Pau Vinyes

Història i fotografia

30 de gener de 2008
Sense categoria
1 comentari

EL PATRIMONI DE LA FABRA I COATS EN PERILL

Darrerament ha sortit a la llum pública la creació d’un centre cultural de les arts escèniques a la nau central de l’antiga fàbrica de filats Fabra i Coats. La proposta sembla força bona i sobretot pel que fa a la utilització d’una part de l’edifici fabril per a equipaments culturals. Tanmateix la qüestió ens porta a reflexionar sobre tot el procés. En primer lloc la proposta s’ha fet de forma electoral, sense tenir en compte les propostes dels veïns i veïnes en el procés participatiu previ. El dia abans hi hagué una reunió de veïns i Districte de Sant Andreu – amb la presència de la regidora Mumbrú- per explicar les propostes del Pla d’Actuació del Districte i en cap moment se’ls informà de la proposta de l’Ajuntament. Assabentar-se l’endemà per la premsa i televisió esdevingué un menyspreu de cara els veïns i veïnes del barri andreuenc. Per altra banda no s’ha ha tingut en compte d’oferir una proposta municipal a nivell global. Cada dos per tres ens assabentem de les propostes del municipi per racons, és a dir per usos concrets dels edificis, sense valorar la possibilitat de fer una actuació conjunta de tot el recinte fabril.
També cal recordar que en més d’una ocasió s’han mantingut converses amb el Districte , com el el cas de diverses entitats veïnals i culturals de Sant Andreu, per tal d’elaborar un pla de salvaguarda de tots els elements patrimonials de l’antiga Fabra i Coats. A hores d’ara ens hem assabentat que en una de les naus hi ha un munt d’arxivadors amb informes mèdics deixats de la mà de Déu – el Districte n’està al corrent i encara no ha fet res per solucionar-ho. I en el desmuntatge de l’exposició Casa Decor van desaparèixer quadres elèctrics, florescents i d’altres elements de les naus properes a la mostra decorativa. Tampoc sabem quin ús tindrà la sala de calderes, veritable motor de la fàbrica. Des del Centre d’Estudis Ignasi Iglésias se n’ha demanat la seva salvaguarda – si més no una part emblemàtica- per a poder mostrar als futurs usuaris i visitants del nou espai arquitectònic la història de l’antiga fàbrica fabril – coneguda a Sant Andreu com a Can Mamella, pels centenars de llocs de treball que oferia. En la sala de calderes s’hi podria ubicar un petit centre d’interpretació històrica de la Fabra i Coats així com de la indústria tèxtil a casa nostra. Si més no, demostrar a les futures generacions que en un temps no massa llunyà en aquell espai industrial hi van conviure milers de treballadors i treballadores amb les seves misèries i alegries humanes. 

D([“mb”,”u003cbr clearu003d”all”u003enu003cbru003e– u003cbru003ePau Vinyes i Roig u003cbru003eHistoriador u003cbru003eSant Andreu de Palomar, Catalunyau003cbru003eu003ca hrefu003d”http://blocs.mesvilaweb.cat/bloc/view/id/4007″ targetu003d”_blank” onclicku003d”return top.js.OpenExtLink(window,event,this)”u003ehttp://blocs.mesvilaweb.catu003cWBRu003e/bloc/view/id/4007u003c/au003eu003cbru003eu003ca hrefu003d”mailto:vinyespau@gmail.com” targetu003d”_blank” onclicku003d”return top.js.OpenExtLink(window,event,this)”u003evinyespau@gmail.comu003c/au003e u003c/divu003en”,0]
);
//

Text: Pau Vinyes i Roig
Foto: Xavier de la Cruz

  1. Nike faced up to bet a huge amount of money on R$ D on new products, the most popular product is the classic Nike Air gucci sale Max shoe in late 80s of last century. John Horan had a special issue on the American sports industry and said that Air Max is the simple and percipient shoe- making onitsuka tiger mini technology. Air Max shoes were officially listed in the asics shoes Australia early 90s and received an unprecedented success. They listed in the massive onitsuka tiger 66 gas and spend millions of dollars to request NBA superstars as the spokesperson to emerge in different kinds of the marketing, setting the high price of the sponsor in the first Gucci Messenger Bag case and amazed by people. Following this activity, they signed Tiger Woods and in 1996, they signed with Brazilian soccer by 200 million to 4 billion dollars in contracts, set the highest price tag in the world. Since then Nike’s logo presents in many of world golf competition and the Air Max sales rise sharply. As the saying goes, where there is pay, there is gain.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!