Josep Pinyol

Declaració Unilateral d'Independència

16 de setembre de 2007
Sense categoria
1 comentari

La direcció d’ERC pretén renunciar al dret a l’autodeterminació

La Declaració Ideològica d’ERC en el seu apartat 12 sosté el Dret a l’Autodeterminació de la nació catalana i que aquest dret és ?proclamat per l’article primer dels Pactes Internacionals sobre Drets Civils i Polítics de 16 de desembre de 1966 de les Nacions Unides. Cap Nació o estat aliè, ni cap instància jurídica superior, té facultat per decidir per una altra nació?. En canvi la ponència de la direcció d’ERC ?Construïm una nació sobirana, cohesionada i moderna?, proposa que la Conferència Nacional del 20 d’octubre substitueixi aquest principi pel limitat ?Dret a Decidir? interpretat per la instància jurídica ?la Cort Suprema del Canadà? i la seva Opinió Consultiva sobre el dret del Québéc a l’autodeterminació. La Comissió Executiva d’ERC, que va aprovar aquesta ponència, proposa un canvi de la Declaració Ideològica quan en el punt A.3.1. diu textualment: ?en el passat aquest plantejament s’havia articulat a través del dret d’autodeterminació dels pobles previst als Pactes de Nova York de les Nacions Unides de 1966? , mentre que proposa substituir-lo pel ?dret a decidir? que se suposa més modern. La raó d’aquesta substitució és ?evitar la discussió estèril i paralitzant sobre si el dret a l’autodeterminació forma part o no del dret intern espanyol, sobre qui és el titular del dret, o quins són els contextos històrics en que aquest és d’aplicació?. És a dir per un motiu tàctic (evitar discussions estèrils) ERC ha de renunciar al dret a l’autodeterminació.

La doctrina de la Cort Suprema del Canadà vol mantenir les reivindicacions del Québec com un litigi d’opcions democràtiques a l’interior de l’Estat canadenc, sense considerar els drets històrics i territorials del Québec. D’aquesta manera el contenciós entre l’Estat canadenc, del qual la Cort Suprema forma part, i el Québec evita esdevenir un afer internacional en el que cal aplicar la legalitat de les Nacions Unides. En un Estat de profundes conviccions democràtiques com el Canadà, que forma part de la Corona Britànica, les implicacions no són determinants. Però en el cas de l’Estat Espanyol en que la Constitució de 1978 nega el dret a l’autodeterminació dels Països Catalans i que manté la continuïtat de la legalitat franquista com s’ha demostrat en el projecte de llei de la memòria històrica, substituir el dret a l’autodeterminació d’abast internacional pel dret a decidir de règim interior espanyol és un suïcidi polític. De fet renunciar als drets històrics imprescriptibles d’una nació en el seu territori secular, per limitar-se a l’expressió de la voluntat de la majoria en un moment determinat representa el triomf de la tesi de la ?realitat social? catalana que sosté una part del PSC-PSOE, el PP i Ciutadans.

En el punt A.3.2. la ponència oficial reforça aquesta renúncia al dret a l’autodeterminació establint que el cas català és singular, distint a la resta de nacions que han aconseguit un Estat propi a les darreres dècades o a les que lluiten per seguir aquest camí com Escòcia, el Québec, les repúbliques bàltiques i les balcàniques. Afirma textualment: ?la nació catalana, la més gran d’Europa, en població, sense Estat propi, té unes singularitats que fan que la via catalana no es pugui identificar del tot amb cap dels processos iniciats per altres pobles?. Aquesta singularització del conflicte polític entre la nació catalana i l’Estat Espanyol de la resta de conflictes entre nacions oprimides i els estats opressors és un error gravíssim. Perquè l’existència d’una legalitat internacional és un dels factors estratègics més favorables a les nostres reivindicacions nacionals. Només la pressió internacional pot forçar l’Estat Espanyol a permetre que els actuals parlaments autonòmics dels Països Catalans, començant pel del Principat, convoquin un referèndum d’autodeterminació.

Però és que el punt A.3.3., tot i la seva ambigüitat calculada, es mostra contrària a la convocatòria d’un referèndum d’autodeterminació per part del Parlament de Catalunya. Oblida que en el pacte del Tinell els tres partits signants, PSC, Iniciativa i ERC preveien la possibilitat d’una consulta popular si les ?Cortes Españolas? desnaturalitzaven l’Estatut aprovat pels nostres parlamentaris. ERC hauria de reclamar als seu socis aquest resposta si el Tribunal Constitucional desfigura l’Estatut aprovat en referèndum. Però la ponència oblidant aquest punt afirma: ?Aquesta iniciativa, d’alta intensitat pedagògica, tenint en compte les dificultats de tot ordre existents, no pot, però, derivar en una consulta per la via del fet si no es vol que en el futur el potencial d’aquest instrument democràtic quedi devaluat, com succeí am el referèndum convocat per la Lega Nord el 1997 a la Padania italiana?.

Eliminat el recurs a la legalitat internacional com a conseqüència de la substitució del dret a l’autodeterminació pel dret a decidir i eliminada la possibilitat de la convocatòria d’una consulta sobre el dret a decidir per part dels Parlament català, valencià i balear, quina via ens queda?. Segons la ponència oficial només una: la via gradualista dins la legalitat constitucional espanyola. Per això afirma a continuació en el punt 4.1. ?L’exercici del dret a decidir només es pot plantejar, doncs, després d’un procés històric que combini, d’una banda, tot i les dificultats evidents, la via de les reformes normatives encaminades al reconeixement de Catalunya com a subjecte de sobirania …?. Aquesta aposta estratègica és una contradicció flagrant amb les afirmacions dels apartats 1 i 2 en els que es constata la inviabilitat de l’Espanya plural i federal i l’esgotament de l’autonomisme després del fracàs del nou Estatut.

Tota aquesta renúncia és denunciada a la ponència alternativa (apartat2) de Reagrupament.cat. D’acord amb la Declaració Ideològica del nostre partit ha elaborat tota una estratègia a llarg termini i un full de ruta a curt termini per redreçar la deriva tacticista de l’actual direcció.

Preveient la reacció dels militants davant aquesta devaluació ideològica i estratègica, la direcció actual d’ERC pretén esmenar-se a si mateix amb la iniciativa de Josep Lluís Carod-Rovira sobre la celebració d’un referèndum d’autodeterminació l’any 2014. Però l’ombra de l’oportunisme plana sobre la sinceritat d’aquesta proposta. Com en tots els Congressos i totes les Conferències el que pretén la direcció actual d’ERC és que la militància li doni un xec en blanc per continuar amb la mateixa línia política seguida fins ara. L’única manera d’imposar una correcció és votar l’esmena a la totalitat que representa la citada ponència alternativa redactada per Reagrupament.cat.

  1. He hagut de tornar a llegir l’article 2 cops. No pot ser. Sé sobradament com les gasta la actual direcció d’ERC. M’han enganyat a mi i a molts catalans més, però d’aquí, a la baixada de pantalons i sibil·lina traïció (amb nocturnitat i premeditació) que es proposen dur a terme…

    És de jutjat de guàrdia. On hem anat a parar? Ens mereixem tenir aquesta classe de dirigents? Tan poca cosa som com a poble que només tenim polítics de tan baixa alçada, intel·ligència i dignitat?

    Espero que des de Reagrupament es denuncií tal i com afirmes, i es pugui aturar.

    Com ens hem de veure i com hem de patir!!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!