Ramon Tremosa

Torre de Guaita

1 de juny de 2010
5 comentaris

El port de Tànger ensorrarà el port d?Algesires… cap al col.lapse soviètic d?Espanya?

El dijous i divendres passat vaig fer una conferència al 6è congrés de FETEIA, la federació dels transitaris espanyols, a Alacant, ciutat de la qual també vàrem visitar les faraòniques obres d’am-pliació del seu aeroport, una infraestructura soviètica i que dubto molt que mai es pugui amortitzar. Tot parlant amb transitaris andalusos, aquests em varen fer arribar la seva desolació per la incapacitat de Puertos del Estado, és a dir del govern central, per tal de fer front a la competència del port de Tànger el qual, també gestionat per la multinacional danesa Maerks, amenaça de buidar de tràfics el port andalús. El cap de setmana l’he passat a Belianes, a casa del bon amic Josep Maria Escribà, ànima i comunicador del Compromís per Lleida, per tal d’aprofundir en el meu coneixement sobre la problemàtica del canal Segarra-Garrigues i la seva afectació creixent de les ZEPAs (zones d’especial protecció de les aus). Després de reunions amb alcaldes, plataformes, empresaris, sindicalistes i acadèmics, ara tinc una millor visió de la complexitat del problema, i he vist alguna nova via per a seguir presentant preguntes escrites a la Comissió Europea. Finalment, el diumenge vaig passar pel míting de CiU a Gurb, on 10.000 persones van escoltar els líders de la coalició. I no us perdeu, al final de la crònica, els crits contra Espanya al Parlament Europeu, que em vaig oblidar de narrar en la meva darrera crònica al blog.

 

1.- A Alacant vaig conèixer i parlar llargament amb Rosendo Arias, un transitari andalús amb 40 anys de treball al port d’Algesires. Em va explicar que Maerks, la tercera gran operadora del món, hauria decidit abandonar el port d’Algesires i traslladar els contenidors que fins ara hi aparcava al port marroquí de Tànger- Med. Aquest hipòtesi, que jo ja vaig descriure al 2008 en el meu llibre “Catalunya, país emergent” (i que aquest dimecres presento en anglès, actualitzat i ampliat, al Parlament Europeu: vegeu el meu web www.tremosa.cat per a més informació), ha pres força darrerament: el diari El Vigía de fa unes setmanes destacava en portada que al 2010 el port marroquí ja havia pres 400.000 TEUs (contenidors) al port andalús.

 

Rosendo Arias em digué que Algesires pot ser en pocs anys com Cadis, un port comercialment ensorrat i sense l’atractiu turístic de Cadis, la bellesa de la qual si més no dóna per a viure del turisme. Arias afirma que la Maleni es va gastar un dineral a Sevilla, en el seu projecte de 400 milions d’euros en l’enclusa, el dragat del riu i en els nous molls faraònics de Sevilla. Arias em comenta que a Algesires redacten les actes de les reunions del port d’Algesires amb les mateixes paraules que al segle XIX, per a riota dels historiadors futurs: “este puerto solicita al gobierno central que se trabaje los 7 días de la semana y que se mejoren los accesos ferroviarios del puerto” (fa pocs dies, per exemple, uns sud-coreans acaben d’abandonar Algesires per la negativa dels sindicats a flexibilitzar els horaris de treball). Profundament entristit, Arias em va demanar la nacionalitat catalana.

 

Pensat en aquesta clau, em confirma la meva sospita de que la nova llei de ports, la Loapa portuària PSOE-PP, és un intent desesperat de salvar Algesires de la competència creixent de Tànger, atès que prioritza el port de cabotatge (ports pàrking, de simple pas de contenidors) enfront dels ports d’import-export (ports més lligats a l’activitat econòmica del seu territori, com ara Barcelona i València). Arias em confirmar, finalment, que el gran error espanyol és no haver apostat per 2-3 ports, com han fet tots els altres països que avui tenen dos o tres ports en els ránkings principals. El cafè per a tots espanyol, tan soviètic, un cop més, amenaça d’enfonsar l’eficiència de tot el conjunt.

