última ronda

r.mirabete

LA GRAN BAIXADA SEGONS LAIA LLOBERA

Deixa un comentari

Ara fa quinze anys Ricard Mirabete va publicar el seu primer llibre de versos, Última ronda, guardonat amb el Premi Amadeu Oller el 1999 (La Magrana), un llibre al qual han succeït La gran baixada (Emboscall, 2004), Les ciutats ocasionals (Premi Òmnium Cultural del Vallès 2008) i Radar (2012), totes dues publicades a Témenos Edicions.

Després d’aquest periple poètic, que ha tingut el llarg abast de quinze anys, Mirabete és a punt de publicar un nou volum, aquest cop escrit a quatre mans amb David Caño. És, per tant, un bon moment per endinsar-se en el gruix de la seva producció poètica. Ricard Mirabete va guanyar el premi Amadeu Oller a l’edat de vint-i-vuit anys. Malgrat que Última ronda constitueix la primera temptativa, és una de les seves peces més cabdals. Publicat el 1999 per La Magrana, aquesta obra primerenca ja destaca per l’estètica simbolista dels versos, com vaticina l’estrofa de “Cançó trista”, de Marià Manent (La collita en la boira, 1920), que apareix a l’inici del llibre.

Volent o sense voler, amb la inclusió d’aquestes ratlles, el poeta ja anuncia la seva fruïció per l’estètica dels mots i la claredat expressiva, així com l’aposta per un estat anímic que impregna tot el llibre: la tristesa i la melangia com a conseqüència d’un naufragi amorós i la presa de consciència de la solitud humana.

La incertesa del present i la desafecció envers el futur també hi fan acte de presència per mitjà d’altres estadis, com ara l’empresonament de l’esperit o la sensació d’ofec permanent, propiciats per l’entorn fred i anònim de la ciutat.

Els motius principals que desenvolupa la primera part, “Carrers de cendra”, es troben exposats als primers poemes: «la solitud dels carrers que gela les passes» i els seus «rastres de sang mastegada», que ens parlen d’un cor «adolorit del temps» i de «les venes sagnants d’un jove», que es dol quan recorda.

La circumstància de la ciutat, val a dir-ho, és justament de tot menys circumstancial, perquè esdevé l’únic medi des d’on el poeta s’explora per dins i indaga per fora. L’estat interior del poeta s’assimila per complet a la gelor urbana i la seva vacuïtat, dos valors que s’inicien a Última ronda i que aniran agafant volada al llarg de tota l’obra.

La ciutat de Mirabete serà, des d’ara i fins al final, «la llar deshabitada del món», un entramat de carrers erms i inhòspits, que plantegen la metròpoli com un teatre. Per això l’artificialitat dels «carrerons pintats de cel/ [que] floregen com núvols prenyats de ràbia».

A “Última ronda”, la segona part del volum, l’interior del poeta passa del desassossec a la rebel·lia davant de la pèrdua de l’entusiasme vital, com adverteix la cita inicial de Hölderlin.

Per això, al llarg de tot el volum el regust amarg i malenconiós d’un amor perdut també es barreja amb petits esclats de natura, que surten a la llum amb els records que flagel·len i “enrosquen” el poeta: «Viaranys d’or, el rierol inquiet / que travessa els marges que verdegen / amb fulles, amb la pols. / Tristesa. I tanmateix que dolç el capvespre!»

Aquest quartet descriptiu, que presenta la visió d’un paisatge melangiós, ens transporta a les reminiscències de la sonoritat de Rosselló-Pòrcel: «Aprèn l’ombra llunyana, blava i blanca, / dels núvols plens de vent i pròdigs d’ales», fet que palesa l’íntima comunió entre la natura i l’experiència personal del poeta. La placidesa manentiana dels mots també revela les implicacions metafísiques de l’obra.

El segon llibre de Mirabete, La gran baixada, aporta una combinatòria de caire més fantàstic: d’una banda hi fa acte de presència el món de l’oníric i el taumatúrgic i, de l’altra, el cosmos del jo més quotidià. Al pròleg, Xavier Soler ja anunciava l’ús d’idees surrealistes “en la línia brossiana” i “l’estil caldersià”, dos vectors fonamentals de la poesia de Mirabete, marcada per una concepció formalista que l’allunya amb radicalitat de la tan mal entesa espontaneïtat literària.

Un lloc central de la cartoteca d’aquests versos l’ocupen les figures del somni i l’evasió, per mitjà de les quals el poeta s’escapa de l’absurditat del món i la realitat que l’envolta: «somnis vers lluny del mur de granit» que malden per volar. Talment el reflex de l’instint inesgotable de perviure a tots aquells naufragis que han deixat una empremta dins nostre, com explica la cita de Brossa que encapçala tot el llibre. Perquè l’home és la lluita constant per poder transcendir i superar la seva condició de migradesa. Per això la poesia de Mirabete és del tot atemporal. En els seus versos també trobem la petja decadent de l’spleen de Baudelaire o l’enigma il·lusori de Kafka.

La introspecció, la soledat i l’aïllament interior desperten d’un jo líric que trepitja els carrers d’una ciutat postmoderna, bruta i alienada, concorreguda d’anònims que vénen i van. El poeta hi deambula extasiat per les sentors urbanes i les fàbriques obscures.

Però als versos d’aquest llibre sempre hi cau la pluja vera, que tot ho purifica com un bàlsam, i que salva el jo líric del seu anorreament. L’element de la pluja, com també ho fan aquí el foc i l’aire, insinua l’obertura de clarianes.

En aquest caminar meditatiu també hi ha el regust de la poesia i el sentit de l’existència de “L’oratge i la tenebra”, de Puig i Ferreter, aquell pelegrí dels anys trenta que buscava una sortida a la desídia que el colgava.

Així doncs, trobem en el decurs del poemari la davallada cap a uns «laberints estranys», que evidencien un planter de desenganys i frustracions, l’única sortida possible dels quals recau en l’esperança del camí que hi ha per córrer.

Atenent aquest aspecte, la noció de trajecte s’esbossa en moltes ocasions amb la via d’un tren rovellat, que enclou espais onírics on la natura esdevé la resposta al desesper: «En laberints estranys d’ecos de foc / cerco debades el vol de l’alosa, / el crit rocós del mar, la bella rosa, / que amagà l’amor en circuits de joc».

Els poemes de Mirabete tornassolen i muden l’esperit a mesura que avança l’obra. El llibre també reflexiona sobre el temps, els guanys i les pèrdues i el sentit d’allò que ens mou. Car l’obra del poeta és un reflex, en paraules de Josep Palau i Fabre, «de l’afany d’abastarse » i «veure-s’hi absolut», l’aventura de trencar-se i recompondre’s per romandre com les restes d’una estàtua; o una «cariàtide trobada a la platja el 1940».

La gran baixada, tanmateix, no presenta una caiguda emocional ni una depressió profunda, sinó un sotrac existencial que comporta edificar-se i acréixer-se amb més força: «Camps daurats a l’entorn dels ulls. / Un matí gloriós llaura els prats. / La dignitat serà l’orgull: / pèrdua sense records ingrats».

Si bé hi és palès un desarrelament vital, no hi ha cap actitud de desànim. En la baixada del jo líric hi ha un retorn de nova arrel, la pujada des del pou cap a la llum. Al tercer llibre, Les ciutats ocasionals, Premi Òmnium Cultural del Vallès Oriental 2008, el poeta se serveix del mateix viatge urbà que ja havia començat a Última ronda i que té la seva continuïtat amb Radar.

La idea que l’home és un pelegrí de les ciutats, anònimes i efímeres (certament “ocasionals”), farceix cadascun dels versos del volum, per bé que el situa en l’epicentre d’un indret molt concret: els carrers de Barcelona.

Les ciutats ocasionals constitueix, en efecte, un retrat de la ciutat comtal en forma d’inventari (el passeig de Gràcia, el carrer Elisabets, el carrer del Carme…), que es presenta com una mentida, com a conseqüència de la submissió al turisme i l’especulació.

Malgrat tot, en la ruta nocturna i espectral de Mirabete també hi ha lloc per a la natura, que sempre s’infiltra en aquests versos com una forma d’alliberament: «els núvols besaven la carena i es diluïen en pols astral i fum desitjós.» El fum d’algun amor prohibit que també ennuvola el poeta, de «les línies rectes dels afectes» que es mesclen i acaben desapareixent, no debades, per entremig de l’asfalt i els vianants.

El frau de Les ciutats ocasionals també és el frau de la vida, l’engany d’un teatrí tan cruel com inversemblant: «Se la trobà estirada en una llitera: / tenia el rostre desfigurat, el cos / era un tronc que desprenia un hàlit / d’hivern pur. Pogué endur-se-la passadís enllà, / embolcallada en un llençol blau / que arrossegava pel terra.»

Un silenci abassegador envaeix els versos d’aquest “Hospital” i una sensació de desolació crua i feridora. Com en d’altres poemes, les imatges tumorals, d’un fred marmori, es congrien en aquesta morfologia urbana, abrupta, desesperançada.

Aquest és el fil conductor que uneix bona part de tota l’obra: la ciutat com a escenari vital, com a plena representació d’un món interior i exterior, que es troba en decadència.

Tanmateix, la ciutat anímica del poeta també esdevé la baula on recolzar-se i fer-se fort, perquè «el carreu damunt carreu, esforç i cruiximent, al capdavall, [és] creixença», com explica la lletra de Sarsanedas esgrafiada a la primera paret de Les ciutats ocasionals. I és en aquest creixement, que la veu del poeta descobreix nous camins per transitar.

A Radar, el darrer llibre publicat per l’autor, el pelegrinatge romàntic (elegíac, leopardià) ens porta a la ciutat dels sants, Vic, per constatar que l’home continua caminant, malgrat haver esdevingut «un dau cansat i abolit».

En aquest nou trajecte es prolonga la idea que l’existència també és repetició, per això retornen els records dels amors perduts mentre el poeta passeja vora les aigües del Mèder. Al llarg del recorregut es referma la idea que l’amor és una «via deserta»: els destins «es perden» per entremig dels «semàfors inabastables».

Malgrat tot, segons Mirabete, l’espera és una actitud vital que ens «honora», com afirma un dels aforismes recollits al darrer apartat del llibre. Caminar, així doncs, també és romandre expectant.

Ricard Mirabete és un apassionat dels trajectes urbans (i vitals), de les seves decadències i la seva soledat, però també de les seves clarors. El poeta, com tot home, és tan sols «un raig que passa, que crema, que lluu», la terrible lleugeresa de Zygmunt Bauman que ens recorda que no som res més que pols que transita i es dispersa.

Però també som transeünts interiors, som descobertes i aprenentatges de nosaltres mateixos. Per això el poeta mai no escull la indolència. Els seus poemes no s’expliquen amb res més que no sigui pura humanitat.

Els pelegrins dels seus llibres, els lectors, farem bé de viatjar per aquests tan recomanables trajectes poètics, esculpits a consciència amb un llenguatge tan seductor com embriagador.

LAIA LLOBERA, article publicat a Quadern de les idees, les arts i les lletres, núm.196.

QUADERN DE LES IDEES, LES ARTS I LES LLETRES

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris, General, La gran baixada el 25 de desembre de 2014 per ricard99

LA GRAN BAIXADA SEGONS JOSEP-RAMON BACH

Deixa un comentari

L’editorial Emboscall reedita el poemari de Ricard Mirabete La gran baixada que va publicar el 2004. Deu anys després podem trobar a les llibreries de nou uns versos de Mirabete que “miren de reüll les parets escantonades, on el misteri hi deixa l’empremta del seu dilema”, segons escriu Josep -Ramon Bach.

La poesia de Ricard Mirabete és com parar un radar que capti les imatges impossibles i el brogit sibilant d’una realitat confusa.

Trepitjar carrers amb els passos blaus del mariner indecís.

Mirar de reüll les parets escantonades, on el misteri hi deixa l’empremta del seu dilema.

Mesurar el grau de talent que separa l’èxtasi d’una realitat dictada. Rodolar per la gran baixada i abraçar la sorpresa al final del trajecte. Omplir de sal les cicatrius del silenci i esperar que el lament incendiï la resposta.

A l’última ronda, repartir copes d’un nèctar delirant amb guants de seda blanca i armilla de manobre.

Perdre’s per les ciutats ocasionals i endevinar que la diversitat és el propi refugi.

Res no és absent de l’escena humana, ni cap panorama fa oblidar els altres paisatges de la memòria.

Fondre en un vers la crueltat d’una vida a l’aresta fosca dels carrers.

Modificar les ulleres, no per a veure-hi millor, sinó per endinsar-se allà on el secret es vesteix de majordom.

Ordenar a l’instint que premi el diccionari fins que traspuï sang.

Preguntar als amics de la paraula fins on estan disposats a morir per un ideal poètic.

Desitjar la vida per una obra que encara resta amagada entre els plecs deliciosos del futur.

Travessar el riu de l’amor amb els peus descalços i el magí agonitzant.

Esborrar el discurs dels cretins i maleir les realitats paral·leles.

Ser lliure davant tota acadèmia i escriure amb el desig obert i les parpelles closes.

Obrir-se al poema és aprendre a delinquir i a estimar sense pietat el desordre.

Escriure sota la llum és acceptar la mirada plana. Velar l’atreviment al caire de l’abisme.

Viure sempre en la foscor més perversa i desaprendre davant la imminent arribada del miracle.

Ser un digne habitant del naufragi.

                            Josep-Ramon Bach, article aparegut a Núvol, el digital de cultura

NÚVOL

 

Aquesta entrada s'ha publicat en General, La gran baixada el 21 de desembre de 2014 per ricard99

5 POETES IMPOSSIBLES

Deixa un comentari

A LA IMPOSSIBLE us volem desitjar bones festes en aquesta tarda poètica!

Dimecres 17 de desembre, a les 19.00 h, recital de poesia 5 POETES d’UNA MÀ que escriu

Josep Ballesteros, El teu nom té la violència d’un Déu creador. Gregal
Ricard Mirabete, La gran baixada. Emboscall
Marta Pérez Sierra, Bavastells. Walrus
Albert Planelles, El camí que desa les hores. Témenos
Pilar Solé Llop, Mater matèria. Ediciones Oblicuas

Us hi esperem!

LA IMPOSSIBLE

 

Aquesta entrada s'ha publicat en General el 16 de desembre de 2014 per ricard99

DE PENITENTS A DESEMPARATS

Deixa un comentari

 

de penitents a desemparats

 

Presentació del llibre De Penitents a Desemparats (com dos carrers de Barna), escrit a quatre mans per David Caño i Ricard Mirabete, amb fotografies en blanc i negre de Carles Mercader. L’ha publicat l’editorial La Garúa, al segell Tanit Poesia.

És un poemari que assaja la fragmentació i una multiplicitat de personatges. Hi ha un argument i hi ha monòlegs teatrals en vers. A mig camí del relat cinematogràfic i de la poesia escènica. A prop del cinema d’un David Lynch català, per exemple? O al costat de la poesia de José María Fonollosa? A prop de la novel·la negra i de Wagner, en qualsevol cas. Un crim, un recorregut urbà per Barcelona, amb pistes falses, sospitosos, marginació, assassins i versos que recorren Eros i Tànatos extrems.

