Prendre la paraula

jordimartifont

21 de desembre de 2009
5 comentaris

Desmilitaritzem l’educació: fora armes de l’escola!!!

<!–
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-parent:””;
margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;}
@page Section1
{size:595.3pt 841.9pt;
margin:70.85pt 3.0cm 70.85pt 3.0cm;
mso-header-margin:35.4pt;
mso-footer-margin:35.4pt;
mso-paper-source:0;}
div.Section1
{page:Section1;}
–>

La
imatge no és massa coneguda perquè només la veu qui treballa dins de les aules
d’escoles i instituts d’aquest país, però en aquests àmbits ja s’ha fet
habitual. Una colla de nens i de nenes miren des de les seves corresponents
taules una agent dels Mossos d’Esquadra que amb una mà recolzada a la pistola i
una altra recolzada a la porra, com si fos una autèntica ‘cow boy’, els explica
“els perills d’Internet” o qualsevol altre dels tallers que el cos policial
ofereix gratuïtament als centres educatius de les quatre províncies. N’hi ha
per remenar i triar, inclòs un per als centres de Primària en què, per tal de
familiaritzar els nens i les nenes amb la policia, se’ls posen manilles i se’ls
ensenyen els diversos models de porres que els agents utilitzen contra “els
dolents” que s’ho mereixen. Per emmanillar algun nen o nena, l’agent pregunta
prèviament “qui és el més dolent de la classe?” i els alumnes responen i
assenyalen la víctima de la demostració.

D’anècdotes
viscudes i explicades pel professorat i per mestres que els han tingut a l’aula
n’hi ha tantes com “classes” fan els uniformats, un fotimer. Per què fan la
seva xerrada armats? Doncs, segons la Conselleria d’Interior, perquè la porra, que
anomenen defensa, i la pistola, que anomenen pistola, formen part de l’uniforme
i no se’n poden separar. Els qui us en rèieu de les ximpleries i els absurds que
la disciplina militar aplicava a la vida dels joves que feien la “mili” ja us
en podeu riure de les ximpleries i absurds de la disciplina policial que
anomena “part de l’uniforme” les armes que utilitzen els agents. Una porra és
una porra i una pistola una pistola. Ni una ni altra són cap uniforme ni part
d’aquest.

El
curs passat, una Mossa d’Esquadra que feia una d’aquestes xerrades en un centre
del Penedès, amb pistola i porra, en ser interrogada sobre per què havia de
portar una pistola dins de l’aula va respondre que així els nens i les nenes s’acostumaven
a la policia democràtica de què gaudien, perquè la policia sempre havia estat
molt associada a la repressió i en canvi ara, en veure les armes i poder-les
tocar, els feia una altra impressió. L’argumentari, com veieu, està poc
treballat de moment, però ja el posaran al dia, no us preocupeu. Això sí, esperem
que els alumnes, quan vagin a la universitat, no gosin protestar per la seva
privatització o pel que sigui, perquè si recorden les paraules de l’agent mentre
altres professionals de la porra les descarreguen a les seves costelles les
paraules de l’agent els sonaran a engany.

Com
que sembla que de tot això just ara estem a les beceroles i els plans
d’Interior van directament dirigits a policialitzar els espais educatius o, el
que és el mateix però dit més refinadament, a familiaritzar dia sí i dia també l’alumnat
amb els uniformes, les porres i les pistoles, una colla de mestres i professors
s’han unit en una campanya que amb el nom de Desmilitaritzem l’Educació intenta
dir en veu alta el que tothom veu i sap. I què és el que tothom veu i sap?,
doncs que el rei va nu o, el que és el mateix, que els Mossos porten pistoles i
porres a les aules i, dins d’una aula, aquestes “parts de l’uniforme” no només
hi sobren sinó que hi haurien d’estar prohibides. Per això, des de la campanya
en qüestió s’ha proposat als claustres dels centres educatius de Catalunya que
prenguin acords en el sentit que si els Mossos no canvien d’actitud es quedin a
la porta, perquè els centres educatius han de ser i són espais de pau, i per
tant lliures d’armes. I si els claustres no ho accepten, que de tot hi ha a la
vinya del senyor… Maragall, aleshores sempre queda la decisió personal dels
ensenyants d’objectar davant dels armats. Fer classes amb una pistola és un
contrasentit i si ells no ho entenen cal dir-los ben alt i clar que ni ara ni
mai volem que hi hagi armes dins dels centres educatius de Catalunya. Ni ara ni
mai.

  1. La primera vegada que agafava un CETME a la mili per les pràctiques de tir em vaig adonar  de que si em girava tenia el “poder” a les meves mans de acabar amb la vida d’algú que hi havia al costat. Allò donava por, por de poder matar, por del poder que donava un arma i que la sensació que aquest poder dona. “Cuando era un chiquillo que alegría, jugando a la guerra noche y día” deia en Roberto carlos al seu Gat trist i blau…la meva generació jugavem a espases i a pistoles i a la guerra d’una manera “inconscient”o una altra, sempre hi havien els guanyadors i els derrotats, l base de la competitivitat…em fa pensar que sempre va estar així i que quan arriba el moment de matar les reaccions poden ser les d’Apocalypse now, la Jaqueta Metàl·lica, Senders de Glòria o Cartes des d’Iwo Jima o, en pocs casos les de Soldats de Salamina. Ensenyar les armes per acostumar-se a elles? La guerra, un arma, dona el poder de la mort…fa temps que tenim clar amb qui ens enfrontem, oi?

  2. És que no sé si és tant fàcil, Jordi. Si els mossos fan excepció en determinats llocs a l’hora de portar armes, quan les hagin de portar semblarà que van directament a exercir la violència. Si no en porten a una escola però la porten a una manifestació, per exemple, sempre hi haurà algú que dirà que se l’han posada per a usar-la, expressament. No sé si m’explico. I si no la porten a una manisfestació però si a un control d’alcoholèmia… i si… etc.
    Una altra cosa és que pensis que la policia no ha de portar armes… o fins i tot que no hi ha d’haver policia. Però aquest és un altre debat, un debat que no has posat damaunt la taula.
    Pel que fa a l’educació, certament s’ha d’ensenyar els nens, egocèntics i violents per naturalesa, a civilitzar-se. I la civilització implica diàleg i no intimidacions. certament se’ls ha d’ensenyar a condemnar els joves que exerceixen la violència per a manisfestar les seves idees, etc.

  3. A les escoles els mossos amb armes…
    A l’emicicle del senat, els ministres amb insulsts i descalificaciones…
    Això es lo q estem ensenyant als nostres nens i nenes.
    ” Les armes i els insults i descalificacions, son la nova forma de poder”
    Terriblement trist !!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!