Jaume Renyer

per l'esquerra de la llibertat

7 de desembre de 2009
4 comentaris

El canvi climàtic i el principi de precaució

Ja ha començat, a Copenhaguen, la Conferència de les Nacions Unides sobre el canvi climàtic i, a casa nostra, el seguiment mediàtic i polític dels debats.

 

En primer lloc, hi ha un debat científic -els termes del qual superen els meus coneixements- que segueixo amb atenció com a jurista. Vaig seguir -molt de prop- les controvèrsies sobre els efectes sobre la salut de les persones que poden causar les plantes incineradores de residus municipals (una matèria en la qual la Universitat Rovira i Virgili és capdavantera) i també la polèmica sobre la viabilitat del transvasament de l’Ebre. D’ambdues experiències n’he après molt i a l’hora d’encetar un debat com el que envolta el denominat canvi climàtic (del segle XXI, caldria afegir, ja que el clima està permanentment en evolució) suggereixo una aproximació des del punt de vista jurídic, desenvolupant el denominat principi de precaució.

Aquest principi va aparèixer per primer cop a la Conferència de Rio de Janeiro, l’any 1992, sobre el medi ambient, i s’ha anat definint amb el pas del temps com aquella actitud que cal que adoptin els poders públics a l’hora de prendre una decisió que pot posar en perill la salut, el medi ambient o la seguretat de les generacions futures, avaluant els riscos de forma prevalent al comerç o a la raó d’estat. Més que esbrinar si el CO2 és el causant de l’escalfament global del planeta (fet que nega, des d’una posició minoritària, el científic basc Anton Uriarte (http://antonuriarte.blogspot.com), allò que està en joc és fins a quin punt els organismes internacionals poden aturar les polítiques d’estat i de les transnacionals que prescindeixen de la cautela del principi de precaució.

També seria un èxit que les autoritats científiques internacionalment reconegudes establissin criteris transparent que permetessin desautoritzar els dogmatismes, que com les campanyes de Greenpeace contra les incineradores de residus municipals s’han demostrat mancades de rigor i veracitat.

Post Scriptum, 10 d’agost del 2018.

El psicoanalista jueu francès Dov Kravi publica al digital Causeur un article on reprodueix una carta col·lectiva de científics contraris a inscriure la lluita contra el canvi climàtic a l’article 1 de la Constitució francesa considerant que suposa la consolidació de l’alarmisme mediambiental ja que segons ells la realitat és ben diferent: “Une vérité qui dérange: le réchauffement climatique ralentit“.

Post Scriptum, 24 de març del 2022.

Mark Lynas, (author of several books on climate change, most recently Our Final Warning: Six Degrees of Climate Emergency), escrigué abans d’ahir al think tank Persuasion aqueixa reflexió arran de la guerra d’Ucraïna: “Dictators Won’t Solve Climate Chang. To address the climate crisis, we need more democracy, not less.

In the Q&A session after every talk I give on climate change, someone will typically raise a rather uncomfortable question: are democracies, given the short-termist nature of electoral politics, fundamentally incapable of tackling the climate crisis?

This is not a dumb question, and there is no easy answer. Nor is this idea limited to a political fringe. Environmentalist academics with impeccable liberal credentials also occasionally raise the question of whether classic Western liberal democracy isn’t up to the job. In their 2014 book, for example, the historians Naomi Oreskes and Eric Conway imagined a dystopian future where China’s authoritarian political system is better able to manage climate breakdown than our fragile and consumerist Western one.

Earlier this year, Cameron Abadi, an editor at Foreign Policy, tackled the question head-on in an essay provocatively titled “What if Democracy and Climate Mitigation Are Incompatible?” The essence of Abadi’s proposition is that the compromises necessitated by democracy—with competing interests, multiple centers of power, and the harsh realities of keeping voters happy— tend to eliminate the radicalism that would be necessary to meet the urgency of our climate problem.

In Germany, as he writes, “even as the Greens succeeded at joining the national government (having earned a record-breaking 15 percent at the polls), few of the policy specifics found their way into the governing agenda for the next four years.” Similarly, while Joe Biden’s electoral platform advocated a carbon-free electricity sector by 2035 and full carbon neutrality by 2050, “the central policies intended to achieve those timelines have no realistic chance of passing Congress.”

A more academic form of this argument was published in the prestigious American Science Political Review last December. In that paper, Ross Mittiga, a political scientist from the Catholic University of Chile, argues that in emergency situations such as the pandemic or climate change an authoritarian approach to ensure “safety and security” may be legitimate or even necessary. Mittiga is not necessarily cheering on authoritarianism; he explains that “the argument presented here should not be understood as an endorsement of authoritarianism but rather as a warning: should we wish to avoid legitimating authoritarian politics, we must do all we can to prevent emergencies from arising that can only be solved with such means.”