A Barcelona ja tenen el poemari les llibreries següents:

Llibreria La Impossible (c.Provença, 232) Metro Diagonal (L5)

Llibreria Calders  (Passatge Pere Calders, 9) Metro Sant Antoni (L2)

de penitents a desemparats 1

Fotografia:  Carles Mercader

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris, General el 5 de desembre de 2014 per ricard99

LA GRAN BAIXADA SEGONS LAIA LLOBERA

Deixa un comentari

Ara fa quinze anys Ricard Mirabete va publicar el seu primer llibre de versos, Última ronda, guardonat amb el Premi Amadeu Oller el 1999 (La Magrana), un llibre al qual han succeït La gran baixada (Emboscall, 2004), Les ciutats ocasionals (Premi Òmnium Cultural del Vallès 2008) i Radar (2012), totes dues publicades a Témenos Edicions.

Després d’aquest periple poètic, que ha tingut el llarg abast de quinze anys, Mirabete és a punt de publicar un nou volum, aquest cop escrit a quatre mans amb David Caño. És, per tant, un bon moment per endinsar-se en el gruix de la seva producció poètica. Ricard Mirabete va guanyar el premi Amadeu Oller a l’edat de vint-i-vuit anys. Malgrat que Última ronda constitueix la primera temptativa, és una de les seves peces més cabdals. Publicat el 1999 per La Magrana, aquesta obra primerenca ja destaca per l’estètica simbolista dels versos, com vaticina l’estrofa de “Cançó trista”, de Marià Manent (La collita en la boira, 1920), que apareix a l’inici del llibre.

Volent o sense voler, amb la inclusió d’aquestes ratlles, el poeta ja anuncia la seva fruïció per l’estètica dels mots i la claredat expressiva, així com l’aposta per un estat anímic que impregna tot el llibre: la tristesa i la melangia com a conseqüència d’un naufragi amorós i la presa de consciència de la solitud humana.

La incertesa del present i la desafecció envers el futur també hi fan acte de presència per mitjà d’altres estadis, com ara l’empresonament de l’esperit o la sensació d’ofec permanent, propiciats per l’entorn fred i anònim de la ciutat.

Els motius principals que desenvolupa la primera part, “Carrers de cendra”, es troben exposats als primers poemes: «la solitud dels carrers que gela les passes» i els seus «rastres de sang mastegada», que ens parlen d’un cor «adolorit del temps» i de «les venes sagnants d’un jove», que es dol quan recorda.

La circumstància de la ciutat, val a dir-ho, és justament de tot menys circumstancial, perquè esdevé l’únic medi des d’on el poeta s’explora per dins i indaga per fora. L’estat interior del poeta s’assimila per complet a la gelor urbana i la seva vacuïtat, dos valors que s’inicien a Última ronda i que aniran agafant volada al llarg de tota l’obra.

La ciutat de Mirabete serà, des d’ara i fins al final, «la llar deshabitada del món», un entramat de carrers erms i inhòspits, que plantegen la metròpoli com un teatre. Per això l’artificialitat dels «carrerons pintats de cel/ [que] floregen com núvols prenyats de ràbia».

A “Última ronda”, la segona part del volum, l’interior del poeta passa del desassossec a la rebel·lia davant de la pèrdua de l’entusiasme vital, com adverteix la cita inicial de Hölderlin.

Per això, al llarg de tot el volum el regust amarg i malenconiós d’un amor perdut també es barreja amb petits esclats de natura, que surten a la llum amb els records que flagel·len i “enrosquen” el poeta: «Viaranys d’or, el rierol inquiet / que travessa els marges que verdegen / amb fulles, amb la pols. / Tristesa. I tanmateix que dolç el capvespre!»

Aquest quartet descriptiu, que presenta la visió d’un paisatge melangiós, ens transporta a les reminiscències de la sonoritat de Rosselló-Pòrcel: «Aprèn l’ombra llunyana, blava i blanca, / dels núvols plens de vent i pròdigs d’ales», fet que palesa l’íntima comunió entre la natura i l’experiència personal del poeta. La placidesa manentiana dels mots també revela les implicacions metafísiques de l’obra.

El segon llibre de Mirabete, La gran baixada, aporta una combinatòria de caire més fantàstic: d’una banda hi fa acte de presència el món de l’oníric i el taumatúrgic i, de l’altra, el cosmos del jo més quotidià. Al pròleg, Xavier Soler ja anunciava l’ús d’idees surrealistes “en la línia brossiana” i “l’estil caldersià”, dos vectors fonamentals de la poesia de Mirabete, marcada per una concepció formalista que l’allunya amb radicalitat de la tan mal entesa espontaneïtat literària.

Un lloc central de la cartoteca d’aquests versos l’ocupen les figures del somni i l’evasió, per mitjà de les quals el poeta s’escapa de l’absurditat del món i la realitat que l’envolta: «somnis vers lluny del mur de granit» que malden per volar. Talment el reflex de l’instint inesgotable de perviure a tots aquells naufragis que han deixat una empremta dins nostre, com explica la cita de Brossa que encapçala tot el llibre. Perquè l’home és la lluita constant per poder transcendir i superar la seva condició de migradesa. Per això la poesia de Mirabete és del tot atemporal. En els seus versos també trobem la petja decadent de l’spleen de Baudelaire o l’enigma il·lusori de Kafka.

La introspecció, la soledat i l’aïllament interior desperten d’un jo líric que trepitja els carrers d’una ciutat postmoderna, bruta i alienada, concorreguda d’anònims que vénen i van. El poeta hi deambula extasiat per les sentors urbanes i les fàbriques obscures.

Però als versos d’aquest llibre sempre hi cau la pluja vera, que tot ho purifica com un bàlsam, i que salva el jo líric del seu anorreament. L’element de la pluja, com també ho fan aquí el foc i l’aire, insinua l’obertura de clarianes.

En aquest caminar meditatiu també hi ha el regust de la poesia i el sentit de l’existència de “L’oratge i la tenebra”, de Puig i Ferreter, aquell pelegrí dels anys trenta que buscava una sortida a la desídia que el colgava.

Així doncs, trobem en el decurs del poemari la davallada cap a uns «laberints estranys», que evidencien un planter de desenganys i frustracions, l’única sortida possible dels quals recau en l’esperança del camí que hi ha per córrer.

Atenent aquest aspecte, la noció de trajecte s’esbossa en moltes ocasions amb la via d’un tren rovellat, que enclou espais onírics on la natura esdevé la resposta al desesper: «En laberints estranys d’ecos de foc / cerco debades el vol de l’alosa, / el crit rocós del mar, la bella rosa, / que amagà l’amor en circuits de joc».

Els poemes de Mirabete tornassolen i muden l’esperit a mesura que avança l’obra. El llibre també reflexiona sobre el temps, els guanys i les pèrdues i el sentit d’allò que ens mou. Car l’obra del poeta és un reflex, en paraules de Josep Palau i Fabre, «de l’afany d’abastarse » i «veure-s’hi absolut», l’aventura de trencar-se i recompondre’s per romandre com les restes d’una estàtua; o una «cariàtide trobada a la platja el 1940».

La gran baixada, tanmateix, no presenta una caiguda emocional ni una depressió profunda, sinó un sotrac existencial que comporta edificar-se i acréixer-se amb més força: «Camps daurats a l’entorn dels ulls. / Un matí gloriós llaura els prats. / La dignitat serà l’orgull: / pèrdua sense records ingrats».

Si bé hi és palès un desarrelament vital, no hi ha cap actitud de desànim. En la baixada del jo líric hi ha un retorn de nova arrel, la pujada des del pou cap a la llum. Al tercer llibre, Les ciutats ocasionals, Premi Òmnium Cultural del Vallès Oriental 2008, el poeta se serveix del mateix viatge urbà que ja havia començat a Última ronda i que té la seva continuïtat amb Radar.

