Per treballar el parc natural vàrem dissenyar activitats abans, durant i després de visitar-lo. Totes elles per contestar a la pregunta motiu d’aprenentatge de tot el projecte: Per què la Font Roja és un Parc Natural? Està estructurat al voltant de cinc eixos: l’espai, el clima, els éssers vius ( vegetació i fauna) i els perills que afecten l’ecosistema.
1.- Fitxa tècnica
Títol: Per què la Font Roja és un parc matural?
Autors: Susanna Francés i Tomàs i Vicent Luna i Sirera.
Edita: Ajuntament d’Alcoi. Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona. Fundació Congrés de Cultura Catalana. 1998
Distribució. Els lliurà un exemplar del projecte als centres educatius de l’Alcoià i el Comtat i a algunes institucions educatives d’arreu dels Països Catalans.
Aquest material curricular va obtindre el 1r premi en la Convocatòria dels XIIé Premi Pau Vila de 1998 que organitzà l’ICE de la Universitat de Barcelona i la Fundació Congrés de Cultura Catalana.
El material curricular consta de:
a) Quadern número 1: Quadern del professorat.
– Plòleg.
– Introducció.
– Suggeriments didàctics.
– Graella organitzadora dels continguts.
– Mapes conceptuals.
– Bibliografia consultada.
– Llibres recomanats per a la biblioteca d’aula.
b) Quadern número 2: Quadern abans de…
– Mapes conceptuals.
– Bloc 0: Com i d’on comencem?
– Bloc 1: Què sabem del parc natural de la Font Roja?
– Bloc 2: Com ho investiguem: Quin espai ocupa?, Quines són les característiques climàtiques del parc natural?, Quins éssers vius trobem al parc? Quina vegetació s’hi dóna?, Quina fauna habita el parc?, Quins perills amenacen l’ecosistema de la Font Roja?
– Bloc 3: Què hem aprés?
– Llibres recomanats per a la biblioteca d’aula.
– Fitxes informatives i mapes.
c) Quadern número 3: Quadern durant la…
– Mapes conceptuals.
– Bloc 0: preparem la visita.
– Bloc 1: Què volem constatar durant la visita.
– Bloc 2: Què podem fer durant la visita? Quin espai oci¡upa?, Quines són les característiques climàtiques del parc?, Quins éssers vius trobem al parc de la Font Roja?, Quina vegetació s’hi dóna?, Quina fauna habita el parc?, Quins perills amenacen l’ecosistema del parc.
– Bloc 3: Què hem aprés?
d) Quadern número 4: Quadern després de…
– Mapes conceptuals.
– Bloc 0: De l’abans de… al després de….
– Bloc 1: Quin món volem ¿
– Bloc 2: Què podem fer per millorar i conservar el medi ambient?
e) Quadern número 5: El meu llibre de la Font Roja.
– Introducció.
– Com i d’on hem començat?
– Què hem investigat?
– Què hem observat i investigat?
– Quina informació hem trasferit i relacionat?
– Adreces d’interés ecològic.
f) Tauler del joc : 100 preguntes per conèixer la Font Roja. Un joc per aprendre del bosc.
g) Libret amb les preguntes del joc: 100 preguntes per conèixer la Font Roja. Un joc per aprendre del bosc.
h) Carpeta de mapes sobre la Font Roja: relleu, zones d´’us i protecció, toponímia, itineraris, vegetació i fauna.
2.- Breu resum del projecte de treball.
Com a conseqüència d’una visita al Parc Natural del Font Roja, amb el nostre alumnat de 4t d’E. Primària del C.P. Teixereta d’Ibi al mes de maig de 1993, ens n’adonàrem que al voltant d’aquest parc hi havia molta documentació però pràcticament no hi havia res adreçat d’una manera didàctica i pedagògica als escolars.
Aquesta mancança ens féu plantejar-nos l’elaboració d’uns materials perquè els pogueren fer servir altres professionals de l’ensenyament. No volguérem caure en l’elaboració del típic quadernet que s’hi dóna a l’alumnat quan realitza una excursió, volíem anar més lluny.
Per treballar el parc natural vàrem dissenyar activitats abans, durant i després de visitar-lo. Totes elles per contestar a la pregunta motiu d’aprenentatge de tot el projecte: Per què la Font Roja és un Parc Natural? Està estructurat al voltant de cinc eixos: l’espai, el clima, els éssers vius ( vegetació i fauna) i els perills que afecten l’ecosistema.
La nostra intenció era que l’alumnat prenguera actituds de conservació i millora del medi ambient. Per aconseguir actituds d’aquets tipus pensem que és necessari un coneixement previ, perquè sols des del coneixemnt som capaços d’estimar i valorar les coses. Vàrem considerar que no havíem de partir de l’estudi de res llunyà, només calia mirar al voltant, i al voltant teníem un dels pocs paisatges autòctons que ens hi queden: el Carrascar de la Font Roja.
3.- Objectius aconseguits.
3.1.- Objectius de l’alumnat.
3.2.- A Nivell personal.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!