fera ferotge

ÒSCAR GUÀRDIA

7 de desembre de 2011
0 comentaris

El TNC de Seva, segons la Sindicatura de Comptes de Catalunya

El passat 25 d’octubre, i durant tot el dia, el canal 3/24 repetia cada mitja hora la següent notícia: crònica i video. Aquesta, parlava de les obres realitzades pels ajuntaments de pobles petits que durant els últims anys han viscut una època de vaques grasses i que han aprofitat aquesta època d’ingressos a cabassos per realitzar obres faraòniques. Ara, aquests mateixos ajuntaments malden per acabar de pagar aquestes obres i fer front als costos de manteniment de les mateixes.

La notícia en qüestió s’obria amb la Sala Polivalent de Seva. Un Teatre Nacional (com molta gent del poble l’anomena) en un poblet a la falda del Montseny de poc més de 3.000 habitants. Habitants que a més, estan disseminats en 2 grans nuclis de població (Seva i Sant Miquel de Balenyà) i 5 urbanitzacions més.

És molt poc freqüent trobar-se en un poble com el de Seva un teatre d’aquestes característiques. Un teatre que crida l’atenció per la seva majestuositat i que impacta als visitant que visiten per primera vegada el poble de Seva, on, al costat d’una escultura giratòria amb la figura de l’Àlex Crivillé dalt d’un podi al mig de la rotonda d’entrada al poble, es pot veure una sala nova de trinca de mides considerables. Si més no, sorprèn.

Aquesta sala disposa d’un bar, del Punt Jove, del Centre de Dia per la gent gran, es realitzen varis cursos com per exemple de tai-txi, ioga, patchwork, informàtica, etc. Aquest any s’ha habilitat una sala per ser utilitzada pels alumnes de l’escola de primària, i a més, disposa d’un auditori amb capacitat per a 400 persones amb una grada mòbil que es desplega i es contrau mecànicament en pocs minuts.

La crònica del 3/24 afegia que aquesta sala va ser pressupostada en 2M€ i en va acabar costant 4,5M€. En relació a aquesta diferència del més del doble entre el pressupost i el cost final de l’obra, el partit de l’oposició de l’Ajuntament de Seva (legislatura 2003-2007) Progrés Municipal – Independents per Seva, a finals de 2006 van interposar una denúncia davant la Sindicatura de Comptes de Catalunya per tal de realitzar una fiscalització externa d’aquesta obra.

A finals de 2010 la Sindicatura de Comptes va emetre l’informe 33/2010 Ajuntament de Seva – Aspectes Puntuals, el qual adjunto en aquest post. [n’hi ha més]

Per posar una mica d’ordre relato cronològicament els fets:
  • El 30 de desembre de 1999, el Ple de l’Ajuntament de Seva, format únicament per 11 regidors de CiU (legislatura 1999-2003), aprova per unanimitat el projecte de construcció d’un Centre Cívic Polivalent al nucli antic de Seva.
  • El 2 de març de 2000, el Ple de l’Ajuntament de Seva aprova per unanimitat el fraccionament de l’obra del Centre Cívic Polivalent de l’obra en cinc fases.
  • El 27 d’abril de 2000, el Ple de l’Ajuntament de Seva en sessió extraordinària, aprova per unanimitat la inversió de 2.031.495€ per a realitzar la construcció del Centre Cívic Polivalent. Cal tenir en compte que el pressupost de l’Ajuntament de Seva l’any 2000 era de 2.078.552€, i el del 2011 ha set d’uns 4,5M€.
  • El 22 de juny de 2000 es constitueix el contracte d’obra del Centre Cívic Polivalent de Seva. S’inicien les obres i s’allargaran fins l’any 2007.
  • A finals de 2006 el grup a l’oposició de l’Ajuntament de Seva, Progrés Municipal – Independents per Seva, interposa una denúncia davant la Sindicatura de Comptes de Catalunya per tal de realitzar una fiscalització en relació amb la gestió de l’Ajuntament pel que fa a la construcció del Centre Cívic Polivalent.
  • El 2007 es finalitzen les obres del Centre Cívic Polivalent i s’inicien els diversos usos municipals per als quals es va ser construït.
  • El 21 de novembre de 2006 el Ple de la Sindicatura de Comptes de Catalunya acorda la realització d’una fiscalització puntual relativa als aspectes concrets que varen ser objecte de denúncia davant d’aquesta Sindicatura de Comptes –per part de Progrés Municipal – Independents per Seva– en relació amb la gestió de l’Ajuntament de Seva pel que fa a la construcció del Centre Cívic Polivalent.
  • El 27 de setembre de 2010 el projecte d’informe de fiscalització 26/2010-A Ajuntament de Seva – Aspectes Puntuals és tramès a l’Ajuntament de Seva per tal que presentessin les al·legacions corresponents en els terminis establerts.
  • L’11 d’octubre de 2010, l’Ajuntament de Seva tramet les al·legacions al projecte esmentat.
  • El 9 de novembre de 2010, el Ple de la Sindicatura de Comptes acorda aprovar l’informe de fiscalització 33/2010, relatiu a l’Ajuntament de Seva – Aspectes Puntuals sense que el text inicial hagi set alterat un cop analitzades i valorades detingudament totes les al·legacions formulades per part de l’Ajuntament de Seva, per entendre que les al·legacions trameses són explicacions que confirmen la situació descrita al projecte d’informe o perquè no es comparteixen els judicis exposats en aquelles.
  • El desembre de 2010 es publica el informe 33/2010 a Ajuntament de Seva – Aspectes Puntuals.

