El Centre Cultural Castellut l’any 1995 organitzà el Simposi estudi i festa Enric Valor. Per donar a conéixer l’obra del seu més conegut escriptor ens va encarregar l’elaboració d’uns materials curriculars per a l’alumnat de la comarca. D’aquests materials, entre altres, destaquem l’Auca d’Enric Valor.
1.- Fitxa tècnica.
Títol: Auca d’Enric Valor.
Autors: Susanna Francés i Tomàs i Vicent Luna i Sirera.
Il·lustracions: Toni Durà i Berbegal.
Any: 1996.
Edita: Diputació d’Alacant.
Distribució: Diputació d’Alacant.
Motiu: Materials per al Simposi estudi i festa Enric Valor 1995.
Tamany: 70 x 50 cm. A color.
Forma part de: Materials curriculars “ Enric Valor o l’amor per la llengua”
http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/193269
2.- Text de l’auca.
1.- De la família dels Vives i de Dénia
ma mare procedia,
al temps que mon pare de Penàguila venia.
2.- A Castalla en 1911 vaig nàixer.
La meua infantesa va ser molt normal,
allí vaig gaudir del paradís terrenal.
3.- A casa hi teníem una biblioteca molt bona,
perquè els pares eren afeccionats a la literetura
i així jo hi vaig viure sent una criatura.
4.- En aquells hiverns a Castalla
ma mare em feia lectures al racó del foc,
mentre anàvem entrant en calor a poc a poc.
5.- Mon pare estimava molt la llengua,
als sis o set anys a mi i al meu germà
va començar a ensenyar-nos català.
6.- Als nou anys em regalaren una màquina d’escriure,
amb ella i com a escriptor novell
escriví la novel·la “ El secret del castell”.
7.- També em vaig dedicar a l’activisme polític.
L’Agrupació Regionalista Alacantina creàrem
i amb ella l’esperit nacionalista fomentàrem.
8.- Vaig escriure al periòdic “ El Luchador”
col·laborant amb articles d’opinió política,
així com a “ El Tio Cuc”, revista satírica.
9.- La sort no acompanyà “ El misteri del Canadian”,
la meua novel·la segona
que es perdé durant la Batalla de Barcelona.
10.- En la guerra es va patir molt,
nosaltres vàrem salvar la vida
però la societat va quedar profundament dividida.
11.- La gent es veu forçada a oblidar el passat.
La repressió dels conqueridors fou dura
i ens ofegaren la nostra literatura.
12.- Gràcies a una jove criada
nasqué el meu interés per la rondalla,
quan de menut me’n contava a Castalla.
13.- Amb els esquemes recollits dels grans
i el meu coneixement sobre la natura,
vaig escriure les rondalles, fent literatura.
14.- A proposta de l’amic Sanchis Guarner,
i per completar la del mestre Casles Salvador,
vaig publicar “ La Gramàtica d’Enric Valor”
15.- Però malgrat el treball realitzat
a mi el que sempre m’ha agradat és ser novel·lista,
producció endarrerida sota el Règim franquista.
16.- Vaig voler fer la novel·la d’una ciutat, Cassana,
amb la vida de personatges essencials
que representaren totes les classes socials.
17.- Així aparagué “Sense la Terra Promesa”,
després vingué “Temps de batuda”
i “Enllà de l’horitzò” fou la darrera coneguda.
18.- Els esforços d’aquelles generacions
han vist el fruit en l’actualitat,
caminat camp a un País amb més identitat.
19.- L’esperança tinc dipositada en la joventut,
que des del treball i il·lusió en l’ensenyament
fan avançar el nostre redreçament.
20.- Però si voleu que aquesta renaixença
mai més no torne a defallir,
la lluita per la nostra llengua i cultura ha de seguir.
3.- Objectius aconseguits.
3.1.- Objectius de l’alumnat.
1.- Ser conscient de la persecució política que ha patit la nostra llengua.
2.- Interessar-se per la lectura de les rondalles d’Enric Valor.
3.- Interessar-se per recollir rondalles, contaralles… del seu poble.
3.2.- A nivell personal.
1.- Aprofundir en l’obra d’Enric Valor.
2.- Participar en el Simposi estudi i festa Enric Valor.
3.- Aportar un material de treball per a l’escola en català.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!