La idea que l’home és un pelegrí de les ciutats, anònimes i efímeres (certament “ocasionals”), farceix cadascun dels versos del volum, per bé que el situa en l’epicentre d’un indret molt concret: els carrers de Barcelona.

Les ciutats ocasionals constitueix, en efecte, un retrat de la ciutat comtal en forma d’inventari (el passeig de Gràcia, el carrer Elisabets, el carrer del Carme…), que es presenta com una mentida, com a conseqüència de la submissió al turisme i l’especulació.

Malgrat tot, en la ruta nocturna i espectral de Mirabete també hi ha lloc per a la natura, que sempre s’infiltra en aquests versos com una forma d’alliberament: «els núvols besaven la carena i es diluïen en pols astral i fum desitjós.» El fum d’algun amor prohibit que també ennuvola el poeta, de «les línies rectes dels afectes» que es mesclen i acaben desapareixent, no debades, per entremig de l’asfalt i els vianants.

El frau de Les ciutats ocasionals també és el frau de la vida, l’engany d’un teatrí tan cruel com inversemblant: «Se la trobà estirada en una llitera: / tenia el rostre desfigurat, el cos / era un tronc que desprenia un hàlit / d’hivern pur. Pogué endur-se-la passadís enllà, / embolcallada en un llençol blau / que arrossegava pel terra.»

Un silenci abassegador envaeix els versos d’aquest “Hospital” i una sensació de desolació crua i feridora. Com en d’altres poemes, les imatges tumorals, d’un fred marmori, es congrien en aquesta morfologia urbana, abrupta, desesperançada.

Aquest és el fil conductor que uneix bona part de tota l’obra: la ciutat com a escenari vital, com a plena representació d’un món interior i exterior, que es troba en decadència.

Tanmateix, la ciutat anímica del poeta també esdevé la baula on recolzar-se i fer-se fort, perquè «el carreu damunt carreu, esforç i cruiximent, al capdavall, [és] creixença», com explica la lletra de Sarsanedas esgrafiada a la primera paret de Les ciutats ocasionals. I és en aquest creixement, que la veu del poeta descobreix nous camins per transitar.

A Radar, el darrer llibre publicat per l’autor, el pelegrinatge romàntic (elegíac, leopardià) ens porta a la ciutat dels sants, Vic, per constatar que l’home continua caminant, malgrat haver esdevingut «un dau cansat i abolit».

En aquest nou trajecte es prolonga la idea que l’existència també és repetició, per això retornen els records dels amors perduts mentre el poeta passeja vora les aigües del Mèder. Al llarg del recorregut es referma la idea que l’amor és una «via deserta»: els destins «es perden» per entremig dels «semàfors inabastables».

Malgrat tot, segons Mirabete, l’espera és una actitud vital que ens «honora», com afirma un dels aforismes recollits al darrer apartat del llibre. Caminar, així doncs, també és romandre expectant.

Ricard Mirabete és un apassionat dels trajectes urbans (i vitals), de les seves decadències i la seva soledat, però també de les seves clarors. El poeta, com tot home, és tan sols «un raig que passa, que crema, que lluu», la terrible lleugeresa de Zygmunt Bauman que ens recorda que no som res més que pols que transita i es dispersa.

Però també som transeünts interiors, som descobertes i aprenentatges de nosaltres mateixos. Per això el poeta mai no escull la indolència. Els seus poemes no s’expliquen amb res més que no sigui pura humanitat.

Els pelegrins dels seus llibres, els lectors, farem bé de viatjar per aquests tan recomanables trajectes poètics, esculpits a consciència amb un llenguatge tan seductor com embriagador.

LAIA LLOBERA, article publicat a Quadern de les idees, les arts i les lletres, núm.196.

Enllaç: http://quadern.fundacioars.org/ricard-mirabete-pelegri-de-les-ciutats/

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris, General el 29 de novembre de 2014 per ricard99

DE PENITENTS A DESEMPARATS

Deixa un comentari

de penitents a desemparats

Presentació del llibre De Penitents a Desemparats (com dos carrers de Barna), escrit a quatre mans per David Caño i Ricard Mirabete, amb fotografies en blanc i negre de Carles Mercader. L’ha publicat l’editorial La Garúa, al segell Tanit Poesia.

És un poemari que assaja la fragmentació i una multiplicitat de personatges. Hi ha un argument i hi ha monòlegs teatrals en vers. A mig camí del relat cinematogràfic i de la poesia escènica. A prop del cinema d’un David Lynch català, per exemple? O al costat de la poesia de José María Fonollosa? A prop de la novel·la negra i de Wagner, en qualsevol cas. Un crim, un recorregut urbà per Barcelona, amb pistes falses, sospitosos, marginació, assassins i versos que recorren Eros i Tànatos extrems.

A Barcelona ja tenen el poemari les llibreries següents:

Llibreria La Impossible (c.Provença, 232) Metro Diagonal (L5)

Llibreria Calders  (Passatge Pere Calders, 9) Metro Sant Antoni (L2)

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris, General el 23 de novembre de 2014 per ricard99

LA GRAN BAIXADA SEGONS LAIA LLOBERA

Deixa un comentari

“El segon llibre de Mirabete, La gran baixada, aporta una combinatòria de caire més fantàstic: d’una banda hi fa acte de presència el món de l’oníric i el taumatúrgic i, de l’altra, el cosmos del jo més quotidià.
Un lloc central de la cartoteca d’aquests versos l’ocupen les figures del somni i l’evasió, per mitjà de les quals el poeta s’escapa de l’absurditat del món i la realitat que l’envolta: “somnis vers lluny del mur de granit” que malden per volar. Talment el reflex de l’instint inesgotable de perviure a tots aquells naufragis que han deixat una empremta dins nostre, com explica la cita de Brossa que encapçala tot el llibre. Perquè l’home és la lluita constant per poder transcendir i superar la seva condició de migradesa. Per això la poesia de Mirabete és del tot atemporal. En els seus versos també trobem la petja decadent de l’spleen de Baudelaire o l’enigma il·lusori de Kafka.”

LAIA LLOBERA, fragment de l’article “Ricard Mirabete: pelegrí de les ciutats”, publicat a EL QUADERN DE LES IDEES, LES ARTS I LES LLETRES, núm. 196 (juny/juliol/agost 2014) pp.30-31.

QUADERN DE LES IDEES, LES ARTS I LES LLETRES

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris, General el 12 d'agost de 2014 per ricard99

SOTA EL CEL DE L’IMAGINARI

Deixa un comentari

 

Josep-Ramon Bach, L'Estrany (Témenos Edicions, 2014)
Josep-Ramon Bach, L’Estrany (Témenos Edicions, 2014)

 

SOTA EL CEL DE L’IMAGINARI

La voluntat de ser poeta és l’esclat del llampec que una mà invisible fa temps que va encendre. Entre la quotidianitat de les tragèdies reals i els presagis negres del viure entotsolat, el poeta sap que és en la mirada la raó de la bellesa que contempla. Fer-se vell amb la poesia -i resguardar del fred el niu on la paraula venç la cendra- és la motivació lírica principal del nostre poeta. Josep-Ramon Bach amb L’Estrany ha volgut confegir un retrat líric i moral de la figura del poeta que viu i pensa en relació amb els altres i amb el món que l’envolta. El poeta pot representar les tres cares humanes del llibre que teniu a les mans: per alguna gent és l’estrany; segons algú pot ser l’imperfecte. Per a nosaltres és, definitivament, l’amagat. La poètica de Josep-Ramon Bach s’inicià fa més de quaranta anys amb l’obra Emilie Kraufort, alumna de primària (poemes de Johnny Course), editada a Sabadell el 1972. Heus aquí el primer heterònim de l’autor: Johnny Course. Als anys noranta el mite de Kosambi traurà el cap a L’Ocell Imperfecte (Columna Edicions, 1996) i ja en comptarem dos. Aquesta obra va merèixer dos premis realment importants: per una banda, el Premi Crítica Serra d’Or de prosa poètica el 1996 i, per una altra banda, el Premi de la Crítica Cavall Verd-Josep Maria Llompart el 1997. A més, la concepció de l’home que ha anat bastint l’autor va adquirint la marca de la imperfecció, és a dir, els rastres de la bellesa humana. Abans havia publicat poemes varis en revistes i llibres col·lectius com ara I li estreba les vetes de la cotilla (Barcelona: Miquel Arimany, 1971). Així doncs, la seva trajectòria poètica arrenca amb força als anys setanta amb les obres que anà publicant a Curial Edicions Catalanes i a Llibres del Mall, entre el 1974 i el 1985 amb Trànsfuga de la llum. Des d’aleshores les ramificacions líriques de la seva obra literària han abastat la poesia, la narrativa i el teatre.

