“LA CIUTAT REPUBLICANA S’ENLAIRA. L’AVANTPROJECTE DE L’AEROPORT DE BARCELONA (1931-1934)”, NOU LLIBRE PER SANT JORDI

El proper mes de març
sortirà publicat el meu darrer llibre La ciutat republicana s’enlaira.
L’Avantprojecte de l’Aeroport de Barcelona (1931-1934).
Fruit del
treball de Recerca del màster en Estudis Històrics de la Universitat de
Barcelona. El llibre és una aproximació al projecte de construcció d’un
aeroport internacional a Barcelona en els anys 30 del segle xx. Tal com esmento
en la introducció del llibre:

“Durant els anys trenta l’aviació estava en el seu
moment àlgid i la seva pràctica era constant. Les grans ciutats del món
occidental tenien grans aeroports i l’ús de l’avió per a trasllats civils
llargs era cada cop més freqüent. No era un mitjà de masses com ho és avui en
dia, però començava a despuntar entre les classes benestants dels Estats de
l’Europa occidental i d’Amèrica, i aquesta va ser una de les raons que va fer
que el seu interès fos cada cop més important entre la classe política
barcelonina. Barcelona disposava de tres aeròdroms a la població del Prat de
Llobregat, l’Aeròdrom Canudas –propietat de Josep Canudas, pare de l’aviació
catalana–, l’Aeròdrom d’Air France –conegut popularment com El Francès
i l’Aeròdrom de la Volateria. Tres aeròdroms eren insuficients per a una ciutat
com Barcelona. Calia dotar la ciutat Comtal d’un aeroport internacional de
qualitat que oferís un digne servei als seus futurs usuaris. Per aquest motiu,
i a proposta del regidor d’ERC Joaquim Ventalló, es va crear la Comissió
Municipal de l’Aeroport de Barcelona. La Comissió es va posar a treballar de
valent en l’avantprojecte de l’Aeroport de Barcelona a partir del 1931, tot
just proclamada la República”

El llibre és editat per un servidor sota el segell
de Llop Roig.  La idea de l’edició és fer
arribar al màxim possible de lectors i de lectores aquest projecte urbanístic
aeronàutic desconegut per a molts.  En
ell hi faig un repàs als inicis de la història de l’aviació a Catalunya,
concretament als tres aeròdroms del Prat de Llobregat, fins arribar a la
proposta de l’Ajuntament de Barcelona en la seva etapa republicana. Les
desavinences entre Barcelona i El Prat de Llobregat van ser nombroses i sonades
durant la presentació del projecte, donat que els promotors de l’estudi
preveien construir-lo entre els municipis de Gavà i Viladecans. Aquest fet
queda reflectit en el llibre.

En el llibre es fa constar la col·laboració
d’arxius i de diverses personalitats del Prat de Llobregat, de Barcelona, de
Gavà i de Viladecans relacionades amb l’estudi de l’aeronàutica, així com de
diversos arxius i biblioteques del país.

Pau Vinyes i Roig

Historiador

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *