L'HIDROAVIÓ APAGAFOCS

Redòs per a la serenitat municipal

15 de març de 2008
Sense categoria
5 comentaris

FREE TIBET NOU (LOVE TO TENZIN SOPA AND TENZIN DANA)

Many people in Pollença remember today the mandala done by Tenzin Spa and Tenzin Dana, good friends of us living during 6 month with in our village with our people. This mandala was spreaded with Dalai Lama hands, from a boat, to the sea, near Formentor…

Dear Dalai Lama: you will wain, and justice all arround the world too, because you’re wright.  You’ll turn down force. You are strong because you are wright.

 

El Museu de Pollença
Sala de Ceràmica, Mandala


Sala de Ceràmica

Les obres de restauració duites a terme a l’any 1985 en aquest edifici, donaren lloc al descobriment -a les dues voltes que hi ha a l’angle d’accés principal al claustre- de les peces aquí exposades. Les olles es trobaren als quatre angles de cadascuna de les voltes, sembla ser que la seva funció era la d’economitzar energies i material en el procés de construcció. Es tracta d’unes olles de fang cuit, molt lleugeres, les quals -a causa de la seva fragmentació- passaren de tenir una funció domèstica a una funció constructiva . Se’n desconeix el taller d’elaboració, però és molt probable que la gran majoria procedeixi d’un mateix centre de producció. Pel que fa a la cronologia, aquesta ens ve donada per la del propi edifici, que fou començat a finals del segle XVI i acabat durant el segle següent. Encara que siguin unes olles d’època moderna, les seves formes ceràmiques són herència de les medievals, i mostren una clara similitud amb les de tipus àrab. Així tenim les olles de tipologia globular, que semblen perdurar durant tota l’edat mitjana, i que són de dimensions petites. Les olles de coll pla són una evolució de les àrabs, però aquestes presenten unes escletxes a la part superior de la vora, que probablement servien per encaixar la tapadora. Pel que fa a les peces de coll alçat, són característiques de l’època moderna.

Mandala

El mandala és una figura geomètrica de desenvolupament concèntric i forma simètrica en què tot equidista i se subordina respecte d’un punt axial. Utilitzada per la seva significació mística i simbòlica tant en l’edificació arquitectònica com en les produccions plàstiques budistes.

Simbolitza tot l’univers, explica la seva aparició, la seva existència i la seva desaparició. A tots els mandales la manifestació principal es troba en el centre; el seu objectiu és servir d’instrument de contemplació i de concentració, i els seus elements bàsics són figures geomètriques contraposades i concèntriques. El cercle exterior té sempre una funció unificadora.

MANDALA DE KALACHAKRA

Aquest mandala fou regalat al poble de Pollença per sa Santedat el Dalai-Lama l’any 1990 amb motiu de la visita que féu per clausurar l’exposició d’Art Budista Tibetà que es realitzà a l’Església del Convent

D’entre els mandales, el de Kalachakra -també anomenat roda del temps- és un dels més complicats. En la seva creació hi intervé el Dalai-Lama, com a figura màxima del budisme; ell és l’encarregat de posar els primers grans d’arena: vermells, blancs i negres en el centre, en representació del cos, la parla i la ment de Buda; després els monjos continuen col.locant l’arena. Per memoritzar els cents de símbols representats en el mandala de Kalachakra i aprendre a col.locar l’arena es necessiten almenys dos anys d’intens estudi; sempre es comença pel centre. S’utilitzen dos tipus d’eines: el chakpu per als detalls i la shinga, de fusta, per col.locar l’arena i corregir els errors. Una vegada acabat, i quan ja ha servit com a cerimònia d’iniciació al Tantra (ensenyances budistes), és destruït pel Dalai-Lama com part d’un ritual i l’arena és tirada a l’aigua (el llac o el riu més proper, la mar…).

El mandala de Kalachakra mostra un total de 722 deïtats i el palau on habiten. Les quatre cares de la deïtat anomenada Kalachakra representen les quatre àrees quadrades de diferents colors, que es refereixen als quatre punts cardinals. El palau on viuen les deïtats és el quadrat més gros de l’interior del cercle. Aquest edifici té cinc nivells, cadascun d’ells és un quadrat amb quatre murs; a la meitat de cada mur hi ha una entrada. Per ordre, des de l’exterior cap a l’interior, hi trobam: el primer nivell que és el del cos, el segon que és el de la parla, el tercer el de la ment i el quart el de la saviesa. Després d’aquest nivell hi trobam el que fa referència a la felicitat. Aquí dins està representada la flor de lotus amb vuit pètals, en el centre de la qual es troba Kalachakra amb la deessa Vishavamata. És la unió de la saviesa i la compassió. Al mandala hi ha molts més símbols; els dotze animals que porten flors de lotus estan associats al dotze mesos de l’any; les bandes circulars que envolten el quadrat representen els quatre elements: la banda groga representa la terra, la blanca -amb ones- l’aigua, la vermella el foc i la grisa el vent. La més exterior representa l’espai i la consciència.