L’Estrany és un poemari de dues cares, amb dues parts ben diferenciades que duen el títol de L’Imperfecte i L’Amagat. La primera cara és una reflexió moral sobre la vellesa, escrita des de l’impuls creador de la poesia que és mirada i sorpresa, assaig d’eternitat i alhora esclat d’atzarosa vida humana. La concepció poètica de Josep-Ramon Bach va desenvolupant-se al llarg dels poemes agafant la forma de propòsits vitals, juraments morals sobre el pas del temps i el progrés social, demandes i súpliques literàries. És per això que trobem poemes com ara “Súpliques” que, per cert, té una doble versió. A “Súpliques I” el poeta vol traspassar el sofriment íntim i abastar el món. Demana que la llum inundi el poema i que el destí de la seva escriptura s’agermani amb les troballes que provenen de la sorpresa:

 

 

I que un destí obstinat

m’encadeni per sempre

als batents de la sorpresa.

(“Súpliques I”)

 

 

I seguint el motiu líric de la llum, el jo poètic es dirigeix a les muses i els demana que la mirada prengui la llum de l’horitzó. El poeta se sap fill del dubte i de la temporalitat humana i vol que el poema sigui el record del futur personal:

 

 

Carregueu-me la ploma

amb sang de l’imaginari,

mentre ajorno la mort.

(“Súpliques II”)

 

És en aquest trajecte líric quan la incertesa de la vida pren la forma d’un laberint en el qual el poeta es veu a si mateix com a “Hoste de Dèdal”. Segons la mitologia grega Dèdal era un arquitecte i artesà molt hàbil que construí el laberint de Creta. Per al poeta, el laberint serà l’espai que representa el món exterior i alhora el seu món interior, és a dir, casa i persona. El jo líric se sent captiu a causa dels miratges de la realitat i busca una sortida a les mans del somni i de l’imaginari. L’art i la vida entesos com un doble joc que fa possible el món i alhora el somni:

 

 

Captiu d’un bell esguard

arribo a perdre el món

per culpa de l’engany

i el traïment del joc.

(“Hoste de Dèdal”)

 

No vull que em reteu honors

ara que he decidit marxar

de casa i cercar aixopluc

sota el cel de l’imaginari.

(“La fugida”)

 

 

 

Al llarg de la primera part, la consciència de la vellesa i d’un cert escepticisme envers el món va configurant la mirada sàvia i esperançada del poeta. Fa balanç de la vida viscuda i també evoca episodis amorosos com ara la unió sexual entesa com a fugida cap a l’eternitat. Hi ha un paral·lelisme entre l’instint humà que malda per perviure i les creacions de la bellesa (la poesia) per atènyer l’instant poètic i immortal, amorós:

 

Aquesta profunda fugida

entre esbufecs i ritmes tous

de dos cossos posseint-se,

aquest plaer desenfrenat

que, entre escletxes de llum,

demana perviure

sense treva ni respit.

             (“Assaig d’eternitat”)

 

 

 

A L’Amagat la poesia de Josep-Ramon Bach s’endinsa en el terreny pur de la creació lírica. L’art és una forma d’exaltació de la vida, de superar els trencalls per on ens condueix la inèrcia i la mort. En aquesta segona part, l’autor aconsegueix una escriptura basada en l’instint d’elevació i d’efervescència lírica. Hi trobem de nou, com una de les seves constants líriques, la confiança perenne en l’amor com a via de coneixement, de fusió amb la natura i els nostres ancestres, amb un elogi de la paraula i de la mirada: “Rebento límits / amb la mirada clara/ i el mot precís”, escriu al primer poema de L’Amagat. I tot seguit afirma: “Desvergonyit i carnal, / desfaig el passat / amb un amor nou”. El poeta veu en l’amor la possibilitat de transcendència, cap als altres i cap al fons de si mateix. Esbotza el llenguatge racionalista, que ben sovint és castrador, i creu en la mirada lliure i comprensiva que fa sentit i bellesa, que transcendeix la humana condició cap a un món proper a la vivència total de les experiències.

És en aquesta part del llibre quan el poeta es desfà de la càrrega del món explicat a L’Imperfecte i mostra la seva mirada i la seva poètica. El joc lingüístic de l’autor, la destresa poètica i les creacions de l’imaginari permeten copsar el que la mort i la cobdícia humana amaga: la bellesa, que és fruit de l’imaginari i resultat líric de la mirada i de la paraula.

 

 

Aprendre l’idioma

embruixador del fum

per advertir des de l’aire

que la mort és cendra

i que la paraula reneix.

(21)

 

 

Cada poema hauria de ser la premonició d’un miracle, escrigué el poeta a L’Enunciat (labreu edicions, 2011). Un miracle que prové de la mirada justa, com bé va escriure a Kosambi, el narrador (Proa, 2006), que és un conjunt de diàlegs en clau de poema. En transcrivim un bell fragment:

 

 

-Ai, amic, sempre trobes la paraula justa!

-La mirada justa –es va defensar Kosambi- La mirada ho és tot. Sóc ull i paisatge alhora.

 

 

Entre l’ull i la mirada no hi ha cap escissió, segons la poètica bachiana. L’ull construeix allò que veu i alhora es deixa impregnar per les formes externes que provenen de la natura. Hi ha un bell poema en el qual el poeta ens dóna la seva concepció poètica per mitjà del seu domini en la construcció d’imatges i en l’ús de la metàfora. Vegem-lo com a clau d’interpretació del seu art:

 

 

MIRAR

El poema és la mirada.

Ho deixarem escrit.

Els ulls estimen la vida.

Ho direm a l’inrevés:

versos i llambrecs

com un vendaval de pestanyes

que amb lletres de mirall

cerquen l’horitzó.

Com uns ulls absorts

que naveguen sense rumb fix

per l’oceà dels miracles.

 

 

La vida del poeta és aquesta aventura estètica que cerca el sentit i troba la pròpia vinculació amb la realitat mitjançant la mirada amorosa cap al món. El poeta s’hi emmiralla amb allò que veu i aconsegueix la seva estreta fusió amb l’entorn esdevenint ull i paisatge, la plena simbiosi entre el jo creador i el món creat, observat, estimat. Aquest és el llibre del poeta amagat que sap on mirar. Que sap mirar ben lluny, però encara en sap més de veure-hi de ben a prop. En aquell punt líric mig horitzó i mig miracle és on perviuen aquests bells poemes del que fa temps li’n deien, potser, L’Estrany.

Ricard Mirabete, pròleg a L’Estrany, poemari de Josep-Ramon Bach,                                                                                                          que acaba de publicar Témenos Edicions.

