Anotacions rizomàtiques

L'escriptura proteica front a la cultura quadrangular

31 de maig de 2006
0 comentaris

RUPTURA DE LA CADENA DE SIGNIFICANTS. NOVES TEORIES PER INTERPRETAR ESTELLÉS (Els Rastres del Sentit)

Torne d’un Congrés sobre la poesia de Vicent Andrés Estellés, celebrat al poble de Teulada (comarca de la Marina Alta). Les ponències es succeeixen previsiblement engrescadores. Emili Casanova ens dona dades estadístiques de la quantitat de lèxic que utilitzen alguns poetes catalans i valencians importants del segle XX. Dominic Keown descabdella el fil d’Ariadna de l’universalisme i el localisme, fins que un interlocutor fa que se’ns revele com un àgil, educat i animat polemista. Salude a la simpàtica Pepa, investigadora en matèria de dialectologia i co-autora d’un llibre sobre el seu propi poble, Pedreguer. M’intercanvie unes quantes paraules amb Lluís Alpera, segons veus fiables: “el poeta més apassionat dels Països Catalans”. En un dels intermedis conec personalment a Manuel Molins, l’home de teatre que més ha fet per l’escena valenciana: li vaig redactar una ressenya sobre el seu Abú Màgrib, per encàrrec de Joan-Carles Girbés, d’Edicions Bromera: una obra de teatre, amb tocs de simbolisme mediterrani, sobre els dramàtics avatars d’un magrebí en el cor de la vella i embrutida Europa.

Manuel Molins manté una heterodòxia molt incitant i frondosa: quan s’acaba el torn de les ponències, crea ambient amb la seua proposta de defugir els esquemes fusterians a l’hora d’explicar-nos al poeta valencià més important del segle XX. Fa massa quinquenis que venim repetint les mateixes coses sobre el mateix autor. Sense anar més lluny, jo també vaig incórrer en aquest defecte quan vaig fer un recital d’homenatge a Estellés uns pocs dies després de què faltara, en l’any 1.993. Certament ens calen noves teories i marcs interpretatius per a apropar-nos a l’obra copiosa i popular del mestre de Burjassot. Per exemple, resulta cridaner la facilitat amb què Estellés trenca la cadena dels significants (la ruptura de la cadena de significants suposa instalar-se en l'”experiència cultural esquizofrènica”, tan pròpia d’avui en dia, segons Fredric Jameson a la Postmodernitat o la lògica cultural del capitalisme avançat): al canviar radicalment de tema en un mateix vers o d’un vers a l’altre, Estellés executa una ràpida i accelerada propensió a experimentar “maquines desitjants” en el “cos sense òrgans” de la tradició literària valenciana contemporània, motivat per un desig multiforme i polisèmic d’aproximar-se a la realitat. Aquesta podria ser una nova manera d’enfocar-lo, una més entre totes les que hi ha possibles, aprofitant l’arsenal de teories socials recents i més enllà del discurs de “notari de la realitat quotidiana que escriu amb afany periodístic” (Joan Fuster).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!