Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

31 d'agost de 2014
0 comentaris

Una adaptació d’ “El convidat”, d’Albert Camus, i els nous films de Fatih Akin i Saverio Costanzo, es presenten a Venècia

Una adaptació d’ “El convidat”, d’Albert Camus, i els nous films de Fatih Akin i Saverio Costanzo, es presenten a Venècia.

Venècia 2014. Competició.

Diu l’autor de Lluny dels homes que, en llegir per primer cop “El convidat”, d’Albert Camus, es va afigurar un western. No convencional -diu-, de fet inserit en la història europea, amb el rerefons de les altures nord-africanes, però tanmateix un western: fidel als codis del gènere, amb colons i colonitzats, un presoner a escortar en una espiral de violència (..)

ZZ_LoinDesHommes@MichaelCrotto (2)Lluny dels homes (Loin des hommes | Far from Men). Direcció: David OELHOFFEN. Producció francesa. Guió: David Oelhoffen, adaptació del conte El convidat, d’Albert Camus (publicat al recull L’exili i el regne). Intèrprets: Viggo Mortensen, Reda Kateb. Sinopsi: 1954. En un hivern particularment fred, la guerra civil algeriana arriba a un poblet arraconat. Dos homes es veuen obligats a fugir muntanya amunt de l’Atlas. En Daru (Viggo Mortensen), mestre solitari, i en Mohamed (Reda Kateb), dissident acusat d’assassinat i perseguit per les autoritats. En Daru ajuda en Mohamed. Aquesta aventura trena entre ells dos un lligam molt pregon i decideixen rebel·lar-se i lluitar per la seva llibertat. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Pathé. Altres festivals: Toronto 2014 Special Presentations. Director: David Oelhoffen (x). Curtmetratgista que va debutar amb el llarg Nos retrouvailles, el 2007. Extracte de filmografia: Nos retrouvailles (2007), Lluny dels homes (2014).

D’opressió i supervivència també parla el nou film del cineasta alemany, d’arrels turques, Fatih Akin. The Cut s’havia presentat a la consideració dels programadors de Canes i, per raons que no es van fer públiques, Akin (molt habitual del certamen francès), va decidir que retirava la pel·lícula de les seves opcions “cannoises”. Ara la presenta en competició a Venècia (algunes veus diuen que Canes no la hi volien a concurs).

TheCUT@FPP (1)The Cut. Direcció: Fatih AKIN. Producció germano-franco-italiano-russo-canadenco-poloneso-turca. Guió: Fatih Akin, Mardik Martin. Intèrprets: Tahar Rahim, Simon Abkarian, Makram Khoury. Sinopsi: Tercera part de la trilogia “Amor, mort i diable”, tracta del mal que hi ha en l’home. Mardin, 1915 Una nit la policia turca assalta les cases d’Armènia i treu tots els homes de la ciutat; entre ells, el jove manyà Nazaret Manoogian (Tahar Rahim), que així queda separat de la família.Al cap d’uns anys, havent sobreviscut l’horror del genocidi, en Nazaret s’assabenta que les seves dues filles segueixen vives.L’home es posa a buscar-les i a trobar-ne el rastre. Aquesta recerca el du dels deserts de Mesopotàmia a l’Havana, passant per les praderies dessolades de Dakota del Nord. En aquesta odissea, l’home coneix moltes persones diferents: figures angelicals i generoses, però també encarnacions del dimoni. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: The Match Factory. Director: Fatih Akin (Hamburg, Alemanya, 25.08.1973). Extracte de filmografia: Contra la paret (2004), Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul (2005), De l’altre costat (2007), Soul Kitchen (2009), Mull Im Garten Eden (2012), The Cut (2014).

Després d’haver dut al cinema La soledat dels nombres primers, novel·la de Paolo Giordano,  ara el romà Saverio Costanzo ha adaptat a la gran pantalla Il bambino indaco, de Marco Franzoso:

Z_11473-Hungry_Hearts_1Hungry Hearts. Direcció: Saverio COSTANZO. Producció italiana. Guió: Saverio Costanzo, adaptació lliure de la novel·la Il bambino indaco, de Marco Franzoso (Einaudi Ed.). Intèrprets: Adam Driver, Alba Rohrwacher, Roberta Maxwell. Sinopsi: Nova York, Brooklyn. La Mina (Alba Rohrwacher) és italiana, en Jude (Adam Driver), de Nova York.Es coneixen per casualitat i comencen una profunda i apassionada història d’amor, que el du al matrimoni. La vida els va bé, tranquil·la, fins que la Mina queda embarassada i topa amb un guia espiritual que li diu que porta un nen “indaco”. A partir d’aquell moment, la Mina desenvolupa una relació morbosa amb la criatura: convençuda que l’alimentació normal es pot convertir en un obstacle per a la vida sana i aterrida per la contaminació, manté el nadó lluny de la llum, del contacte amb el món exterior i li dóna només aliments específics en horaris concrets. En Jude s’adona que el nen està malalt i, quan el du al pediatra, li diagnostica desnutrició. Comença aleshores un estira i arronsa entre els dos pares, que du a esdeveniments dramàtics. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Altres festivals: Toronto 2014 Special Presentations. Director: Saverio Costanzo (Roma, 28.09.1975). Extracte de filmografia: La soledat dels nombres primers (2010), Hungry Hearts (2014).