Aquest mandala fou regalat al poble de Pollença per sa Santedat el Dalai-Lama l’any 1990 amb motiu de la visita que féu per clausurar l’exposició d’Art Budista Tibetà que es realitzà a l’Església del Convent. És el segon que es va realitzar, el primer fou destruït com és habitual.

El mandala de Kalachakra fou elaborat per Tenzin Sopa i Tenzin Dana, monjos procedents del Monestir de Namgyal (Himàlaia indi).

  1. The correct name is Tanzin Sopa.

    …living six months with us in our village…

    I remember every day Tenzin Sopa and Tenzin Dana with us in Can Moixet, tryng to learn a different way of living… They were very young boys then. Are they alive?

    I want to know sometring about them. I will thank information.

  2. raulromeva | Àsia Oriental (DDHH, Xina, Tibet, Taiwan, Birmània,…) | divendres, 14 de març de 2008 | 19:34h
    L’Intergrup de suport al Tibet del Parlament Europeu ens vàrem reunir dimecres a Estrasburg per tal d’avaluar la situació actual que viu tant el país com la població refugiada. La cosa no pinta gens bé. Els incidents, fruits de molts anys de maltractaments diversos per part de les autoritats de Beijing contra la població tibetana, se succeeixen tant a Dharamsala, com a Katmandú com a Lhasa (veure notícia a Vilaweb, Le Monde, El País, BBC, La Vanguardia, ). La Campanya Free Tibet fa temps que es mobilitza per tal de fer arribar les justes reivindicacions tibetanes arreu del món. No comprenc, ni comparteixo, per què a les institucions internacionals, govern espanyol inclòs, els costa tant plantar-se davant les exigències xineses de silenciar les reivindicacions tibetanes. Tampoc entenc, ni comparteixo, la nominació de Beijing com a capital olímpica pel 2008. Puc entendre, això sí, (segueix…)

    que la Xina busqui un reconeixement internacional, després de dècades d’haver-se autoexclòs del món mundial, però precisament això hauria de comportar per part de les autoritats xineses una actitud una mica més responsable en temes com el Tibet, la llibertat de reunió i d’expressió, o la llibertat d’informació, entre d’altres.

    La questió és, però, què passarà si, de sobte, abans o durant els JJOO tenen lloc a Beijing manifestacions espontànies en favor de l’alliberament del Tibet? Podran impedir la policia i exèrcit xineses l’entrada de fotografies del Dalai Lama o d’altres simbols tibetans? Com reaccionaran si algun esportista mostra alguna mena de símbol durant la cita olímpica en favor del Tibet, o dels drets humans en general?

    Però també, què farà la comunitat internacional, i en concret la UE i els seus Estats membres, si la resposta xinesa davant d’alguna d’aquestes hipotètiques situacions és de repressió violenta?

    Malgrat tot, també sóc dels qui, arribats a aquest punt, pensa que el boicot no és la solució. Al contrari. Ara com ara penso que pot ser molt més útil anar-hi, ser-hi, parlar amb la gent, assegurar, amb una nombrosa presència internacional, que el règim xinès es reprimeixi al màxim d’engegar possibles respostes violentes.

    En la visita que vaig fer fa uns parell d’anys al Tibet, i en la que vaig fer al setembre a la Xina (veure apunts anteriors en categoria: Àsia Oriental (DDHH, Xina, Tibet, Taiwan, Birmània,…)), i al llarg de les nombroses converses que vaig poder mantenir amb persones significatives del Partit, del Govern i de les Embaixades, vaig poder constatar l’enorme sensibilitat de la qüestió tibetana, però al mateix temps vaig constatar també que, amb un mínim de voluntat es podria trobar una solució que pogués satisfer tothom.

    La part tibetana no ha parat de fer concessions, de buscar el diàleg, de fer propostes que haurien de permetre desbloquejar la situació, però davant s’ha trobat amb un gegant intolerant, a la vegada que un monstre econòmic que, a més, compta amb un suport tàcit internacional.

    Actualment els negociadors tibetans només demanen una cosa, reiniciar el diàleg sinotibetà, i discutir la proposta d’autonomia (ni tan sols independència) que fa temps han posat damunt la taula.

    Crec que va ser un error concedir els JJOO a la Xina, però ja està fet. Ara només espero que, almenys, serveixin per tal d’influir sobre Beijing en aspectes tan bàsics com la situació de Drets Humans en general, i del Tibet en particular. No fer-ho suposaria, al meu entendre, una vulneració flagrant dels principis que mouen l’olimpisme.