But this suggestion that “ecoauthoritarianism” may be the only way to address the urgency of our climate crisis is wrong on both practical and philosophical grounds. Perhaps the most glaring problem for anyone who would advocate for this approach is the fact that authoritarian regimes have had no greater success reducing carbon output than democracies. (The unenviable exception is when this comes about accidentally via economic collapse: North Korea has very low carbon emissions, but that’s because energy is in cripplingly short supply.) On the contrary, many authoritarian regimes are oil-exporting states with extremely high domestic carbon emissions and a track record of determined opposition to international agreements to limit climate change. Saudi Arabia and Russia come to mind.

Even if an authoritarian leader did decide to prioritize stopping climate change, there is no guarantee they would succeed. Climate policy is complicated and messy, and those most concerned about it often make considerable mistakes. The Green Party in Germany, for example, has pushed for the country to shut down nuclear power plants—a misguided policy that will increase carbon emissions and contribute to the planet’s warming.

Similarly, new information and technological progress is continually shifting the boundaries of what is possible and what we know. It is not clear where society’s resources would be best invested to drive technological change. Is hydrogen going to work? Nuclear fusion? Can we have carbon-free aircraft? No one is sure, and even a fully enlightened autocrat could not possibly make the right choices. All we know is that the situation is complicated, contingent and constantly changing.

This requires systems of political governance that are open and adaptable, where knowledge generated by experts can be challenged, considered and debated with full freedom of expression and no penalties for disagreeing with the prevailing wisdom.

In reality, the problem is not so much an excess of liberal democracy, but a scarcity of it, where narrow special interests like fossil fuels companies are able to exercise undue power. There is little reason to believe that special interests, including the ones threatened by climate mitigation efforts, would have less influence in an authoritarian regime than in an open, democratic one.

Of course, there is also the more fundamental and philosophical reason to oppose ecoauthoritarianism. Any government must have a claim to legitimacy. In a democracy, this legitimacy arises from the consent and participation of the governed. Where would such legitimacy come from in a regime of ecoauthoritarianism?

Perhaps such a regime would derive legitimacy by claiming to represent actors who are not physically present in the current democratic discourse, such as future generations, people in other countries, animals, or even the biosphere itself. But who is to practically represent these interests in government, and how? Power tends to corrupt, and it is naive to believe that a person or party purportedly representing interests such as coral reefs or unborn children would not become self-serving.

So, if ecoauthoritarianism is not the answer, how should we address the climate crisis?

First, democratically-elected parliaments must continue to lock in long-term climate action. Despite the feeling among climate activists that all progress has stalled, there have been reasons for hope in recent years. The UK’s Climate Change Act, for example, expressly takes a long-term perspective, mandating successive carbon budgets which trend towards a legally-binding net-zero date of 2050. Numerous other parliaments have either already passed such acts or are in the process of doing so.

If elected governments fail to deliver, properly democratic systems allow freedom to protest, and these extra-parliamentary mobilizations can themselves translate into lasting change. In the UK, after the radical environmental group Extinction Rebellion hit the streets with a mass mobilization campaign in 2018, the tenor of the political conversation quickly changed, and more ambitious climate policies were passed. These include achieving a carbon-free electricity grid by 2035 and stopping sales of fossil-fuelled vehicles by 2030.

Ironically, therefore, it is the exact opposite of authoritarianism—freedom of speech, open debate, protest, and political advocacy—that has the potential to bring about policies to address the climate emergency. This is why it has always been liberal democracies like the UK, France, Germany and Switzerland, and not autocratic states like China or Russia, that have been the leaders in international climate progress. For all their flaws, democracies are good at thinking of the future, while the leaders of autocracies can think only about themselves.

  1. Aprovo totalment el teu comentari. Bé, no pdem acceptar que l’aire estigui tan brut. Tothom sap que això no pot ser bo i que algun dia hauríem d’aturar-ho. De fet. és probable que l’automòbil mati cada cop menys per accidents i cada cop més pels seus fums.
    Ara bé, hi ha alguna cosa en tot aquest discurs que no m’acaba d’encaixar. Per exemple, si algú nega el canvi climàtic queda excomunicat. O si diu que la pel·lícula d’Al Gore és un xurro , no queda bé.
    Excepte amb el tema nuclear -que els nostres sentits no capten- amb els altres és fàcil de veure que no anem bé (el riu brut, la pudor de l’aire que se t’enganxa  a la roba, els pebrots que semblen plàstic…). Ara bé, tot això no crea “grans relats” ni “inaugural speechs”.

  2. Si Europa fora en mans dels israelites el sud de l’Europa seca i en perill de desertització seria un verger. Els israelites saben que no n’hi res més productiu i amb més productivitat que una gota en una zona en perill de desertització amb més hores de Sol i d’activitat vegetativa.

    Un verger que combatria el CO2 alhora que proporcionaria biocombustibles com a font d’energia renovable i amb un balanç positiu respecte les energies de minerals fòssils principals activadores del canvi climàtic, junt a les altres energies renovables i tecnologies amb més capacitat per optimitzar el seu ús.

    Ja haurien creat una xarxa d’autovies de l’aigua interconectades i amb una autocompensació de les precipitacions punta adient amb total respecte al medi ambient.