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 27 de juliol de 2014 per ricard99

LA GRAN BAIXADA SEGONS DAVID MADUEÑO

Deixa un comentari

SOTA L’INFLUX DE BROSSA

La poesia és, per a Ricard Mirabete, una canal per on trafiquejar els planys i els enigmes de la vida que la realitat és incapaç de resoldre per si mateixa, i que provoquen en el poeta el desassossec. Ja vam veure, quan parlàvem de Radar (2012), que els seus llibres plantegen un joc de clarobscurs, de versos tan colpidors com allunyats d’una comprensió superficial, que ens conviden (gairebé ens exigeixen) a submergir-nos-hi si volem tornar a la superfície amb algun corall o alguna perla. De vegades, però, només sortim amb les mans plenes del llim del fons, perquè en aquest cas la seva poesia esdevé oceà, però en canvi en d’altres esdevé un llac tenebrós i immòbil.

Enguany fa deu anys que publicava el seu segon llibre, La gran baixada, a l’editorial emboscall, de l’artesà Jaume AumatellHavien passat cinc anys des del seu debut amb Última rondaque va rebre el Premi Amadeu Oller, i va crear expectatives entre els lectors habituals del vers: un autor jove amb una marcada personalitat poètica, gens assequible, que prenia l’escenari urbà com a teló de fons de les seves composicions. Ara, deu anys després, i amb la represa de l’emboscall, ens arriba una segona edició. Això ens permet observar que en el seu segon llibre Mirabete remarca la tendència que comentàvem, que es confirma posteriorment amb Les ciutats ocasionals (Premi Òmnium Cultural de Vallès Oriental, 2009), però també n’apunta una de nova: malgrat ser sempre fidel al context urbà, Mirabete és un creador inquiet que prova d’oferir en cada llibre nous horitzons poètics, prenent-se un llarg temps de reflexió, elaboració i publicació entre ells. A La gran baixadala ciutat és el rerefons constant, el llac on naufraga el jo poètic i el lector que l’acompanya, però és una ciutat intemporal, gairebé mai contextualitzada, i per damunt seu suren altres consideracions més importants, de més abast. El fet és que per entendre el llibre cal tenir molt en compte la influència de la poesia primerenca de Joan Brossa(1919-1998), sobretot la del llibre Fogall de sonets (1943-1948), en què apareix el poema “La gran baixada”. Però veiem què ens diu Glòria Bordons al pròleg de Poemes escollits sobre el Brossa d’aquesta època:
“El seu interès per la psicologia freudiana el portà a escriure imatges hipnagògiques, producte de somnis o d’estats inconscients. Un cop a Barcelona, en la seva recerca d’orientació, un amic li presentà JV Foix l’any 1941. En aquests primers moments, Foix fou un autèntic mestre per a Brossa, ja que aconduí aquella explosió intuïtiva cap al coneixement de les formes mètriques tradicionals, com el sonet, i l’introduí en el surrealisme. (…) Gràcies als consells d’aquests mestres, llibres com La bola i l’escarabat (1941-1943) o Fogall de sonets(1943-1948) guanyaren en elaboració i retòrica, sense renunciar a les tècniques més estrictament surrealistes.”

Doncs això és el que du a terme Mirabete en el seu segon llibre, una conjuminació de la forma equilibrada i clàssica (no pas usant sonets, però sí rimes consonants i versificació equilibrada d’art major) amb un realisme estripat de cop i volta per imatges surrealistes (com en el poema “Amb les mans al fanal”, on després de descriure un dia de mercat, i “dia” és una paraula usada tres cops per remarcar-ho, de cop i volta culmina amb un trencament de sentit radical: “d’aquells que giren la mirada/ vers la dona que du plegat/ el cap en una paperina”). La llengua que empra no és pas complicada, ni la sintaxi enrevessada, però el canvi de sentit que produeixen alguns dels versos deixen el lector despenjat de cop i volta, i amb l’obligació de buscar el sentit al símbol emprat per completar l’obra. Per tant, Mirabete fa la seva feina, elabora els poemes amb un lligam intern i un sentit concret, però com un mag ens mostra el truc sense explicar-nos-el, deixant-nos embadocats i pensant com s’ho ha fet, com ha arribat a aquesta conclusió.

Tal com ja passava amb Radarforça poemes de La gran baixada s’allunyen de les interpretacions epidèrmiques. Però tanmateix, i com també passava en aquell altre llibre, n’hi ha uns quants de més accessibles, o de més abordables, que ajuden a donar un sentit general per tal que no ens perdem del tot, i mantinguem un cert rumb. De fet, l’estructura del llibre és molt equilibrada en aquest sentit: s’obre i es tanca amb dos poemes llargs, de tipus narratiu, dividits en dues parts. Després, pel mig trobem poemes més breus. M’agradaria fer esment d’alguns d’aquests poemes i aportar-hi llum per arribar a copsar el sentit general de l’obra.

En primer lloc, la primera part de “La gran baixada”, el poema que obre el llibre, defineix l’escenari, el to i el tema, tot de cop. El jo líric acut a la botiga de la remeiera Quimeta per demanar “un bon tast d’herbes d’oblit/ que la sort és lluny”, i com diu més endavant, “La meva vida és només l’esperança/ de poder sortir d’aquest laberint.” Per tant, el dolor d’una realitat negativa és atacat amb la irracionalitat de la màgia, ja que la vida del jo poètic oscil·la “entre la ciutat i la teologia”. És a dir, entre una realitat vulgar i planera i tot allò que concerneix als inexplicables de l’existència. I per extensió, doncs, podem deduir que la poesia és aquesta màgia amb què el poeta vol evadir-se d’aquesta manca de comprensió. Perquè amb la màgia, el poeta s’evadeix:“Desafio la llunyania/ i tot el que m’és rar i fugisser”; per tant, no li serveix per explicar-se res, sinó per defugir-ho. D’alguna manera, això implica per al lector que no cal obsedir-se massa a buscar el significat, sinó a deixar-se sorprendre. El fet que la ciutat que l’envolta es presenti tenyida d’intemporalitat, dóna al llibre una sensació d’irrealitat que allarga el joc.

Els següents poemes segueixen endinsant-se en aquesta idea; un cop d’ull als títols ens revelarà que, dins la ciutat, Mirabete tria espais claustrofòbics, tancats, que connoten l’esperit del jo líric: “En laberints estranys”, “Jardí tancat”, “Pou neguitós”, “El mur dels sortilegis”… Una sensació de neguit, de negativisme recorre el llibre, i de mica en mica el somni va prenent cos com a via d’escapament: a l’esmentat “Jardí tancat”, molt breu, escriu: “Un home desperta amb les mans/ tapant-li els ulls per no veure la nit./ Resguarda en ell un continent/ de somnis vers lluny del mur de granit.”

Tot plegat enderroca les certeses del poeta i va creixent la imatge de l’enigma, fins al punt que el darrer poema, amb el revelador títol “L’inútil sac d’ossos que deixa la vida”, està dividit en dues parts, amb els subtítols de “Enigma” i “Rèquiem”, que és l’única composició musical i/o artística vàlida després de tot plegat. Abans, però, ja apareix l’enigma a “La ciutat interior”: “I faig del foc interior la cremor/ que apaivaga el neguit de ser enigma/ d’una pluja, d’un cel, d’una remor/ que pobla l’ànima de por i estigma.” És a dir: el foc interior, la passió, fa minvar el neguit de no reconèixer-se, de no entendre’s, un neguit que li provoca la por de viure i el sentir-se assenyalat. Insisteixo: sense fer-ho evident, interpreto que el “foc interior” segueix essent la poesia, la màgia, el somni. Finalment, en el poema “Nocturn”, Mirabete condensa tot un plegat d’imatges i símbols eminentment romàntics. “Inicio el viatge llarg de la nit/ mitjançant el somni nu de l’alosa/ que travessa els sembrats de l’esperit.” L’ocell hi apareix com a enlairament de l’esperit, però no oblidem que també és un símbol trobadoresc d’avís als amants, de primera llum del dia, de cant alegre, i que prefereix els camps oberts als boscos (símbol del tancament, de l’angoixa). I malgrat moure’s entre “paranys” que li deixen “l’ombra d’una remor”, també és cert que “sóc entre la nit els ulls de l’ànima,/ retrobo el cel, l’elixir de la lluna,/ la rosa de nit enmig de la runa/ i el mar immens que transcendeix la llàgrima.” Aquest és, per a mi, el poema més bell de tot el llibre per les reminiscències romàntiques que abans comentava: imaginació, malenconia, bellesa, representades pels símbols de la lluna, la rosa, la runa, l’alosa, el mar…

D’altres poemes esdevenen més inescrutables i cal deixar-se anar sabent que no tenim xarxa sota els peus, però l’experiència val la pena. El llibre s’obre amb una excel·lent anàlisi de Xavier Soler, que traça molt millor que el present text les línies mestres que relliguen La gran baixadaI aquesta segona edició també compta amb un inspirat epíleg poètic de Josep-Ramon Bach.

