Jaume Renyer

per l'esquerra de la llibertat

28 de juny de 2011
0 comentaris

AVE o TGV

Alta Velocidad Española és la denominació que els no-nacionalistes espanyols van donar al Tren de Gran Velocitat, així conegut arreu del món.

El primer tram de l’AVE fou el Madrid-Sevilla, promogut pel govern presidit per Felipe González, ara fa vint anys. Pagant els fons comunitaris el desplegament territorial de l’AVE s’ha fet a partir del dogma de la radialitat madrilenya i la postergació de l’eix mediterrani, és a dir, prioritzant la perpetuació de l’ordre polític estatal per davant de la racionalitat del creixement econòmic.

L’any 1998 Eusko Ikaskuntza va organitzar unes jornades d’estudi sobre “Regionalismo e integración europea”, a Donosti, i hi vaig ésser convidat a presentar una comunicació per donar “Una visión desde Catalunya”. El conjunt de les intervencions va ser editat dos anys més tard al número 16 de  la revista “Azpilicueta. Cuadernos de Derecho”, d’on extracto aqueixos paràgrafs del meu treball:

“Esta oposición, no exclusiva del Estado español, a los temas de estructuración regional transestatal provoca una primacía de las decisiones políticas en detrimento de las decisiones económicas. Al plantearse el dilema entre el dogma político de la unidad estatal y las consideraciones de tipo económico los estados que se asientan sobre un sistema de dominación política sobre minoría nacionales, como es el caso español optan siempre por la propia supervivencia estatal, aunque sea antieconómica. El verdadero problema interno de Europa que se plantea para el siglo XXI es como resolver esta contradicción básica, al no ajustarse el mercado y el estado en una mutua confluencia a la hora  de tomar decisiones.

Otro ejemplo lo tenemos en el tema del TGV, cuando el Estado español priorizó el trazado Madrid-Sevilla dejando en un segundo término enlazar Cataluña con el resto de Europa, lo que suponía enlazar el eje mediterráneo al cual anteriormente me refería, con el valle del Ródano para empalmar, a través de Baden-Wuttemberg, con el área centro-europea de mayor dinamismo económico. Con este ejemplo quiero exponer que en las decisiones políticas que van en contra de la racionalidad económica, prima en el fondo una filosofía de preservación de la pervivència del estado frente a la dinámica económica, que en este caso coincide con los intereses de articulación nacional de un país sin estado propio como es Cataluña. No hemos de olvidar que las naciones están asentadas sobre el territorio, que sobre la extensión del territorio se forma un vínculo, unas comunicaciones entre personas que dieron lugar a una lengua y a una psicología colectiva, y esto subyace. reconocer esto por parte de un estado cuando se ha basado precisamente en desarticular estos ejes es una cuestión conflictiva, una cuestión que no encaja en el diseño europeo actual”.

Fins i tot arribada l’hora del fracàs del “milagro español” davant els ulls de tota Europa,  la persistència en l’error demostra quina mena de casta ens domina. El declivi d’Europa té en l’Espanya integrista un dels seus principals responsables. És l’hora de la diplomàcia catalana si hi ha projecte independentista.

Post Scriptum, 24 d’octubre del 2017.

Segons publicà ahir el diari valencià Levante el ministeri de Fomento desisteix de fer la línia de ferrocarril d’alta velocitat entre Castelló i Vandellòs al·legant que el tram no està pas saturat, ni ho estarà mai si no es fa aqueixa obra vital pel desenvolupament de l’eix mediterrani i contradictori amb el projecte radial de la megalòpolis madrilenya. Aqueixa decisió fa patent un cop més l’estratègia d’ofegament econòmic dels Països Catalans perpetrat pel poder espanyol per tal de fer viable -inútilment- l’eixorc centralisme estatal.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!