Miquel Roman

Nou Barris (Barcelona)

31 de març de 2007
0 comentaris

375. El Departament d?Innovació, Universitats i Empresa destina 24,5 milions d?euros per incentivar el comerç urbà, un 26% més que al 2006

El programa preveu 14 línies d?incentiu del comerç urbà, de les quals la meitat són de nova creació, i incideixen en aspectes com afavorir l?accessibilitat i aparcament als centres comercials urbans i la creació de zones d?excel·lència comercial,  fomentar les plataformes logístiques de distribució i contribuir  l?adaptació a les noves tecnologies i a la internacionalització de l?empresa catalana de distribució.

Entre els nous programes d?incentiu pel 2007, destaquen els plans d?actuació a municipis petits, als quals es podran acollir els municipis de menys de 5.000 habitants, que representen el 80% del total de Catalunya. Es podran acollir associacions de comerciants, corporacions locals i agrupacions de municipis per dur a terme accions transversals de dinamització comercial.

D?altra banda, el pla 2007 inclou novetats en programes d?incentiu ja existents com el de millora de mercats municipals i de l?espai urbà, les accions de difusió del model català de comerç, el d?estratègia de creixement de l?empresa i el de modernització de l?establiment comercial.

El Departament d?Innovació, Universitats i Empresa ha destinat pel 2007 un total de 24,5 milions d?euros pels diferents plans d?incentius, xifra que representa un 26% més que al 2006. El programa, que ha presentat avui la directora general de Comerç, Dolors Batallé, preveu 14 línies d?incentiu del comerç urbà, de les quals la meitat són de nova creació i incideixen en aspectes com afavorir l?accessibilitat i aparcament als centres comercials urbans i la creació de zones d?excel·lència comercial,  fomentar les plataformes logístiques de distribució i contribuir  l?adaptació a les noves tecnologies i a la internacionalització de l?empresa catalana de distribució.

La directora general de Comerç ha explicat que ?l?objectiu d?aquest pla d?incentius és donar resposta a les propostes que el propi sector ens ha anat fet arribar de les seves necessitats i de les dificultats que s?ha trobat per poder fer competitiu aquest comerç de centre?. Així mateix, Batallé ha volgut precisar que ?es tracta d?incentius i no d?ajuts, i és una precisió que volem remarcar perquè la nostra voluntat és incentivar el comerç de centre ciutat?.

Entre els nous programes d?incentiu pel 2007, destaquen els plans d?actuació a municipis petits, als quals es podran acollir els municipis de menys de 5.000 habitants, que representen el 80% del total de Catalunya. Es podran acollir associacions de comerciants, corporacions locals i agrupacions de municipis per dur a terme accions transversals de dinamització comercial.

D?altra banda, el pla 2007 inclou novetats en programes d?incentiu ja existents com el de millora de mercats municipals i de l?espai urbà, les accions de difusió del model català de comerç, el d?estratègia de creixement de l?empresa i el de modernització de l?establiment comercial.

Batallé ha anunciat que el programa d?incentius, al que es podran acollir tots els comerciants, ja sigui de forma individual o col·lectiva, per mitjà d?associacions o agrupaments, es presentarà en xerrades informatives previstes arreu del territori. En aquest sentit, la directora general de Comerç ha explicat que la primera presentació serà el proper divendres 30 de març a Girona, i seguiran a Lleida, el 10 d?abril; a Tortosa l?11 d?abril; a Sabadell, el 12 d?abril; a Tarragona el 13 d?abril; a Manresa, el 16 d?abril; i  a Terrassa el 18 d?abril. 

Programa d?incentius al comerç 2007

En el marc del Pla de Dinamització del Comerç Urbà (PDCU) 2006-2009, el pla d?incentius 2007 preveu un total de 14 programes.

Hi ha un total de set programes de nova creació:

Programa d?aparcaments i accessibilitat als centres urbans

Programa d?excel·lència comercial

Plans d?actuació en municipis petits

Projectes de dinamització de l?oferta en els mercats municipals

Programa de plataformes logístiques de distribució

Programa d?adaptació del comerç a les TIC

Internacionalització de l?empresa catalana de distribució

Pel que fa als programes ja existents que presenten novetats;

Programa de mercats municipals: Inclou el tractament dels mercats privats d?alimentació i la consideració de beneficiaris als ajuntaments en les remodelacions parcials dels mercats.

Programa  de millora de l?espai urbà: Amplia com a accions subvencionables els estudis previs a la definició de mercats de marxants en l?àmbit de la venda no sedentària.

Accions d?informació i difusió del model català de comerç: Amplia els conceptes subvencionables, amb els butlletins informatius i les jornades professionals.

Programa d?estratègia de creixement de l?empresa: Inclou l?impuls a la inversió per assolir una implementació ràpida dels projectes, fins ara només es subvencionaven els estudis de viabilitat.

Programa de modernització de l?establiment comercial: Preveu un increment del percentatge de subvenció respecte a la inversió i inclou l?impuls de col·lectius territorials i sectorials així com accions d?assessorament i projecte de disseny.

Programa Dotació

Millora i condicionament de Mercats Municipals 3.500.000 euros 

Millora Espai Urbà 4.500.000 euros

Aparcaments 200.000 euros

Centres i subcentres 2.200.000 euros

Gerències de centre urbà 500.000 euros

Dinamització municipis petits 1.500.000 euros

Dinamització mercats municipals 500.000 euros

Cooperació sectorial en el canal de distribució 900.000 euros

Desenvolupament de plataformes logístiques 200.000 euros

Informació i Formació 500.000 euros

Estratègia de creixement de l?empresa 4.000.000 euros

Millora de l’establiment comercial 4.500.000 euros

Noves tecnologies 1.000.000 euros

Internacionalització individual 500.000 euros

TOTAL 24.500.000 euros

Detallats per programes:

1.- Programa de millora i condicionament dels mercats municipals: La finalitat d?aquesta línia d?incentius és impulsar la remodelació dels mercats municipals per millorar la competitivitat i fomentar el paper de pol d?atracció comercial dinamitzador del seu entorn urbà. Dins aquest programa, la Direcció General de Comerç subvenciona despeses d?estudis de viabilitat de reforma dels mercats, la inversió en remodelacions integrals, i la inversió en reformes parcials de mercats municipals.

Com a novetat, enguany, també se subvencionarà la millora de mercats en aquells casos de municipis on no existeix un mercat de titularitat municipal però hi ha un equipament de característiques similars que en fa la funció.

Pel que fa als beneficiaris d?aquesta línia d?incentius, ho poden ser tant els ajuntaments, com les associacions de comerciants implicades en la remodelació. I en projectes de reforma parcial de mercats municipals, també podran acollir-se els consistoris en aquells municipis que no comptin amb associació de comerciants pròpia del mercat. La quantia a subvencionar és de fins al 50% del cost dels estudis fins a un màxim de 15.000 euros i fins el 30% de les inversions en remodelacions integrals de mercats, i el 10% en  el cas que l?actuació sigui parcial.

2.- Programa de millora i condicionament de l?espai urbà: L?objectiu és impulsar la millora de l?urbanisme comercial per afavorir els espais de concentració comercial en cadascuna de les seves funcions econòmiques. En el marc d?aquest programa, la Direcció General de Comerç subvencionarà les inversions en remodelacions urbanes i en remodelacions de l?espai dels mercats de marxants, i com a novetat, les despeses d?estudis de viabilitat dels mercats de marxants.

Tant els ajuntaments com les associacions de comerciants de marxants podran acollir-se a aquesta línia d?incentius. La Direcció General de Comerç subvencionarà fins el 50% dels estudis de viabilitat amb un màxim de 15.000 euros i fins el 30% de la inversió en remodelació de l?espai urbà.

3.- Programa per afavorir l?accessibilitat i els aparcaments urbans: Es tracta d?un nou programa d?incentius que té com a objectiu impulsar l?anàlisi de la viabilitat i posada en marxa de formes d?aparcament per accedir als comerços dins els nuclis urbans. Amb aquesta finalitat, des de la Direcció General de Comerç es subvencionaran els estudis de viabilitat de construcció de zones d?aparcament, així com les despeses inicials d?inversió per a la posada en marxa d?aparcaments.

Es podran acollir a aquest programa tant ajuntaments, com associacions de comerciants i societats mercantils constituïdes per comerciants que impulsin una iniciativa d?aquest tipus. Pel que fa als incentius en l?elaboració d?estudis de viabilitat, el Departament subvencionarà fins el 50% del cost, amb un màxim de 15.000 euros. Així mateix, el Departament arribarà a cobrir fins el 50%  de les despeses inicials d?inversió  per a la posada en marxa d?aparcaments fins a un màxim de 50.000 euros. 

4.- Programa de dinamització de comerç urbà: centres i subcentres: La finalitat d?aquest programa és consolidar els projectes de dinamització de l?oferta comercial integrada en un espai territorial delimitat, que de manera col·lectiva s?executen per part de les associacions territorials representatives. En el marc d?aquest programa, es subvencionen les despeses de gestió i estructura ?incloent a partir d?enguany, els estudis necessaris per fer a l?anàlisi de les actuacions?, les despeses de servei al consumidor, de comunicació i d?animació comercial.

Aquesta línia d?incentius està oberta a associacions de comerciants, estructures creades per a questa finalitat, entitats de caràcter públic o privat, i corporacions locals únicament  per a senyalització i identificació comercial. Se subvencionarà fins el 50% del cost de la inversió amb un màxim de 60.000 euros, límit que podrà superar-se quan l?actuació superi l?àmbit municipal.

5.- Programa de gerència de centres urbans: zones d?excel·lència comercial: És un nou programa d?incentius que té com a finalitat impulsar projectes pilot de creació d?una zona d?excel·lència comercial. En el marc d?aquesta línia d?incentius, se subvencionaran les prestacions addicionals de serveis en la zona que impliqui l?aplicació dels programes de gerència, també se subvencionen accions que millorin l?atracció de l?àrea, la implantació d?un sistema d?informació geogràfica, i les regulacions dels usos comercials.

Els beneficiaris poden ser les associacions de comerciants, ajuntaments i entitats creades expressament per a la creació i gestió de la gerència del centre urbà. Se subvencionarà fins a un màxim de 100.000 euros anuals fins a un màxim de cinc anys, amb una disminució percentual del 10% any a any de la part de finançament públic, condicionat a una inversió mínima anual de 300.000 euros.

6.- Plans d?actuació comercial en municipis petits: L?objectiu d?aquest programa és consolidar i impulsar plans d?actuació que organitzin una oferta bàsica de proveïment a la població i detectin perfils de demanda esporàdics en municipis de menys de 5.000 habitants.

Entre les actuacions subvencionables destaquen els estudis previs o tots aquells relacionats amb el desenvolupament de la dinamització, els perfils professionals per a la gestió, les accions de servei al consumidor, les de comunicació i promoció de l?oferta comercial així com els esdeveniments d?animació comercial i cultural. Els projectes hauran d?incloure empreses no únicament de base comercial sinó també empreses de serveis.

Es poden acollir a aquests incentius les associacions de comerciants, les corporacions locals, els ajuntament i també, com a novetat, les agrupacions de municipis. La quantia subvencionable arriba fins el 75% del cost de les actuacions amb un màxim de 35.000 euros. Es pot superar aquesta quantitat si el projecte supera el terme municipal.

7.- Projectes de dinamització en mercats municipal: L?objectiu d?aquesta línia d?incentius és consolidar l?oferta de qualitat dels mercats municipals. Les actuacions subvencionables són els estudis previs al pla d?actuació, els perfils de gestió, les accions al servei del consumidor, la comunicació i promoció de l?oferta comercials i els serveis i  l?animació comercial. Com a novetat, la Direcció General de Comerç també subvencionarà les accions  orientades a millorar la comercialització de productes autòctons del sector primari i artesanal. 

Es podran acollir a aquests incentius els comerciants, estructures empresarials creades expressament per dinamitzar el mercat municipal i corporacions locals en cas de no existir cap associació de comerciants o bé deleguin expressament en les corporacions locals. La Direcció General de Comerç subvencionarà fins el 50% de les accions, amb un màxim de 40.000 euros.

8.- Programa de cooperació empresarial en el sector de la distribució: La finalitat del programa és afavorir les estratègies de cooperació entre les empreses adreçades a assolir una dimensió més eficient per a operar en el canal. Aquest programa es desenvolupa en tres àmbits d?actuació; les centrals de compra, els grups d?empreses i els plans sectorials.

Pel que fa a les centrals de compra i serveis, se subvencionarà la creació de noves centrals de compra (fins el 50% del cost dels estudis de viabilitat amb un  màxim de 20.000 euros i fins a 25.000 euros pel cost de la seu social i el salari del gerent fins el tercer any), la millora i evolució de les centrals en funcionament (fins el 50% del cost dels projectes d?optimització de la central en els àmbits de logística, financer, sistemes d?informació, operatiu i màrketing amb un màxim de 20.000 euros). Es podran acollir operadors amb personalitat jurídica pròpia que vulguin prestar serveis a empreses independents que s?associïn per tal de millorar la seva posició competitiva en el mercat.

En l?àmbit dels grups d?empreses; se subvencionaran projectes de cooperació en la millora de competitivitat del canal de distribució a les àrees de logística, anàlisi de nous mercats, tecnologies de la informació i comunicació. Es podran beneficiar agrupacions de 3 o més empreses, que podran optar a una subvenció de fins al 50% del cost de la consultoria externa, fins a un màxim de 20.000 euros.

En els plans sectorials, se subvencionaran els plans estratègics de definició i implementació de fórmules comercials competitives liderats per gremis i d?altres associacions sectorials de comerciants. En aquest àmbit, se subvencionarà fins el 50% amb un màxim de 30.000 euros de les accions que permetin definir els models competitius en el sector de referència i el conjunt de polítiques individuals o conjuntes a endegar i fins al 50% amb un màxim de 7.500 euros dels projectes que contribueixin a posar en valor els serveis oferts per les entitats de representació sectorials als seus associats o agremiats.

9.- Programa de desenvolupament de plataformes logístiques: L?objectiu d?aquest programa és impulsar les plataformes logístiques que permetin la millora en els processos de distribució final als comerciants en els centres urbans i l?expansió conjunta de grups d?empreses detallistes. La Direcció General de Comerç subvencionarà la posada en marxa de l?activitat en el primer any.

Es podran acollir societats mercantils constituïdes a mida per a la construcció i gestió de plataformes logístiques, així com agrupacions d?empreses amb la mateixa finalitat. Se subvencionarà fins el 50.000 euros de les despeses d?inversió de la posada en marxa el primer any.

10.- Programa de desenvolupament d?iniciatives de formació i informació: La finalitat d?aquesta línia d?incentius és proporcionar a les empreses comercials detallistes la informació i documentació per a la millora competitiva. En aquest programa se subvencionaran seminaris, conferències, taules rodones i jornades professionals, que enguany, com a novetat inclouen també les jornades professionals per a gremis elaboradors. També, per primer cop, s?inclouen entre les accions subvencionables els butlletins informatius.

Es podran acollir les associacions de comerciants, les entitats que representin el sector minorista, ajuntaments i ens locals. Se subvencionaran les jornades professionals fins a un màxim de 10.000 euros, els seminaris fins un màxim de 12.000 euros, les conferències i les taules rodones fins un màxim de 1.000 euros per activitat i els butlletins fins a un màxim de 1.000 euros per activitat.

11.- Programa d?estratègia de creixement de l?empresa comercial: Aquest programa té l?objectiu de millorar l?eficiència i la rendibilitat de la pime detallista afavorint la intel·ligència dels mercats, les noves segmentacions de clients, els nous perfils professionals, el creixement de l?empresa i la potenciació de la marca. Aquesta reflexió estratègica s?acompanya del suport directe a la inversió durant els primers 12 mesos des de la realització dels estudis de fórmula comercial, d?optimització de resultats i d?expansió, amb un màxim del 10% i fins a 50.000 euros.

Es podran acollir les petites i mitjanes empreses detallistes amb dos i més establiments oberts i els emprenedors que defineixen noves fórmules comercials i petites i mitjanes empreses fabricants, detallistes o intermediàries.

12.- Programa de modernització de l?establiment comercial: L?objectiu és posar a disposició de les petites empreses comercials detallistes l?assessorament i l?adequació de l?establiment que els permeti millorar la competitivitat tant en el territori com en el sector en què es trobin integrades.

Entre les actuacions subvencionables hi ha l?assessorament individualitzat, projectes de remodelació, millora, renovació i ampliació de les instal·lacions i dels equipaments del punt de venda, millora de la imatge o compra d?equipament o noves tecnologies.

Es podran acollir les petites empreses comercials detallistes i la quantia subvencionables és fins el 20% de les actuacions amb un màxim de 10.000 euros, condicionada a una inversió mínima del projecte de 10.000 euros.

Determinats col.lectius com els paradistes de mercats objecte d?una remodelació integral, el comerç en poblacions de menys de 5.000 habitants, les inversions per supressió de barreres arquitectòniques, els establiments que comercialitzen produccions autòctones agroalimentàries, o l?aplicació de les mesures d?un pla sectorial entre d?altres, poden arribar a tenir fins a un 30% i 15.000 euros.

13.- Programa d?incorporació de les TIC a les pimes comercials: La finalitat d?aquest nou programa és fomentar la incorporació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a les empreses comercials, tant a títol individual com col·lectiu, impulsant la innovació en els seus processos de negoci. En el marc d?aquest programa, la Direcció General de Comerç subvencionarà estudis de digitalització, implantació d?internet, projectes de comerç electrònic i elements de gestió avançats.

Es podran beneficiar tant les pimes comercials, com les associacions de comerciants territorials i sectorials, agrupacions d?empreses i centrals de compra. La quantitat a subvencionar serà de fins el 75% de l?acció amb un màxim de18.000 euros.

14.- Programa d?internacionalització de les marques de canal catalanes: Es tracta d?un nou programa d?incentius que té la voluntat de facilitar els projectes d?obertura d?establiments de marques de canal catalanes a mercats exteriors i el coneixement de les millors pràctiques detallistes en l?àmbit internacional.

Les empreses detallistes amb dos o més punts de venda i una facturació superior als 500.000 euros podran acollir-se a la subvenció de viatges de prospecció de mercats (fins a 3 viatges; 2 al mateix país i el 50% de les despeses de desplaçament per a una persona) i a la subvenció de projectes d?implantació (fins al 50% del cost de l?estudi de viabilitat de la localització de l?establiment amb un màxim de 20.000 euros i fins el 25% de les despeses d?obertura del punt de venda, amb un màxim de 50.000 euros).

De la seva banda, les associacions de comerciants podran acollir-se a la subvenció de missions comercials. La Direcció General de Comerç assumirà fins el 50% de les despeses de desplaçament i estada d?una persona  per empresa participant a la missió, amb un màxim de dues missions comercials per any.

Informació facilitada per Josep Farreny


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.