Vicent Luna i Sirera

Tirant al blanc

4 d'abril de 2011
0 comentaris

Caminem cap a un intercanvi de cultures?

Entesa així la interculturalitat, cal un canvi d’actituds en la societat en general, però és en l’escola, cruïlla de cultures, des d’on pensem que es pot abordar de manera significativa aquest pas entre la multiculturalitat ( que és el que tenim en realitat) i la interculturalitat ( allò que hairíem de caminar).

1.- Fitxa tècnica.

 

Títol: Caminem cap a un intercanvi de cultures?

Autors: Susanna Francés i Tomàs i Vicent Luna i Sirera

Edita: Projecte no editat.

Distribució: Aquest projecte va estat guardonat en els Premis 2005 de la Generalitat Valenciana a materials didàctics dirigits a l’atenció educativa de l’alumnat immigrant. La Generalitat no ha fet cap edició.

El projecte consta de:

a)      Guia del professorat.

          Fonamentació teòrica: Juatificació; l’educació en valors, una necessitat; la interculturalitat, base de la nostra societat.

          Mapes conceptuals.

          Característiques del material curricular: la finalitat; A qui ens adrecem? ; la proposta consta de…

          Planificació: Elecció del títol del projecte; fil conductor; objectius; continguts; estructura metodològica; organització del temps i de l’espai; orientacions per a l’avaluació.

          Orientacions per al desenvolupament del projecte: Com comencem?; d’on comencem i què sabem?; què volem saber?; què podem fer?; què sabem ara?; què hem aprés?.

          Annexos: Enquesta a un immigrant; graella organitzadora d’aspectes treballats al periòdic Acull; graella organitzadora de les activitats del projecte i recursos; proposta d’activitats del projecte.

          Bibliografia.

b)      Quadern de l’alumnat.

          Introducció.

          Mapes conceptuals.

          Projecte: Caminem cap a un intercanvi de cultures? : com comencem?; d’on comencem i què en sabem?; què volem saber?; enquesta; graella de recursos i eixos a treballar; proposta d’activitats del projecte; què sé ara?; què he aprés?.

          Bibliografia.

c)      Quadern: Jo i la immigració. Reflexions al voltant de l’intercanvi de cultures.

          Introducció.

          Reflexions, conclusions i canvis d’actitud respecte:  Quins motius tenen els immigrants per deixar el seu país i marxar a un altre?; quina és la procedència de la immigració espanyola?; quina és la destinació de la immigració espanyola?; com arriben els immigrants?; amb quins problemes s’hi troben els immigrants?; en què treballen els immigrants?; amb quina ajuda compten els immigrants espanyols?; quines accions afavoreixen la interculturalitat en la nostra societat?.

          Manifest: caminem cam a un intercanvi de cultures.

          Caminem cap a un intercanvi de cultures?

          Quin és el meu compromís davant la immigració.

          Adreces, telèfons,…d’interés.

d)     Conte: Samir, història d’un emigrant.

e)      Quadern de suport: Retrats. Textos d’11 immigrants que conten la seua experiència.

f)       Quadern de suport: Àlbum.  Selecció d’imatges d’immigrans amb el titolar i peu de fotografia de diferents periòdics.

g)      ACULL. Periòdic de suport per treballar la interculturalitat. Elaborat amb diferents notícies, articles, fotografies…. de la premsa escrita.

 

2.- Breu resum del projecte.

 

            Del 2000 fins al 2005, aproximadament, van ser uns anys d’una forta entrada d’immigrants al nostre país. Any rere any un allau de nouvinguts van anar cercant un treball i un lloc per viure o malviure. Així, ens vam haver d’acostumar a llegir titolars coma ara:  “ Mes de 5.000 veïns de Premià firmen en contra de la construcció d’una mesquita” ( Avui, 27-11-01); “20 inmigrantes pagan 30 euros al mes pol malvivir en una cuadra en Redován” (Información 27-05-2002); “Cien mil inmigrantes  se empadronan en la Comunidad Valenciana en el 2002” (Levante 06-08-2003); Cada 3 dies mor un immigrant intentant entrar a les Canàries ( Avui, 02-08-2003); “ El número de inmigrantes escolarizados en la província crece un 50% respecto de 2001” ( Las Provincias, 17-12-2001), etc, etc, etc,

            Conscients d’aquesta realitat, i amb el bagatge de les darreres experiències ( “ Per què no vivim  en pau?”, Com viure i conviure, deixant viure?” i “ Per a què ens serveixen les CCSS?”, vam voler donar un pas més i continuar aprofundint en el treball al voltant dels temes transversals, de l’educació en valors. Ara, en aquest cas, vam voler abordar la interculturalitat, donat que en la nostra societat, i per tant en els  nostres centres educatius, hem de donar resposta a aquests nouvinguts. Nosaltres pensem que qualsevol societat que aspire a assolir les màximes quotes de benestar social, integració, cohesió, plurilingüisme…, ha de marcar-se com a meta la convivència que implique un enriquiment de totes i cadascuna de les cultures que formen, és a dir, la interculturalitat. Per aconseguir aquesta interculturalitat cal doncs, proposar-se uns objectiu:

          Promoure la idea que la diversitat cultural és un element positiu per a tots els membres de la societat.

          Familiaritzar a cada grup cultural amb les característiques culturals d’altres grups.

          Ajudar a interessar-se per aspectes culturals diferents a la pròpia cultura.

          Fomentar actituds i destreses intelectuals, socials i emocionals encaminades a un intercanvi de cultures.

            Entesa així la interculturalitat, cal un canvi d’actituds en la societat en general, però és en l’escola, cruïlla de cultures, des d’on pensem que es pot abordar de manera significativa aquest pas entre la multiculturalitat ( que és el que tenim en realitat) i la interculturalitat ( allò que hairíem de caminar). La nostra aportació és el projecte “ Caminem cam a un intercanvi de cultures?”. Un projecte adreçat en primer lloc a l’Equip Directiu que, com marca la legislació, és el que ha de promoure i estimular iniciatives perquè el professorat porte endavant la transversalitat al seu currículum, i en segon lloc al professorat del 1r Cicle d’ESO. Un projecte que proposem per abordar  la interculturalitat per:

          Pel professorat d’un departament.

          Per un grup de professors de diferents àrees que decideixen  treballar la transversalitat conjuntament de manera coordinada.

          En l’assignatura d’activitats alternatives.

          En la nova assignatura ( en aquell curs encara no hi era) d’Educació per a la Ciutadania.

 

3.- Objectius aconseguits.

 

3.1.- Objectius de l’alumnat ( que s’hi pretenen aconseguir)

1.- Promoure la interculturalitat com un dels principis en què es basa la convivència al centre educatiu.

2.- Fomentar actituds que ajuden a eliminar prejudicis, estereotips i tòpics culturals que estan presents en la nostra societat.

3.- Aconseguir major tolerància en les relacions socials entre diferents cultures tot i generant actituds democràtiques, justes, respectuoses, responsables, participatives i solidàries.

3.2.- A  nivell personal.

1.- Frustració per constatar que el projecte mai va ser editat ni distribuït als centres educatius.

2.- Satisfacció per l’elaboració del projecte, tot i adonar-se’n de la gran mancança de materials que hi ha a l’abast del professorat.

3.- Constatació de la manca que tenen els centers educatius de plans d’acollida i seguiment per a l’alumnat nouvingut.

4.- Aportar un projecte i uns materials curriculars per a l’escola en català.

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!