Vicent Luna i Sirera

Tirant al blanc

3 d'abril de 2011
0 comentaris

Per a què ens serveixen les Ciències Socials?

Si al final aconseguíem  que  el nostre alumnat fóra capaç de conèixer, interpretar i comprendre la realitat d’una manera global, i poder intervindre en ella, ens hauríem donat per satisfets, doncs de segur que tindrien més criteri per contestar a la pregunta del projecte, pregunta motiu d’aprenentatge.

1.- Fitxa tècnica.

 

Títol: Per a què ens serveixen les Ciències Socials?

Autors: Susanna Francés i Tomàs i Vicent Luna i Sirera.

Edita: Editorial Denes. Paiporta 2006.

Distribució. Editorial Denes. Aquest projecte va estar premiat en el IV Premi Caixa Popular- Enric Soler i Godes d’Experiències Pedagògiques a l’escola any 2003.

El material consta:

a)      Quadern del professorat:

          Justificació.

          Eines per interpretar la realitat.

          Característiques del material curricular.

          Mapes conceptuals.

          Planificació: elecció del títol, fil conductor, objectius i continguts, estructura metodològica, organització de l’espai i del temps, orientacions per a l’avaluació.

          Orientacions per al desenvolupament del projecte: d’on i com comencem?, què en sabem?, què vull saber?, què puc fer?, eix cronològic, murals, periòdic “Punt d’enllaç”, què sé ara?, què he aprés?

          Gaella organitzadora.

          Bibliografia.

b)      Quadern de l’alumnat.

          Inttoducció.

          Planificació del projecte: Per a què ens serveixen les Ciències Socials? D’on i com comencem?, què en sabem?, què vull saber?, què puc fer?, què sé ara?, què he aprés?.

          Annexos.

          Els meus punts d’enllaç.

 

2.- Breu resum del projecte.

 

            És una realitat que, en alguna ocasió, i en parlar de l’àrea de Ciències Socials, gran part del nostre alumnat no se n’adona de quina és la utilitat de la mateixa, i ens fa comentaris del tipus:  “per a què aprofita estudiar açò?” , “la història és un roll” , “hi ha molts temes al llibre de text”, “hem d’aprendre moltes dades”…

Aquesta realitat que se’ns presentava any rere any, ens féu plantejar-nos quins eren els motius pels quals hi passava. Després de reflexionar ens n’adonàrem que no era un problema de fàcil solució, perquè el rerefons d’aquestes preguntes és que els hi manquen instruments per poder interpretar la realitat. Algunes de les possibles causes, tant metodològiques com de materials, pensàvem que podien ser:

          La manca de contectualització dels continguts.

          El poc arrelament al propi medi que comporta la utilització d’un material curricular generalitzat.

          El tractament anecdòtic i poc sistematitzat que la majoria de materials curriculars dediquen a la transversalitat.

          La sensasió de llunyania d’alguns continguts històrics i geogràfics.

          L’error conceptual que té l’alumnat en creure que la història només la fan els reis, els polítics.., quan en realitat

            Davant d’aquesta situació ens vàrem proposar portar endavant un projecte al llarg del 1r cicle d’ESO: “ Per a què ens serveixen les ciències socials?”, tot i apropant-nos a cercar una possible solució. Si al final aconseguíem  que  el nostre alumnat fóra capaç de conèixer, interpretar i comprendre la realitat d’una manera global, i poder intervindre en ella, ens hauríem donat per satisfets, doncs de segur que tindrien més criteri per contestar a la pregunta del projecte, pregunta motiu d’aprenentatge.

 

3.- Objectius aconseguits.

 

3.1.- Objectius de l’alumnat.

1.- Adonar-se’n que sense coneixement  no s’hi pot interpretar la realitat, i sense interpretar-la no s’hi pot intervindre en ella.

2.- Prendre consciència que les CCSS ens donen instruments per arrelar-nos al medi.

 

3.2.- A nivell personal.

1.- Prendre consciència que els continguts conceptuals són importants, però tanbé té un paper rellevant el dotar a l’alumnat d’estratègies per enfrontar-se al món on viu.

2.- Verificar la potencialitat de la premsa escrita com a actualitzadora de continguts i una altra com a informadora de l’actualitat.

3.- Aportar una experiència i un material de treball per a l’escola en català.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!