A continuació reprodueixo les conclusions del informe 33/2010 Ajuntament de Seva – Aspectes Puntuals, de fiscalització puntual relatiu als aspectes concrets en relació amb la contractació per a la construcció d’un Centre Cívic Polivalent per part de l’Ajuntament de Seva:

  • A parer de la Sindicatura de Comptes s’ha produït un fraccionament no justificat de la contractació per a la construcció del Centre Cívic Polivalent i, per tant, es produeix un incompliment de l’article 68.1 del Text Refós de la Llei De Contractes de les Administracions Públiques (TRLCAP) en no respectar els principis de publicitat, concurrència, igualtat i no discriminació de l’article 11.1 del mateix text legal, que són la base de la contractació administrativa.
  • La Sindicatura de Comptes, vol destacar que l’import final sumant tots els contractes i les adjudicacions a l’empresa Freixes Serra, SA, per 1.150.833,59€ es va efectuar a partir d’una adjudicació de 116.124,50€ per procediment negociat, iniciat arran d’un concurs declarat desert. També cal destacar les adjudicacions de contractes a l’empresa FM2 Instal·lacions, SA per 1.069.597,97€, a partir d’un concurs adjudicat per 272.974,89€ i 50.388,52€, més vuit procediments negociats, al límit del que permet la normativa contractual, i dos de preus contradictoris.
  • La Sindicatura de Comptes no ha pogut verificar quin és l’import total de l’obra aprovat i adjudicat per l’Ajuntament de Seva.
  • En els contractes que s’han adjudicat mitjançant l’aplicació de l’article 141 del TRLCAP, aprovats per decrets de l’Alcaldia i que representen unitats d’obra no compreses en el projecte constructiu o que en difereixen substancialment, la Sindicatura de Comptes entén que la manca de previsió en el projecte esmentat representa una alteració del contracte que incompleix la normativa vigent. Respecte als expedients reflectits en el quadre 1 d’aquest informe, cal assenyalar que en cap cas l’Ajuntament de Seva va analitzar la necessitat de tornar a licitar les obres addicionals, sinó que les va assignar directament a l’adjudicatari de l’obra original i que, en general, la tramitació efectuada es va realitzar sense seguir el que estableix la normativa sobre contractació.
  • En data 28 de novembre de 2006, el director facultatiu va emetre el certificat final de la direcció de l’obra. Amb tot, la Sindicatura de Comptes no té evidències que s’hagi produït la recepció definitiva de l’obra per part de l’Ajuntament de Seva. Tanmateix, la Sindicatura de Comptes ha pogut comprovar in situ que el Centre Cívic Polivalent de l’Ajuntament de Seva està finalitzat i es destina als usos municipals, tal com es va projectar.
  • La Sindicatura de Comptes no ha pogut comprovar l’existència dels contractes adjudicats a l’empresa Summa, SA, per 104.576,11€ i 24.000€ ni tampoc el que fa referència a Piedra Natural Leiro, SA, per 53.867,11€. No obstant això, la Sindicatura ha comprovat les factures corresponents a aquestes despeses.
  • La Sindicatura de Comptes no ha pogut verificar els informes tècnics preceptius de la fase constructiva número 9 ni els d’aquelles fases que estan sense identificar numèricament (vegeu quadre 2 de l’informe).
  • La Sindicatura de Comptes no ha pogut verificar les actes de recepció d’obra corresponents a les fases 3, 7, 9, 11 i 12 (vegeu quadre 2 de l’informe).

Amb tot això podem dir que l’informe constata que l’obra del Centre Cívic ha costat 4,4M€ quan va ser pressupost en 2,0M€, i entre altres irregularitats, el projecte, un cop aprovat i adjudicat als industrials corresponents, va ser fraccionat (injustificadament segons la Sindicatura) i les partides facturades per part d’aquests industrials considerablement superiors a les inicials, sense que aquestes adjudicacions fossin un altre cop concursades. Aquesta anomalia incompleix la normativa vigent respecte a la contractació administrativa segons la Sindicatura.

D’aquesta forma, podem veure com per exemple, a l’empresa FM2 Instal·lacions, del taradallenc Francesc Mañariacua, se li adjudica l’obra per concurs per un valor de 0,3M€ i acaba facturant 1,1M€ -més del triple-, fraccionant aquesta diferencia en imports inferiors a 70.000€ -al límit del que permet la normativa contractual- per evitar d’haver de ser concursada altra cop l’adjudicació d’aquests treballs.

En aquest vídeo, podem veure com el mateix Francesc Mañariacua, involucrat en el cas Palau (3/24 i el9nou), admet haver fet feines a la casa de Fèlix Millet i haver-les facturat a la Fundació del Palau de la Música. Vull pensar que això no va passar amb la nova casa de l’antic alcalde on l’empresa de Mañaricua també hi va feinejar.

El mateix ens trobem amb Freixes Serra, on es va efectuar una adjudicació de 0,1M€ per procediment negociat, iniciat arran d’un concurs declarat desert, i va acabar facturant 1,15M€, deu vegades més.

A més a més de la diferencia exageradament escandalosa entre el cost final de l’obra respecte el pressupost aprovat, i, el fraccionament injustificat de les partides de la contractació no respectant els principis legals de la contractació administrativa de publicitat, concurrència, igualtat i no discriminació, la Sindicatura esmenta altres irregularitats, com, no poder verificar quin és el import total de l’obra aprovat i adjudicat per l’Ajuntament, ni part dels informes tècnics preceptius de la fase constructiva, ni alguna de les actes de recepció de l’obra; la Sindicatura ha comprovat que les fases constructives definitives difereixen de les fases constructives inicials aprovades pel Ple de l’Ajuntament; la Sindicatura no ha pogut comprovar l’existència de diversos contractes adjudicats a proveïdors de l’obra, no obstant això, sí que s’han identificat i fiscalitzat les factures corresponents a la despesa contractada; etc…

En resum, aquest informe exemplifica fefaentment la forma de fer per part de molts polítics. Polítics que han actuat impunement durant molts anys sense ser fiscalitzats per ningú. Alcaldes que passats els anys (l’antic alcalde de Seva, Josep Palmerola, va estar 32 anys al poder, legislatures 1979-2011) actuen com si el consistori fos seu, oblidant que han d’estar al servei del poble i no a l’inrevés. I pobles -també- que han transferit totes les competències als alcaldes (això ho podríem extrapolar a tots els nivells) donant per entès la bona fe dels governant, oblidant i renunciant a la responsabilitat individual que tots tenim envers la comunitat.

Ara obrim els ulls d’una bufetada i observem que els nostres ajuntaments han estat governants per irresponsables, que han utilitzat les infraestructures per treure’n rèdit electoral i benefici propi, i allà on fins ara vèiem uns equipaments extraordinaris ara veiem uns deutes inassumibles.

Per sort, el nou equip de govern de l’Ajuntament de Seva aposta per una altra manera de fer política. Estarem al cas per fiscalitzar-l’ho, exigir el màxim als nostres representants i si cal, passar comptes i exigir responsabilitats. És feina de tots, dels polítics -esclar-, però també del poble.

 

Mostra un mapa més gran

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!