    Font foto: APF

    Comentaris: 3
    • Gràcies camarada
      x | dissabte, 15 de març de 2008 | 14:10h
      T’enllaçaré immediatament

      L’HIDROAVIÓ APAGAFOCS

    • TIBET LLIURE! CATALUNYA LLIURE!
      albertbadia | dissabte, 15 de març de 2008 | 02:32h
      Molt bon article, totalment d’acord. Però si dius que la Xina rep un suport tàcit internacional, t’estàs contestant a tu mateix la pregunta que et feies al principi de perquè les institucions (espanyola, europea…) no es planten davant les exigències xineses. Si donen suport a la Xina, no li poden pas contradir els seus actes, no?

      Potser la pregunta seria el conjunt dels dos comentaris:

      Perquè els europeus donen suport tàcit i no es planten davant les exigències xineses?

      La resposta és: per la globalització econòmica. Interès econòmic. Dolars! Euros! La xina és la fàbrica d’Europa i mig món més. I això tu ho saps. Hem arribat a un punt que preval més l’interès comercial i financer que la llibertat de les persones. Raül, no fotem! Em sembla que ara començo a entendre perquè Els Verds van abandonar-vos…

      El teu discurs és molt coherent, però sempre sembla que es vulguin el·ludir certes coses. I si no s’accepta amb radicalitat el domini capitalista a què estem sotmesos i s’hi planta cara d’alguna manera estem arreglats. I vosaltres sou un partit que ho podrieu fer, però em dóna la sensació que us falta collons. Avui s’ha pogut constatar en la cimera Europea que el poder econòmic global mana per sobre del polític. I això és una espècie d’ordre feudal post-modern.

      Celebraria que donessis el teu punt de vista a aquestes trobades de “dirigents” europeus que avui s’han “celebrat”.

      Llibertat pel Tibet i per Catalunya! Fora succedanis! Llibertat pels pobles i cultures!

      Salut!

    • Free Tibet i Free Catalonia
      Xavi | divendres, 14 de març de 2008 | 19:49h
      Raül,

      com és que els d’ICV defenseu sempre la lliure autodeterminació del Tibet, el Sahara, etc. i no ho feu amb els Països Catalans? Ja sé que no es poden comparar les situacions, però nosaltres també vivim oprimits (econòmicament, culturalment, etc).

      Salut i independència

      http://www.xaviparcerissa.cat

  3. bielmamengual | divendres, 14 de març de 2008 | 22:02h
    LES NOTÍCIES SÓN QUASI INEXISTENTS I TERRIBLES. EL DALAI LAMA HA FET UN COMUNICAT.
    I AQUÍ NO SE SENT EL TERRATRÈMOL NI SE SENTEN ELS MORTS INNOCENTS.
    DESPERTA EUROPA!

    Comentaris: 3
    • No a la guerra o no a les guerres?
      Eduard| Adreça electrònica | dissabte, 15 de març de 2008 | 08:33h

      Avui torna a haver-hi manifestació contra “la guerra” i contra “l’ocupació”. Que només hi ha una guerra al món ? i d’ocupació només hi ha la d’Israel i la de l’Iraq?
      Què està passant a Txexènia ? i al Tibet ? No hi ha també una guerra i una ocupació  militar amb una fortíssima repressió policial ?
      És que potser la guerra i la repressió a Txexènia i al Tibet no tenen immportància ? O és que és més fàcil i còmode només anar contra EEUU que no pas contra la “democràtica” Rússia i la Xina ?. No ho entenc, perqué no es convoquen manifestacions contra TOTES LES GUERRES i contra TOTES LES OCUPACIONS ?

       

    • Tots aquests d’ERC són uns venuts.
      Ferran | dissabte, 15 de març de 2008 | 07:17h
      És venen a Madrid i als espanyols per quatre infraestructures i un transpeu que de tota mena les podrien fei i pagar nosaltres amb escreix.
    • Solidaritat amb el Tibet
      Quim Pañart| Adreça electrònica | dissabte, 15 de març de 2008 | 01:14h
      Crec que és urgent i imprescindible mostrar la nostra solidaritat amb el pobles tibetà.
      Cal fer alguna cosa!!!
      Penjem banderes tibetanes “pels puestos” recollim signatures… fem alguna cosa!!!
      Em sembla que, precisament nosaltres, ens hauriem de mostrar solidaris amb el poble tibetà.
  4. Hola Xesca, he vist que cerques fotos del dalai lama a Pollença. Jo n’he trobada una a la plana web de Toni Marquet:
    http://www.marquetpasqual.com/galeria-fotos.htm
    Esper et serveixi. Tot i que segurament n’hi ha d’haver més per la xarxa.
    Una abraçada.

    I que quedi clar que per jo s’haurien d’autodeterminar tots els pobles del món. Fins i tot els que ja tenen estat. Ens sorprendriem.
    Salut.  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!