Vicent Luna i Sirera

Tirant al blanc

3 d'abril de 2011
0 comentaris

Com viure i conviure, deixant viure?

El projecte es va estructurar en tres moments d’aprenentatge: el primer on prendre consciència dels problemes de convivència existents al món; el segon una propost de treball on intentar donat resposta al problema motiu d’aprenentatgge “ Com viure i conviure, deixant viure?.  Un tercer on extreure conclusions, intentar construir un futur ple de valors i organitzar una Mostra Solidària.


1.- Fitxa tècnica.

 

Títol: Com viure i conviure, deixant viure?

Autors: Susanna Francés i Tomàs i Vicent Luna i Sirera.

Edita: Ajuntament de Reus. Regidoria d’Ensenyament. Reus 2002.

Distribució. Ajuntament de Reus. Regidoria d’Ensenyament. Aquest projecte va estar guardonat  en el II Premi Angeleta Ferrer i Sensat a la recerca i innovació educativa 2001.

El projecte consta de:

a)      1ª Part: Llibre del professorat.

          Fonamentació teòrica: els eixos transversals, una necessitat curricular; què entenem per educar en valors?; quins són els eixos transversals?

          Característiques del material curricular.

          Mapes conceptuals.

          Planificació: elecció del tipus de projecte; fil conductor; objectius i continguts; àrees; estructura metodològica; organització de l’espai i del temps; orientacions per a l’avaluació.

          Orientacions per al desenvolupament del projecte: d’on i com comencem? ; què en sabem?; què vull saber?; que puc fer?; què se ara?; què he aprés?

          Graella organitzadora del projecte.

b)     2n Part: Llibre de l’alumnat.

          Introducció.

          Projecte: Com viure i conviure, deixant viure?

          D’on i com comencem?

          Què sabem?

          Què vull saber?

          Què puc fer?  Periòdic Germania, l’educació en valors dia a dia.Un futur ple de valors. Proposta d’activitats per treballar el periòdic Germania.

          Què sé ara?

          Què he aprés? Frases per a la reflexió i fitxes de treball.

c)      3ª Part: Material complementari.

          Un futur ple de valors.

          Introducció.

          Llistat de les celebracions escolars anuals.

          Exemplificació de com treballar les celebracions anuals.

          Imatges periòdic Germania.

          Bibliografia.

 

2.- Breu resum del projecte.

 

            Seguint en la nostra preocupació per l’educació en valors, intentem buscar alternatives per abordar-la. Apostem, en aquest cas, per explorar les possibilitats de la tranversalitat.

Ja saberm que una de les propostes de la LOGSE és abordar en totes i cadascuna de les àrees la transversalitat. Aquesta ha d’impregnar tot el currículum, i per tant no hi ha una única àrea que l’aborde, sinó més aviat totes. Açò, fa que realment en la majoria de les ocasions no es treblle des de cap. Amb la introducció de la nova assignatura d’Educació per a la Ciutadania esperem que  done alguns resultants.

            En aquell any, que encara no es donava Educació per a la Ciutadania, nosaltres vam proposar treballar la transversalitat  des de l’àrea de Ciències Socials, des de l’assignatura d’Activitats alternatives, en una setmana cultural, etc.

Per portar-ho endavant s’hi proposa un projecte. Aquest naix a la mateixa aula, com a conseqüència d’una assemblea de classe on s’hi tracten els problemes de comportament que han sorgit. A partir d’ací es va proposar reflexionar sobre els problemes de convivència que hi havia al centre. I encara férem un pas més, en donar-los per llegir el periòdic Germania, recull de premsa escrita on s’hi tractaven les dificultats de convivència al món.

            El projecte es va estructurar en tres moments d’aprenentatge: el primer on prendre consciència dels problemes de convivència existents al món; el segon una propost de treball on intentar donat resposta al problema motiu d’aprenentatgge “ Com viure i conviure, deixant viure?.  Un tercer on extreure conclusions, intentar construir un futur ple de valors i organitzar una Mostra Solidària.

Amb aquest prtojecte s’hi pretenia fonamentalment: afermar la identitat, fomentar l’autoestima  i aprendre a conviure. Tot això amb una finalitat clara: despertar sentiments que ens arrelen i cohesionen al País.

 

3.- Objectius aconseguits.

 

3.1.- Objectius de l’alumnat.

1.- Contextualització dels problemes generals a la realitat més immediata, aula, poble, comarca.

2.- Adonar-se’n que per a la resolució de problemes de convivència és necessari un bon coneixement del problema, doncs de vegades es llancen opinions i s’acusa sense coneixement de causa.

3.- Ser conscient que la seua participació pot ajudar a resoldre problemes que afecten a la convivència de la societat on viu, tot i adoptant actituds positives per resoldre’ls.

 

3.2.- A nivell personal.

1.- Aportar una proposta de com abordar la transversalitat d’una manera significativa.

2.- Propiciar la revisió del PCC i PEC per donar resposta als problemes de convivència sorgits.

3.- Aportar una experiència i un material curricular per a l’escola en català.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!