Un dèficit col·lectiu de les societats modernes és el sentit matemàtic: cada dia es poden constatar afirmacions que fan destacats polítics o periodistes que denoten una incomprensió de les dades disponibles. Aquesta mena de discalcúlia ens condueix a interpretacions errònies o esbiaixades que serien anecdòtiques si no sustentessin, com fan, la presa de decisions.
Les eleccions del 27-S en són una bona mostra. És esperable que tothom miri de llegir els resultats de la manera que li sigui més favorable, però aquest esforç d’imposar un determinat relat pot tenir nefastes conseqüències si és inconsistent.
Tenim, certament, un hàndicap de partida: els resultats electorals solen valorar-se respecte dels obtinguts en la convocatòria anterior. Tanmateix, la naturalesa del 27-S ho dificulta enormement: els plantejaments de les eleccions del 2012 i del 2015 són tan diferents que l’equiparació dels resultats de l’una i l’altra és molt enganyosa.
El 2012 el tema central era el dret a decidir, és a dir, la celebració d’una consulta a la població catalana sobre el model polític futur. CiU, ICV i, amb matisos, el PSC n’eren partidaris. ERC i la CUP, també, però especificaven clarament una aposta per la independència. En canvi, tant PP com C’s s’hi oposaven radicalment.
Després que el govern espanyol, amb el suport de l’oposició socialista, torpedinés qualsevol possibilitat de consulta homologable i es fes evident la necessitat de mudar l’estratègia sobiranista, el mapa parlamentari va esclatar: es desfà la federació CiU i es trenca Unió; el PSC perd una part significativa de la seva dirigència i la seva militància, partidària de l’estat propi, mentre la resta abandona el dret a decidir i s’embolica amb un federalisme unionista i ignorant del fet nacional català. Només ERC i CUP per la seva banda i PP i C’s per la seva mantenen els postulats pro i anti independència.
En realitat, doncs, els únics resultats directament comparables són els de les formacions que han tornat a presentar-se amb les mateixes sigles i orientacions: la CUP, el PP i C’s. Per aquest motiu, cal fer aproximacions més àmplies.
Hi ha dues possibilitats acceptables:
a) Considerar la posició inicial de cada formació en totes dues eleccions. Així tindríem:
b) Basar-se en la posició dels diputats del Parlament sortint. En aquest cas, la comparació seria:
No hi ha més comparacions possibles avalades per argumentacions lògiques. L’afirmació que Mas ha passat de 71 (CiU + ERC) a 62 (JxS) és insostenible perquè barreja peres amb pomes.
Encara són més estrambòtiques les valoracions d’alguns dirigents polítics. Un ha volgut desqualificar Mas en assenyalar que ha enfonsat CDC fent-la passar, segons ell, de 62 a 50 a 30 diputats. En les dues primeres xifres atribueix a CDC la totalitat dels escons de les coalicions en què es va presentar. En canvi, en la tercera només es fixa en els diputats amb carnet convergent. Òbviament, el plantejament és trampós.
En un altre cas, es fan comptes respecte de tot el cens i no sobre la participació i, aleshores, es conclou que Junts pel Sí ha fracassat perquè només ha tret el 31% de tots els vots possibles. Qui ho fa oblida que, aplicant el mateix criteri, es pot descobrir que Rajoy governa amb una còmoda majoria absoluta que només han avalat el 32% dels electors espanyols.
Si ens cenyim, doncs, a les dades realment comparables, les dues principals observacions són:
En unes eleccions, hi ha dues batalles. La primera és obtenir els vots. La segona, guanyar el relat sobre els resultats obtinguts. No hauríem de permetre que la segona capgirés la primera.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!