El fil conductor de la unitat es va convertir en la finalitat, doncs allò que preteníem era aconseguir que l’alumnat adoptara actituds de recuperació, classificació i reciclatge de paper i cartó, així com destacar la importància de les actuacions individuals per a la resolució de problemes col·lectius, tot i contribuïnt a un desenvolupament sostenible del Planeta.
1.- Fitxa tècnica.
Títol: I tu, quin paper jugues?
Autors: Susanna Francés i Tomàs i Vicent Luna i Sirera.
Edita: Unitat didàctica no editada. Realitzada l’any 1997.
Distribució:
La unitat didàctica consta de:
a) Quadern del professorat.
– Mapes conceptuals.
– Introducció: Justificació, Què entenem pereducació ambiental?, Característiques del material curricular.
– Planificació: Eleccció del títol del projecte, fil conductor, objectius, continguts, estructura metodològica, organització de l’espai i del temps i orientacions per a l’avaluació.
– Suggeriments didàctics: Com i d’on comenzem?, Què sabem sobre el paper?, Com ho investiguem?, Què podem fer?, Què sabem ara? I Què hem aprés?
– Bibliografia consultada.
– Biblioteca d’aula.
– Direccions d’interés.
b) Quadern de l’alumnat:
– Bloc 0: Com comencem?
– Bloc 1: Què sabem sobre el paper?
– Bloc 2: Com ho investiguem?
– Bloc 3: Què podem fer ¿
– Bloc 4: Què sabem ara?
– Bloc 5: Què hem aprés?
c) Quadernet: passat, present i futur del paper.
– Introducció.
– Què és el paper?
– Quin és el seu orige?
– Quines matèries primes necessita per a la seua elaboració.
– Com es fabrica el paper?
– Què fem amb el paper després d’utilitzar-lo?
– Qui fabrica el paper?
– Com podem aconseguir un desenvolupament sostenible?
– Biblioteca d’aula.
– Direccions d’interés.
– Vocabulari de termes ecològics.
– Notes.
2.- Breu resum de la unitat didàctica.
Per posar en funcionament la LOGSE als centres educatius del País Valencià, l’equip d’assessors de la Reforma de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència va elaborar un grapat d’unitats didàctiques per exemplificar algunes de les propostes metodològiques i avaluatives innovadores que hi proposava l’esmentada reforma educativa. Així, entre altres, va tindre una molt bona acollida la unitat “Fem deixalles” que pretenia conscienciar la comunitat educativa de la importància i necessitat de reciclar, reutilitzar i reduir deixalles als centres educatius i a la societat en general.
Aprofitant aquesta idea nosaltres vam voler elaborar-ne una altra, que sota el títol “ I tu, quin paper jugues?” venia a proposar una reflexió sobre la utilització del paper en la societat que en consumeix en gran quantitat i en reutilitza i recicla molt poc.
El fil conductor de la unitat es va convertir en la finalitat, doncs allò que preteníem era aconseguir que l’alumnat adoptara actituds de recuperació, classificació i reciclatge de paper i cartó, així com destacar la importància de les actuacions individuals per a la resolució de problemes col·lectius, tot i contribuïnt a un desenvolupament sostenible del Planeta.
3.- Objectius aconseguits:
3.1.- Objectius de l’alumnat.
1.- Prendre consciència de tot el que hi ha al darrere d’un full de paper: procés d’elaboració, temps, esforç, matèria prima, despeses…
2.- Presa de posició davant de la pregunta proposada: “ I tu, quin paper jugues?
3.2.- A nivell personal.
1.- Vam haver de dissenyar estretègies que anaren més enllà de la nostra aula, doncs era un projecte que volia implicar a tot el centre.
2.- Adonar-se’n que les actituds individuals ajuden a un desenvolupament sostenible del nostre medi més immediat.
3.- Aportar una experiència i un material curricular per a l’escola en català.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!