              David Madueño, article publicat al blog llunÀtic (08/07/2014)

Enllaç:  http://llunatic.blogspot.com.es/

Ricard Mirabete
La gran baixada 

Editorial Emboscall
(Col. Prima Materia, 85)

Pròleg: Xavier Soler – Epíleg: Josep-Ramon Bach 
Dipòsit Legal: B 15202-2014
ISBN: 978-84-92563-69-2
Primera edició: maig de 2004
Segona edició: juny de 2014
PVP: 7 €
 

Aquesta entrada s'ha publicat en La gran baixada el 11 de juliol de 2014 per ricard99

LA GRAN BAIXADA SEGONS JOSEP-RAMON BACH

Deixa un comentari
L’editorial Emboscall reedita el poemari de Ricard Mirabete ‘La gran baixada’ que va publicar el 2004. Deu anys després podem trobar a les llibreries de nou uns versos de Mirabete que “miren de reüll les parets escantonades, on el misteri hi deixa l’empremta del seu dilema”, segons escriu Josep -Ramon Bach. 

La poesia de Ricard Mirabete és com parar un radar que capti les imatges impossibles i el brogit sibilant d’una realitat confusa.

Trepitjar carrers amb els passos blaus del mariner indecís.

Mirar de reüll les parets escantonades, on el misteri hi deixa l’empremta del seu dilema.

Mesurar el grau de talent que separa l’èxtasi d’una realitat dictada. Rodolar per la gran baixada i abraçar la sorpresa al final del trajecte. Omplir de sal les cicatrius del silenci i esperar que el lament incendiï la resposta.

A l’última ronda, repartir copes d’un nèctar delirant amb guants de seda blanca i armilla de manobre.

Perdre’s per les ciutats ocasionals i endevinar que la diversitat és el propi refugi.

Res no és absent de l’escena humana, ni cap panorama fa oblidar els altres paisatges de la memòria.

Fondre en un vers la crueltat d’una vida a l’aresta fosca dels carrers.

Modificar les ulleres, no per a veure-hi millor, sinó per endinsar-se allà on el secret es vesteix de majordom.

Ordenar a l’instint que premi el diccionari fins que traspuï sang.

Preguntar als amics de la paraula fins on estan disposats a morir per un ideal poètic.

Desitjar la vida per una obra que encara resta amagada entre els plecs deliciosos del futur.

Travessar el riu de l’amor amb els peus descalços i el magí agonitzant.

Esborrar el discurs dels cretins i maleir les realitats paral·leles.

Ser lliure davant tota acadèmia i escriure amb el desig obert i les parpelles closes.

Obrir-se al poema és aprendre a delinquir i a estimar sense pietat el desordre.

Escriure sota la llum és acceptar la mirada plana. Velar l’atreviment al caire de l’abisme.

Viure sempre en la foscor més perversa i desaprendre davant la imminent arribada del miracle.

Ser un digne habitant del naufragi.

        Josep-Ramon Bach, article aparegut a Núvol,
                             el digital de cultura (19/06/2014)

Aquesta entrada s'ha publicat en La gran baixada el 22 de juny de 2014 per ricard99

LA GRAN BAIXADA

Deixa un comentari

Arriba a les llibreries la segona edició de La gran baixada (Emboscall Editorial, 2014). Amb el pròleg original de la 1a edició, escrit per Xavier Soler, i l’epíleg escrit en motiu d’aquesta 2a edició, que signa Josep-Ramon Bach, el mestre de l’Enunciat.

En trobareu una mostra del llibre en aquest enllaç:

http://www.emboscall.com/prima/baixada/baixada.htm

Aquesta entrada s'ha publicat en La gran baixada el 15 de juny de 2014 per ricard99

DE PENITENTS A DESEMPARATS

Deixa un comentari
El dia 30 d’abril del 2014 es féu el cent quaranta-quatrè programa Aparador de poesia. S’emeté, com sempre, en directe, des de ràdio Sant Vicenç de Montalt. El poeta i filòleg Pius Morera és el creador i conductor del programa.
Aquest vídeo ha estat possible gràcies a Carme Llobera Balasch, que gravà les imatges amb una vídeocàmara, gràcies a Pius Morera Prat, creador i conductor del programa, que les edità, i gràcies a Andreu Barris, director de l’emissora, que tingué cura del so.

Enllaços: http://vimeo.com/96436638

                http://piusmorera.wordpress.com/

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 26 de maig de 2014 per ricard99

Y TÚ, PIRENE

Deixa un comentari
Y tú, Pirene

Joan de la Vega

Editorial Denes

València, 2013

Per als amants de la poesia no hi ha res més pur que els cims més blancs; o no hi ha res amb més presència que l’aire d’un amor fet cendra que sedimenta la terra. Joan de la Vega (Santa Coloma de Gramenet, 1975) és un poeta que ha construït un poemari sobre els Pirineus. Tanmateix, el llibre és molt més que un tribut a Pirene, que segons la mitologia és qui donà nom -amb la seva mort- a les muntanyes nevades dels nostre entorn natural. La figura de Pirene permet vehicular l’impuls líric i la temàtica d’aquesta setantena de poemes que donen cos i ànima als Pirineus. La línia conceptual i metafòrica d’amor-mort-fundació d’una muntanya estructura el poemari. De fet, també cal remarcar la referència inicial del poemari al Llibre tibetà dels morts , ja que hi trobem els processos existencials de mort, transformació i resurrecció. Al pòrtic del llibre el poeta dedica els versos als amors caiguts, sobretot. El Pirineu és concebut com a epitafi, sepultura, fosa, jardí del silenci interior. La mort domina la mirada del poeta però l’impuls d’estimar il·lumina el verb: “Al principio fue el beso. Vulnerado de color malva. Sin un Padre que venerar. La parábola de las piedras a este lado de la orilla es apóstata. Sienten la necesidad de aprender a morir”. Aquest és un dels tretze poemes en prosa que configuren la segona part del poemari Bajo tierra. És una secció que tenyeix de bellesa la mort, que és entesa com una forma d’amor. Els altres poemes del llibre són en vers i són un cant a l’amor, una evocació lírica de la muntanya com a temple per al misticisme. Sovint el llenguatge litúrgic és transfigurat en les partícules essencials de la natura feta verb, feta sang: “Justo antes / de anochecer / te llevas la sangre / a las manos // comulgas / con alevosía” (“En blanco”). Silenci escrit i amor a les mans de l’aire. Evocació dels ponents, de la sintaxi de la natura, de la neu que envaeix la muntanya, i de la terra que acull les nostres passes.