Venècia 2014. Fora de Competició.

I fins i tot el ja clàssic film d’animació per a engrescar el programa fora de competició, The Boxtrolls (3D), també adapta una novel·la: Here Be Monsters!, d’Alan Snow:

Z_11868-The_Boxtrolls_4The Boxtrolls (3D). Direcció: Anthony STACCHI i Graham ANNABLE. Producció anglesa. Guió: Irena Brignull i Adam Pava, adaptació de la novel·la Here Be Monsters!, d’Alan Snow. Film d’animació. Sinopsi: A Cheesebridge, elegant ciutat de l’època victoriana, on la gent està obsessionada amb la riquesa i la classe, també viuen els Boxtrolls, un exèrcit de monstres considerats lladres malvatsi segrestadors de criatures, que en realitat són criatures adorables que s’estan a les clavegueres i regiren les escombraries, marginats de la societat. Amb ells viu també un humà orfe que els Boxtrolls van acollir i que ha crescut amb ells des que era infant. Aquest maldarà per lligar el seu món amb el dels humans, delerós que les coses canviïn. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Universal Int. Pictures. Directors: Anthony Stacchi (x), co-director d’Open Season (2006)  i Graham Annable (x).

Venècia 2014. Horitzons.

A la secció Horitzons, la cosa avui de cantants. Italians…

13389-Belluscone_5_-_RicciardiBelluscone, una història siciliana (Belluscone, una storia siciliana). Direcció: Franco MARESCO. Producció italiana. Guió: Franco Maresco. Intèrprets: Ciccio Mira, Salvatore De Castro, Vittorio Ricciardi, Tatti Sanguineti, Salvatore Ficarra, Valentino Picone. Sinopsi:La pel·lícula que hauria volgut explicar la relació especial entre Berlusconi i Sicilia, a través de les desventures de l’empresari palermità de cantants neomelòdics, organitzadors de festes majors, Ciccio Mira -seguidor empedreït de Berlusconi i nostàlgic de la màfia d’abans- i dels dos artistes de la seva “escuderia”, Erik i Vittorio Ricciardi, que, delerosos de fama, van decidir exhibir-se en públic per les places de Palerm amb la cançó escrita pel primer “Vorrei conoscere Berlusconi“. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Director: Franco Maresco (Palermo, Sicília, Itàlia, 1958). Curtmetratgista, documentalista, director de documentals televisius, fortament centrat en Sicília; amb Daniele Cipri ha codirigit Lo zio di Brooklyn (1995), Totò che visse due volte (1998), Il ritorno di Cagliostro (2003).

O de cantants de folk nord-americà i de country:

Z_12212-Jackie___Ryan_2Jackie & Ryan. Direcció: Ami Canaan MANN. Producció nord-americana. Guió: Ami Canaan Mann. Intèrprets:  Katherine Heigl, Ben Barnes, Emily Alyn Lind, Clea DuVall, Ryan Bingham, Sheryl Lee. Sinopsi: En Ryan (Ben Barnes) és un cantant de folk contemporani que recorre Amèrica amb la seva motxilla i un banjo. Decanta temporalment el somni de convertir-se en músic d’èxit, en conèixer la Jackie (Katherine Heigl), ex-cantant de country que brega per la custòdia de la seva filla. Junts, units per la seva passió per la música, els dos formen una parella improbable. Més informació: Rodada a Utah| Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Highland Film Group (HFG). Directora: Ami Canaan Mann (x). Filla del director i productor Michael Mann, coneguda per Texas Killing Fields -també titulada Tierra de asesinos, Killing Fields, Le paludi della morte– (2011).

Jornades dels Autors. Venècia 2014.