    Ara és sobre-exploten recurs i cabdals hidrics en unes zones, mentre d’altres són excedentàries.

    L’energia nuclear no és econòmica, ni renovable i necessita d’un mineral com l’urani que pot esdevindre inclús més escàs que el propi petroli i necessita molts recurs hidraulics per la seva explotació on l’embassament de la Mequinença n’és un eixemple, entre d’altres inconvenients. 

      

  3. Intensidad de carbono

    Dentro de poco más de una semana, si el frío y la nieve no lo impiden, se reunirán en Copenhague diez mil políticos, ecologistas, periodistas y acompañantes. Aunque un poco tocados con el escándalo reciente del “climategate”, el momento álgido del paripé se producirá con la llegada de Obama. Nos dirá que se ha llegado a un acuerdo histórico para salvar al planeta, a la humanidad y al universo. Presentarán como un gran triunfo de la concordia planetaria que China y la India se hayan sumado a la cruzada, cosa que por culpa de Bush fue imposible hacerlo.

    En realidad, a lo que los gobiernos chino e indio se comprometerán, tal y como ya lo han comunicado, es a reducir la llamada “intensidad del carbono”, que es un índice que se obtiene de dividir las toneladas de CO2 emitidas entre el producto interior bruto.
    Cualquier país que se desarrolla económicamente tiende a que esta tasa se reduzca, por la sencilla razón de que con la misma energía se producen cada vez productos más caros. No hace falta ni Kyoto, ni Copenhague. Como muestra, pongo arriba la evolución en porcentaje del índice de la “intensidad de carbono” en Estados Unidos desde 1980 hasta 2003.
    ps. según Google hay ya más de 13 millones de páginas en la web que citan el “climategate”.
    ref.:

    22 November 2009

    Escándalo

    Durante todo este fin de semana, en muchos blogs se comentan los cientos de emails que han sido robados, o hackeados, al centro CRU (Climate Research Unit) de la Universidad de East Anglia. Este organismo británico, dirigido por Phil Jones, forma junto con el norteamericano GISS (Goddard Institute of Space Studies) el núcleo principal del alarmismo climático.

    Los emails revelan la falta de imparcialidad del petulante grupo que dirige el aspecto científico del Calentamiento Global debido al CO2. Los peor parados son el propio Phil Jones y Michael Mann, el autor de más exito del IPCC, pues a él se debe la célebre curva del “palo de hockey”, que abría el informe del 2001 y que supuestamente mostraba el calentamiento del siglo XX no había tenido parangón.
    Durante todo el fin de semana se han publicado artículos en el New York Times, en el Washington Post, en el Wall Street Journal (el que se ha escrito en éste me parece el mejor: Hacked Emails Show Climate Science Ridden with Rancor), en el Guardian, en el Daily Mail, en el Telegraph, etc , etc… pero nada en España (en donde los reporteros de Medio Ambiente son mucho más vasallos que auténticos informadores). Tanto en el Washington Post como en el Wall Street Journal han sido los artículos más leídos del día.

    Les paso aquí algunos links que traducen al español algunos de los correos y en los que se discute el asunto. Se los recomiendo.

    todos los emails robados pueden encontrarse aquí:
    y una selección aquí:

    20 November 2009

    Ozono, el cuento

    Todos los agostos, cuando el sol comienza a iluminar la Antártida tras la oscuridad del largo invierno austral, las reacciones fotoquímicas que se producen en las nubes estratosféricas hacen que comience allí la disminución de la concentración de ozono.

    Como se ve en la figura, la curva llega a un mínimo a finales de septiembre y desde entonces, el ozono comienza a recuperarse, por la entrada de ozono de latitudes más bajas. A finales de noviembre el “agujero” se ha cerrado. El fenómeno se produce todos los años y dura, por lo tanto, entre tres y cuatro meses. Este año (puntos negros de la figura) el proceso ha sido parecido a los anteriores.

    Lo curioso de la teoría de que el ozono estratosférico ha disminuido es que esta disminución habrá supuesto, según afirman algunos científicos, un enfriamiento de la baja estratosfera y un aumento de la intensidad de los vientos que circundan la Antártida y que la aíslan de las latitudes templadas. Esto explicaría, según ellos, que la Antártida no se haya calentado en las últimas décadas a pesar del incremento del CO2.
    Al público se le contó, y se le cuenta, otra historia, mucho más “didáctica” pero completamente falsa, consistente en que calentamiento y menos ozono van de la mano. Al haber menos ozono en la estratosfera, dicen, entra más radiación y la superficie de la Tierra se calienta. Muy sencillo. Los primeros afectados son los pingüinos, que se achicharran, y los salmones de la Patagonia, que según Al Gore, se quedan ciegos.
    En realidad el efecto sería el contrario, la disminución de ozono incrementaría el frío. Por dos razones, porque en la baja estratosfera el ozono hace un papel de gas invernadero y, segundo, porque es posible que afectase a los vientos circumpolares y aumentase el aislamiento de la Antártida.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!