La veu del poeta advoca constantment pel lligam de l’home amb la terra d’on prové i cap a on tendeix. L’ésser humà retroba en els espais verds i en els indrets muntanyosos el seu origen i el seu esdevenidor: “sella tu voz / sin amo ni tierra // a merced / del vuelo // y no olvides caer / a diario” (“Cuida tu jardín”). Per al poeta no hi ha un amor més gran que el fet que siguem escrits pel paisatge. Al poema “Escribe el paisaje” de la tercera part (En manos del aire) hi trobem una continuïtat conceptual i poètica respecte a l’avantguardisme il·luminador de poetes metafísics, visionaris i espirituals com Ungaretti, per exemple:

Nos escribe el paisaje

una pausa por cada raiz
una esfera evanescente irradiada de carne
una palabra arqueada entre las nubes

no hay amor más grande
(“Escribe el paisaje”)

No és debades que el sentiment del temps recaigui en els processos de la natura, en l’alegria de la transformació de la matèria en essència perenne, i en les múltiples formes essencials de tot allò viu i, per tant, que és natural. Al llarg del poemari comprovem com l’escriptura prova de superar -per mitjà de l’espiritualitat- la mera concepció del llenguatge com a artifici. El llenguatge poètic és simbòlic perquè la nostra lectura del paisatge és objecte d’interpretació –com un quadre pictòric- que traspassa la mera observació dels fets naturals i nosaltres –espectadors privilegiats amb el do de la paraula- els dotem de significació. Per aquesta raó, el poeta se serveix del símbol i de la metàfora com a recursos essencials del llenguatge litúrgic i també, és clar, del llenguatge poètic. La natura és un temple sagrat i la poesia de Joan de la Vega és germana del silenci de la natura i de l’art esquiu. En aquest poemari no es parla del silenci de Déu sinó del silenci de l’art (del paisatge, de la neu) com a procés de lectura i de vivència de les muntanyes que ens sobreviuen pels segles dels segles, Pirene.

    Ricard Mirabete, article publicat a fòrumgrama (09/04/2014) 

Enllaç:  http://www.forumgrama.cat/wp/joan-de-la-vega-y-tu-pirene/

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 25 de maig de 2014 per ricard99

LABORATORI POÈTIC

Deixa un comentari

Laboratori poètic

dilluns 19/05/2014 19.30 h
Laboratori de Lletres
Casp, 39, pral. 2a A
Barcelona 
 

El Laboratori de Lletres aposta per una activitat oberta perquè tothom pugui gaudir-ne i participar-hi. Hem dissenyat un recital poètic que duran a terme Ricard Mirabete i Manel Queralt. Els dos poetes seran la veu cantant de l’acte, tot creant un ambient emotiu i reflexiu. Viure, emocionar-nos i sentir la poesia són els objectius d’aquest acte.

La lectura es farà a la mateixa escola perquè creiem que és una bona forma de crear un ambient de proximitat i intimitat amb tots els assistents. 

Activitat gratuïta

+ info: www.laboratoridelletres.com/ca

Organització i foto: Laboratori de Lletres

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 18 de maig de 2014 per ricard99

BATEC AMB COS DE LLETRA FEMENÍ

Deixa un comentari

batec

Maria-Antònia Massanet

Curbet Edicions

Girona, 2014

Curbet Edicions acaba de publicar batec de Maria-Antònia Massanet (Artà, 1980), que és un poemari en el qual la poeta i crítica literària assumeix els discursos del cos i els enllaça amb el bategar líric de qui se sap cos i escriu a frec de pell. La presentació del poemari fou dilluns 28 d’abril a les 19:30h a la lliberia La Impossible (carrer Provença, 232) de Barcelona. Presentà el llibre Ricard Mirabete i hi intervingueren, a més de l’autora, els poetes Josep-Ramon Bach, Mireia Companys i Sònia Moll.

De l’acció de bategar en som conscients des de ben aviat. El cor batega i nosaltres som un cos preparat per a desitjar, segons les tesis de Gilles Deleuze. L’entramat conceptual a l’entorn dels discursos del cos parteix del pensament contemporani i es posen de manifest -i queden objectivats- en un grau molt elevat, en un seguit d’obres de la nostra tradició literària. El pòsit conceptual i filosòfic del llibre de la poeta i crítica literària Maria-Antònia Massanet el podem situar des del racionalisme cartesià –passant per Spinoza i el vitalisme de Nietzsche- fins a pensadors com l’esmentat Deleuze o Jean-François Lyotard. Aquest context filosòfic en el qual hi inserim la poesia de Massanet respon a l’obligació de tot crític literari d’anar més enllà d’una mera lectura impressionista o subjectivista dels versos de cadascun dels poemes.

Un dels propòsits de la nostra poeta mallorquina és el de transformar aquests referents i abocar-hi entre els versos els batecs conceptuals que poden estructurar o bé emmarcar el discurs líric. És un llibre de poesia i, per tant, el que hi sabrem veure i llegir és l’expressió lírica d’una veu poètica que parla des de l’experiència encarnada en si mateixa. És determinant adonar-se que la recerca de la pròpia identitat és allò que motiva els poemes i que esdevé alhora una prova de l’alteritat possible i objectiva. El poemari consta de 35 poemes dividits en nou seccions breus de poemes intensos que provoquen el gestos, el moviments interns i externs del cos, la corporeïtat de les emocions i l’expressió muda dels nostres òrgans.

El pròleg de Lluïsa Julià ens serveix per endinsar-nos en l’obra sabent que la poeta planteja una dialèctica sense concessions amb el propi cos i que la marca de gènere en la seva poesia és una forma d’identitat de la seva poètica. També cal remarcar com l’epíleg que signa Meri Torras ens permet acostar-nos a batec com si llegíssim una mena d’autografia corporal, un relat des de l’alteritat encarnada. Ambdós textos són un enriquiment per tal d’acostar-nos tots plegats als discursos del cos i a les seves línies conceptuals. Massanet és junt amb moltes poetes catalanes contemporànies una veu lírica que malda per explicar-se a si mateixa escoltant les marques i viaranys del cos. L’interès cap al cos no duu necessàriament cap al materialisme però sí cap a la consideració de la matèria com a origen o deu de la vida. El cos és natura i la natura empeny sempre endavant. Per aquesta raó convé esmentar la citació inicial de Baruch Spinoza: “Ningú, fins ara, ha determinat el que pot un cos”. Com a matèria que és, el cos viu sempre està en procés d’esdevenir o de transformació constant.

El poemari desenvolupa un seguit de continuïtats líriques que han caracteritzat la poesia de Massanet. El 2012 publicà el moll de l’os, que és una plaquette de la qual en recupera un parell de poemes per formar part de batec. El concepte de dissecció de l’ànima per mitjà del cos ja la trobàvem a la seva primera obra Disseccions emocionals (Premi Art Jove del Govern de les Illes Balears 2006). Ara tot allò que ja intuíem en la seva poesia queda refermat en aquest batec de poemes intensos que porten a l’extrem les sensacions i el sentiment amorós. Hi trobem recursos expressius que connecten la seva poesia a l’expressionisme; per exemple, hi ha la violència lingüística que es correspon a la violència del gest, pròpia del pintor expressionista Egon Schiele, per exemple. Hi ha també el gust per les imatges tèrboles que remeten a la degradació dels cossos. La poeta focalitza el dolor en algunes parts concretes del cos per transmetre sensacions de fredor, de distanciament envers l’altre/a, de desemparança, de cremors apassionades i de la humitat del plor i del sexe. En definitiva, l’ambivalència dels estats físics i d’estats d’ànim.

II

i tu que m’escoltes
llança’m com a carnatge
per als carronyaires afamats
pren-me l’esquer de la paraula
d’aquesta boca que no calla
com nafra oberta
que no para de rajar
i allibera’m de la tirania
de no conèixer silenci
ni final

(“proemi II” de batec de Maria-Antònia Massanet)

   Ricard Mirabete, article publicat a Núvol,
                el digital de cultura (26/04/2014) 

Enllaç:  http://www.nuvol.com/critica/batec-amb-cos-de-lletra-femeni/

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 11 de maig de 2014 per ricard99