Larry Clark, fotògraf de sorollosa trajectòria cinematogràfica, sempre amatent a l’explotació dels cossos adolescents, s’ha convertit en el gran convidat d’avui diumenge a les Jornades dels Autors, on amb el cartell d’ “Una domenica con Larry Clark“, es presenta:

Z_THE SMELL OF US © Sébastien Bossi (02)The Smell of Us. Direcció: Larry CLARK. Producció francesa. Guió: Mathieu Landais. Intèrprets: Lukas Ionesco, Diane Rouxel, Theo Cholbi, Hugo Behar-Thinieres, Rayan Ben Yaiche. Sinopsi: Història sobre una colla de skateboarders autodestructius a París. Més informació: Jornades dels Autors Venècia 2014 | Imdb. Vendes internacionals: Wild Bunch. Director: Larry Clark (Tulsa, Oklahoma, 19.01.1943). Extracte de filmografia: Kids (1995), Another Day in Paradise (1998), Bully (2001), Ken Park (2002), Wassup Rockers (2005), Marfa Girl (2013), The Smell of Us (2014).

Sessió especial.

Tot i que la “Giornatta” d’avui es completa amb un film d’un caire radicalment diferent, obra dels videoartistes Nicolò Massazza i Iacopo Bedogni, coneguts com a Masdebo:

Z_TheLack@JA-V14 (2)La mancança (The Lack). Direcció: MASBEDO. Producció italiana. Guió: Beatrice Bulgari, Mitra Divshali, Masbedo. Intèrprets: Lea Mornar, Xin Wang, Giorgia Sinicorni, Ginevra Bulgari. Sinopsi: Quatre variacions sobre el tema de la “mancança”. Sis personatges femenins, immersos en una natura silenciosa i primitiva, que emprenen un viatge de coneixença en una natura sublim i misteriosa:  viuen l’abandonament, la separació, el coratge i l’esforç i, mitjançant el respectiu viatge interior, miren de recompondre les peces de les seves existències i d’emplenar-ne el buit. Més informació: Jornades dels Autors – Venècia 2014 | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Directors: Masbedo. Duo de videoartistes, format per Nicolò Massazza i Iacopo Bedogni. Des de 2002 han realitzat diversos curtmetratges, el documental Tralalà (2012) i, ara, La mancança (2012) Vídeos: Nicolò Massazza, declaracions del 2007.

Setmana Internacional de la Crítica. Venècia 2014.

I a la Setmana de la Crítica, tot i no defugir la polèmica, com la que ha comportat l’empipamenta del govern israelià ran de la programació de Vil·la Touma com a producció palestina, sembla que s’agafen la cosa amb certa dossi d’humor: la història de tres arístòcrates solteres cristianes de Ramala que han de casar una neboda, buscant de mantenir el bon nom de la família…

Z_29.SIC-VILLA TOUMA-5Vil·la Touma (Villa Touma). Direcció: Suha ARRAF. Producció palestina (Israel reclama la devolució dels 400.000$ amb què l’han subvencionat, atès que la directora l’ha presentat com a producció palestina i la Setmana de la Crítica n’ha eliminat referències a la nacionalitat de la producció). Guió: Suha Arraf. Intèrprets: Ula Tabari, Nisreen Faour, Cherien Dabis, Maria Zreik . Sinopsi:Tres germanes solteres, de l’aristocràcia cristiana de Ramala malden per acceptar la realitat que els envolta: l’ocupació dels territoris palestins i l’èxode massiu de la noblesa local.Per a sobreviure s’estan recloses a la seva vil·la, aferrant-se desesperadament a la nostàlgia de les glòries del passat. Però un dia entra en les seves vides Badia, neboda que ha queda òrfena, i el món se’ls ben capgira. Per a preservar el bon nom de la família, miren de casar-la amb un bon partit de l’aristocràcia cristiana. Però de debò n’hi haurà prou arrossegant Badia a cada funeral, casament o cerimònia religiosa, per a trobar-li un bon marit? Més informació: Setmana de la Crítica de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Altres festivals: Toronto 2014 Discovery. Directora: Suha Arraf. (Melia, Palestina, 1969). Productora, guionista (és co-guionista d’Eran Riklis a La núvia siriana (2004) i Els llimoners), autora del documental  Nashot ha’chamas (2010) i debuta en la ficció amb Vil·la Touma (2014).

Crèdits fotogràfics:

Foto de capçalera: Lluny dels homes (© Michael Crotto)

Fotos Competició:The Cut (Film Press Plus) | Lluny dels homes (© Michael Crotto) | Hungry Hearts (Mostra de Venècia)

Fotos Fora de Competició: Mostra de Venècia.

Fotos Horitzons: Mostra de Venècia.

Fotos Jornades dels Autors: The Smell of Us © Sébastien Bossi | La mancança (Jornades dels Autors Venice Days)

Fotos Setmana de la Crítica: 29 SIC.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!