenços en la aplicació de la taxa a les transaccions financeres, una iniciativa que el Parlament Europeu ja va respatller al juliol de 2013 i que s’ha d’aplicar via cooperació reforçada entre els 11 països de la UE que la han acceptat.

 

Els eurodiputats analitzen la situació a Síria i Egipte

Debat dimecres. Dijous vot.

La difícil situació a Síria malgrat l’inici de la conferència de pau, Ginebra 2, serà objecte de debat així com les pròximes eleccions presidencials a Egipte i el judici contra el president deposat Mohamed Morsi.

 

Reconeixement més ràpid de documents públics a Europa

Dimarts vot

El Parlament Europeu es pronunciarà sobre normes que han de simplificar els tràmits per demostrar l’autenticitat d’alguns documents públics en altres estats membres, com ara la partida de naixement o el certificat de matrimoni. A més, s’oferiran impresos estandarditzats multilingües com alternativa als formularis nacionals per reduir els costos de traducció.

 

El Parlament votarà una resolució que demana als Estats membre que ratifiquin el Tractat Internacional contra el Comerç d’Armes.

 

 

Font: Intervenció durant debat Llei avortament Espanya. Font: PE.