Director: Christopher Nolan

Ran de l’estrena de Començament (Inception), una producció de la Warner Bros carregada d’efectes especials visuals i protagonitzada per Leonardo DiCaprio, m’ha semblat interessant repassar la trajectòria del seu autor, Christopher Nolan. Per la informació que ens ha arribat, abans de veure-la intueixo que fàcilment podem estar davant d’una pel·lícula que s’avé tant als interessos comercials del gran estudi de Hollywood com a les inquietuds cinematogràfiques de Nolan. El món dels somnis ja era present a Insomni, com els racons obscurs de la ment hi eren a Memento i El prestigi; però sobretot m’atrau la idea del món que es plega, és a dir del joc amb l’espai, en mans d’un cineasta que ha jugat força amb el temps al llarg de la seva filmografia. I, per descomptat, em té intrigat el que pot dir Christopher Nolan sobre la percepció de la realitat, la manipulació i el que es representa, amb aquesta història sobre algú que penetra en la ment d’una altra persona per a injectar-li una idea i es troba que “la víctima” no resulta tan passiva com es preveia.

***

Perfil.

Christopher Nolan neix a Londres (Anglaterra) el 30 de juliol de 1970, fill de pare anglès i mare americana. Nebot de l’actor anglès John Nolan, treballa habitualment els guions amb el seu propi germà, Jonathan Nolan, i Emma Thomas, la seva dona i professional del cinema,  és productora de tots els seus films. De fet, Christopher Nolan sol comptar amb un equip de col·laboradors habitual: Wally Pfister, com a director de fotografia; David Julyan, com a compositor de la banda sonora. Sense oblidar que alguns actors han treballat en diverses pel·lícules seves, com és el cas de Christian Bale  i Michael Caine.

Nolan, que passà la infantesa entre els Estats Units i Anglaterra, estudià Literatura Anglesa al University College, de Londres. La seva formació cinematogràfica, però, sembla que té una doble via. D’una banda, als 8 anys d’edat ja remenava la càmera de Super 8mm de son pare, i al club de cinema del College, féu alguns curtmetratges amb càmeres de 16 mm. Per altre cantó, es confessa cinèfil, particularment influït per Stanley Kubrick i Ridley Scott.

La carrera cinematogràfica de Christopher Nolan alguns consideren que va començar el 1988, quan el noi encara era estudiant i la cadena PBS li passà el seu curt en 8mm Tarantella. Potser fóra més sòlid establir-ne el debut l’any 1996, quan presenta al Festival de Cinema de Cambride el curt en 16mm Larceny i tot seguit enllesteix el surrealista Doodlebug, un altre curt en 16 mm. Són, efectivament, les primeres passes d’una trajectòria que, ja al 1998, donaria el primer llargmetratge, Following. Aquesta “opera prima”, una història de voyeurisme en blanc i negre, aconsegueix un notable ressó en diversos festivals internacionals, enduent-se entre d’altres guardons el prestigiós Tiger Awrad de Rotterdam, i projectant-se a certamens com el de Toronto i Hong Kong. Tot i que la pel·lícula es distribuí comercialment als Estats Units, Anglaterra i França, s’explica que precisament en aquella edició del Festival de Hong Kong, va demanar al públic que li donessin calés per tirar endavant el seu nou projecte: Memento. Tenia molt clar el que volia fer. I, amb l’èxit d’aquest seu segon film, Nolan pràcticament abandonà el camí dels festivals de cinema (tot i que passà per Sundance), agafant aviat l’autopista multimilionària dels grans estudis de Hollywood, els Oscar, etc. Després d’acceptar l’encàrrec d’ Insomni, amb Al Pacino i Robin Williams, “remake” d’un film noruec de 1997, encaixa la franquícia de Batman amb Batman Begins (2005) i El cavaller obscur (2008), evidentment fitxat per la Warner Bros, estudi en què dirigeix l’adaptació d’una novel·la de Christopher Priest, El prestigi, i que sobretot li fa possible encarar el projecte de Començament (Inception).

Christopher Nolan té la dèria de desmuntar l’estructura convencional dels guions. A Memento esborra la dimensió temporal –la narració avança a rerescules– i esquiva d’aquesta manera la simple lògica causa-efecte. A Insomni, esvaeix les referències del pas del temps, no pas jugant amb la cronologia com en el cas anterior, sinó fent que sempre fos de dia, de forma que l’espectador, per a orientar-s’hi, ha d’agafar-se a les activitats dels personatges i a simples canvis de to lumínic. A El prestigi juga amb els punts de vista. L’artifici, doncs, és intrínsec al seu cinema. A través del muntatge, administra la informació a pleret (algunes vegades més honestament que en d’altres), practicant un joc realment interactiu amb l’espectador. Un joc que sovint li permet anar més enllà dels estrictes marges del film de gènere i plantejar (amb més o menys fortuna) algunes reflexions sobre la realitat, la manipulació, la representació, la veritat, l’engany…

***

Filmografia com a director

2010 Començament (Inception)

2008 El cavaller obscur (The Dark Knight / El caballero oscuro / Le Chevalier noir / Il cavaliere oscuro)

2006 El prestigi (The Prestige / El truco final – El prestígio / Le Prestige)

2005 Batman Begins (Batman Begins)

2002 Insomni (Insomnia / Insomnio)

2000 Memento (Memento)

1998 Following (Following / Le suiveur)

1997 Doodlebug (Doodlebug) –curtmetratge 16mm

1996 Larceny (Larceny) –curtmetratge 16mm

***

Més informació sobre Christopher Nolan
 [IMDB (ang)] [AlloCiné (fr)] [CommeAuCinérma (fr)] [MyMovies (it)]

***

FOTO © WB França Christopher Nolan amb Hugh Jackman, al rodatge d’ El prestigi

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *