Las al jaç

El blog de Marcel Campà

6 de novembre de 2010
2 comentaris

Per què hi ha hagut poques compositores?

El 1839, Robert Schumann escriu a la seva promesa Clara:

 

“Acabo de llegir la teva carta, on dius: “si em quedo un any a Dresde, m’oblidaran com a artista”. Clärchen, no pot ser que ho diguis seriosament. Encara que t’oblidessin com a artista, que potser no series estimada com a dona? Promet-me que no em tornaràs a dir una cosa així. El primer any del nostre matrimoni hauràs d’oblidar l’artista. Només hauràs de viure per a nosaltres, per a la teva casa i per al teu marit. I ja veuràs com et faré oblidar l’artista. No: la dona és més important que la pianista i el meu desig més profund es complirà si puc fer que mai més no tinguis res a veure amb el públic.”

 

L’any següent es casaran. Clara aconseguirà ser alguna cosa més que “la dona que sempre hi ha rere un gran home”: tot i que tindrà vuit fills en tretze anys, continuarà la brillant carrera de pianista, en part perquè la família necessita els diners que guanya amb els concerts.

 

Gustav Mahler s’oposarà més radicalment a qualsevol pretensió artística de la seva futura esposa. El 1901 escriu a Alma:

 

“Com t’imagines un matrimoni de compositors? Tens idea de com seria de ridícul i de denigrant per a nosaltres si es convertís en una relació de rivalitat? Què passaria si precisament quan estàs inspirada has de tenir cura de la casa o del que jo necessiti en aquell moment? Si volem ser feliços, has de ser com jo et necessito: la meva esposa i no la meva col·lega. Què significa “no he treballat gens des de llavors, ara em posaré a treballar”? De quin treball parles? De compondre? A partir d’ara la teva feina ha de ser fer-me feliç. El paper del “compositor”, de “treballar”, em correspon a mi, i a tu el de l’adorable companya, la camarada comprensiva. La teva vida futura, en tots els seus detalls, ha de dependre íntegrament de les meves necessitats, sense desitjar a canvi res més que el meu amor”.

 

L’any següent es casaran. Prèviament, Alma, dinou anys més jove que el seu marit, ha renunciat a la música.

  1. Segur que és ben cert això que escrius, i que encara avui succeeix, i per aquelles dones alliberades de les obligacions de la llar, ara hi ha les obligacions de la societat, i és que viure de la creativitat en aquesta societat també és complicat, primer per un sistema masclista i després per un sistema sense valors creatius. Salut!

  2. com ho aportes en aquestes cartes que no coneixia, però que són ben clares d’allò que succeïa. L’esperit de les mateixes encara plana en certa mesura a totes les arts…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!