10 de febrer de 2011
Sense categoria
0 comentaris

Menys de la meitat dels usuaris de telefonia mòbil té l’atenció en català, segons un estudi de la Plataforma per la Llengua

El
català a la telefonia mòbil es troba en línia d’espera. La Plataforma
per la Llengua ha elaborat un estudi sobre els usos lingüístics en la
telefonia mòbil i basat en els resultats de 655 enquestes que mostra
els dèficits que encara pateixen els usuaris dels territoris de parla
catalana a l’hora de fer un ús normalitzat de la llengua catalana en
aquest sector. 

Podeu veure l’estudi complet i el resum a: www.plataforma-llengua.cat/estudis/interior/78

Algunes
dades reflecteixen aquesta situació: un 63% dels usuaris afirmen que el
seu terminal disposa de l’opció en català, mentre que només el 41% dels
enquestats afirma que la seva companyia disposa d’atenció al client en
català, i la gran majoria ho han de demanar expressament. Malgrat això,
la situació ha millorat en els darrers anys. El treball es presenta
pocs dies abans que Barcelona es converteixi en el centre del món del
sector de la telefonia, gràcies al Mobile World Congress (GSMA), el
congrés de telefonia mòbil més important del món. Una bona ocasió per
reivindicar que el català tingui la presència que es mereix en aquest
sector de manera paral·lela al seu potencial comercial. Veieu l’estudi
a: www.plataforma-llengua.cat/estudis/interior/78

Aquest
estudi és la quarta part d’un treball que va començar el 2007 i que
tenia com a objectiu avaluar el grau d’acompliment del conveni signat
entre la Generalitat de Catalunya i els principals fabricants i
operadores del sector de la telefonia mòbil. Els acords establien la
inclusió del català en els terminals com a opció idiomàtica en el menú
lingüístic i el compromís de les operadores de garantir que els clients
poguessin rebre totes les comunicacions i serveis en llengua catalana.
Malgrat això, més de tres anys després la situació del català en el
sector encara no és la idònia.

Pel
que fa als terminals, el 63% dels enquestats declaren disposar d’un
mòbil que inclou el català. Aquesta proporció és sensiblement superior
a la registrada en l’anterior edició de l’enquesta, del 2009, on només
el 44% dels enquestats afirmava disposar d’un mòbil que inclogués
aquesta opció. L’empresa Nokia és una de les que ha realitzat una
evolució més positiva des de la darrera onada. Així mateix, els
fabricants d’smartphones Blackberry i Apple també
presenten una alta inclusió del català en els terminals, segons les
respostes dels enquestats. Una bona notícia per al català. Per altra
banda, bona part dels aparells de les marques Sony Ericsson i Motorola
encara no incorporen el català, vulnerant així els acords signats amb
la Generalitat de Catalunya. Globalment, un 39,1% dels enquestats es
declara gens o poc satisfet amb les prestacions lingüístiques del seu
terminal.

És,
però, en l’àmbit de les operadores on s’observen els dèficits més
notables en l’ús del català. La major part dels enquestats declaren no
disposar dels contractes, factures ni de la bústia de veu en català, en
alguns casos, fins i tot després d’haver-ho demanat directament a
l’operadora. Algunes dades ho exemplifiquen: només el 16,8% dels
enquestats disposa d’un contracte en català i un 54,5% dels enquestats
que han demanat rebre la factura en català no ho han aconseguit. Si fa
no fa passa el mateix en l’àmbit de les comunicacions de la companyia
amb el client en diferents formats (paper, SMS/MSM, correus electrònics
i trucades), en què l’ús del català és clarament minoritari: per
exemple, tan sols el 4,2% dels enquestats afirma rebre els SMS/MMS
sempre en català. Només en el cas de RACC Mòbil aquests missatges són
enviats majoritàriament en català. El percentatge d’usuaris que reben
les trucades i els correus electrònics de la companyia sempre en català
tampoc arriba al 5%. L’ús del català en les comunicacions en paper és
una mica més elevat, gairebé el 15% dels enquestats declara rebre-les
sempre en català i un 22,7%, de vegades.

Un
altre dels àmbits on s’han detectat importants carències ha estat
l’atenció al client. En aquest sentit, només el 41,1% dels enquestats
afirma disposar d’atenció al client personalitzada en català, i la gran
majoria ho han hagut de demanar expressament. Per tant, s’ha constatat
que les operadores treballen per defecte en castellà en la majoria de
casos, i si els usuaris volen emprar el català ho han de sol·licitar
explícitament; això crea un greuge comparatiu entre usuaris, i, a més,
tampoc garanteix rebre els serveis en llengua catalana. També pel que
fa a les operadores s’ha avaluat el grau de satisfacció dels enquestats
amb les prestacions lingüístiques que ofereixen, i els resultats són
concloents: el 83,7% dels enquestats es proclamen gens o poc satisfets
en aquest àmbit i només un 1,7% es declara molt satisfet.

Les
tres principals companyies operadores que actuen a Catalunya i a la
major part de les terres de parla catalana presenten dèficits
importants en l’ús del català, essent aquests més accentuats en els
casos de Vodafone i Orange que a Movistar. De la resta de companyies
cal destacar RACC Mòbil, que és un exemple d’utilització del català en
la telefonia mòbil.

En
conclusió, malgrat els avenços detectats respecte anteriors enquestes,
encara s’observen greus incompliments dels acords signats entre la
Generalitat de Catalunya i els principals fabricants i operadores. Cal,
doncs, que la Generalitat de Catalunya prengui les mesures pertinents
per tal de fer acomplir els acords signats i garantir els drets
lingüístics dels consumidors i que les operadores que operen en
territoris de parla catalana entenguin que un ús normalitzat del català
és imprescindible per donar un servei eficaç, de qualitat i respectuós
amb els drets lingüístics dels consumidors, la legislació vigent i els
acords signats.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!