 

2.- El dijous vàrem visitar la nova terminal de l’aeroport d’Alacant. L’edifici té tres plantes subterrànies i fa 360 metres de llarg x 360 metres d’ample. Des del peu de carrer fa 23 metres d’alçada (la nova terminal internacional de l’aeroport de Brussel·les només en fa15) i té 26 cúpules de vidre gegantines, ambles correpsonents 26 làmpares de ferro gegants que pengen del sostres. En preguntar al director de l’aeroport quin percentatge del tràfic era britànic i de low cost em diu que és del 50%. Jo li dic: “el low cost no quiere pasarelas –que valen 1.000 euros per ús-, sinó operar a pie de pista… y ya sabe que George Soros ha dicho hace pocas semanas que a la libra esterlina le convenía otra caída del 35%?”. El director de l’aeroport, a banda de no respondre sobre una altra possible reducció del turisme britànic, va dir que el pressupost era de només 300 milions d’euros. Impossible!! Si el nou aeroport de Lleida ha costat 90 milions, aquest és entre sis i deu vegades més gran!!

 

A la nit vaig conèixer i vaig parlar 15 minuts amb el nou president d’AENA, Juan Ignacio Lema. Va reconèixer que a partir de l’any vinent l’aeroport Alacant presentaria quantioses pèrdues per causa de les molt elevades amortitzacions, i que preveia que aquestes serien per molts anys. Dos dies abans, tot dinant amb Germà Bel, precisament ell m’havia destacat que al 2009 Alacant era l’aeroport més eficient, en presentar beneficis amb els seus 8 milions de passatgers, i en comparació amb les pèrdues de Barajas i El Prat de 2009, precisament també per les amortitzacions… aquest any i el vinent AENA presentarà uns números vermells de rècord.

 

Aquesta nova terminal va ser dissenyada pel darrer govern del PP, en plena follia zaplanista anti eix econòmic València-Barcelona. En fi, aquesta Espanya centralista i que no ens deixa gestionar les infraestructures cada cop és més un creixent pèssim negoci per als catalans… Per cert, de la visita a la vall del Riu Corb, per parlar del canal Segarra-Garrigues, en parlaré en propers apunts, ja que vaig curt d’espai.

.

 

3.- El dimecres 19 de maig Elena Salgado va comparèixer a la Comissió d’Economia del Parlament Europeu. Després de la seva burocràtica i avorrida intervenció, en la que es va limitar a llegir un paper amb una llarga cronologia de les reunions que havien culminat en la “intervenció” de Grècia (com la que havíem pogut llegir en qualsevol diari), l’honorable eurodiputat austríac Hans Peter Martin va llençar un crit fort i contundent: “No more money for Spain!!”

 

Durant uns llargs segons la ministra va quedar tallada i desconcertada i des d’aquell moment la seva intervenció va quedar tocada per l’inesperat incident. El torn de preguntes va acabar de decebre els eurodiputats, els quals retreien a la ministra espanyola que aquesta no els contestés directament les preguntes. Santa innocència!! Les habituals respostes genèriques, que al congrés dels diputats serveixen normalment per a fugir d’estudi, no són satisfactòries per a parlamentaris habituats a un estil directe de pregunta-resposta, rèplica i contrarèplica. Molts eurodiputats van abandonar la sala a mitja compareixença (com ja va passar al mes de febrer) i Werner Langen, un dels pesos pesants de la potent CDU alemanya, ja va parlar de “fracàs estrepitós de la presidència espanyola”.

 

“Todos podemos liderar”, va dir ZP a Estrasburg al gener, quan se li qüestionava que l’últim de la classe pogués assumir la presidència de la UE. Tots poden presidir rotatòriament, hauria d’haver dit, però no tots poden liderar: només els països que han excel·lit en bones pràctiques de política econòmica poden liderar. Suècia és un país líder i al semestre passat, quan venia el seu jove ministre d’economia, les seves compareixences duraven hores i ningú no es movia de la sala. Suècia va superar en dos anys la seva greu crisi bancària i immobiliària de 1992 i, tot i que el govern liberal va perdre les eleccions, avui aquell govern és recordat per la valentia, l’encert i la rapidesa en la presa de decisions.

 

Allò que no hem sabut fer els catalans en els darrers sis anys, influir decisivament en la política econòmica i descentralitzadora de l’Estat espanyol, Europa ho ha fet molt més ràpidament i amb molta més contundència. Després de poques setmanes d’examen públic del personatge ZP i de les seves polítiques (més properes als populismes demagogs sud-americans que als reformismes socialdemòcrates nòrdics), Europa ha descobert que el rei ZP va nu i l’ha qüestionat i doblegat amb una contundència inapel·lable. Quin gran encert per als catalans va ser l’entrada a l’euro!!

 

  1. No em queda clara l’última frase. L’euro pot perfectament acabar sent la crònica d’una mort anunciada.
    No es pot resistir indefinidament la irresponsabilitat fiscal i la voracitat dels estats (Grècia, Espanya, Portugal …).
    La monetització del deute públic és un crim que quedarà impune perquè el comet l’òrgan monopolitzador de l’emissió de diner. Els seus efectes, però, són potencialment destructors.
    Grècia hauria de sortir de l’euro i devaluar la seva moneda (fent que la càrrega real del deute públic es disparés encara més) o hauria de declarar unilateralment la conversió del deute a la seva moneda (devaluada un 30%) provocant pèrdues enormes a bancs francesos i alemanys.
    A Grècia li poden seguir Espanya i Portugal …
    L’euro pot estar tocat de mort …

  2. Avui he comprovat que el web del FERRMED és infectat de virus troians.  Si no si va amb una protecció pot ser terrible.  És que no si pot fer un pas…  Suposo que aquesta és la prova de la importància d’aquest eix de mercaderies.  Sembla mentida, fins quan pensen continuar tocant el voraviu aquest carallots prepotents!

  3. Benvolgut Ramon.

    Sembla que a Espanya tot continua igual, o no .

    Tinc un bon amic a Màlaga amb el que parlo sovint i de forma molt intensa. Fa poc el van despatxar per que no els hi agradava als seus caps de Madrid, però no tindrà cap problema en tornar a trobar feina quan vulgui. Quan parlo amb ell és l’únic moment en que no em sento independentista.

    Dons en l’última conversa en va dir “Los únicos que pueden sacar de ésta a España son los de CiU, Mas debería ser el Presidente de España en las próximas elecciones” , vaig flipar, ja que ell té més aviat una afinitat cap a IU.
    .
    Potser si declarem la independència a Catalunya, se’ns acabaran annexionin altres territoris i acabarem reconstruint Espanya.

    Es una altre opció

     

  4. Amb tots els respectes, com és natural.  Un dels grans frens a la iniciativa dels catalans són les fronteres psicològiques que arrosseguem.  Vull dir que hem d’aprendre a desmpallegar-nos d’Espanya d’una vegada per totes.  Cal que s’instauri en la nostra consciència de manera pregona el fet que no ens serveix per a res de positiu, sobretot en una economia global com la que regeix el món des del 2000.  Estudieu el creixement de la xina!

  5. Un dia les elits espanyoles (polítiques, econòmiques, jurídiques i periodístiques) s’adonaran que la tàctica de debilitar el que havia estat la regió econòmica més potent de l’estat a favor de la regió central a ells també els haurà acabat perjudicant.

    Espero que aquest dia pensarem amb aquesta gent com aquells cossin llunyans que havíem de suportar el dia de Nadal per que explicaven acudits dolents. Quan vegin que qui portava el gall dindi ja no hi es, segurament els sabrà greu. I nosaltres a casa amb els nostres.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!