TENIM EL QUE ENS MEREIXEM

Per Jordi Carbonell Segura

9 de juny de 2012
2 comentaris

PAIS DE BOTIGUERS

Es evident que Catalunya es un país d’emprenedors, no seré jo qui ho posi en dubte, amb tot el que significa ser emprenedor; I+D, tecnologia, noves formes de crear una empresa, etc… Peró també: individualisme, mirar-se el melic, no voler sumar sinó ets el que manés, menyspreu per el que fracassa, etc…

Totes les star-ups, o nous models de negoci, neixen a partir d’una idea disruptiva, normalment aquesta idea comença amb la pregunta: I perqué ningú del ram X s’adonat que aixó – la idea- funciona?, i dit i fet, si posen amb tot l’entusiasme del món i, si tot va bé, han creat una empresa d’èxit. La majoria però, un cop han resolt la pregunta inicial no accepten continuar preguntant-se, i cauen amb la inèrcia del negoci, i fugen com gat escaldat, de qualsevol nova idea disruptiva, i menys si se’ls hi planteja des de fora…

Tota aquesta entradeta be a tomb, perquè hom des que va inaugurar la Productora Audiovisual veient la evolució arreu de la Comunicació corporativa, i els nous models de Marketing amb un fort component audiovisual, s’ha ha donat que la majoria d’empreses d’èxit d’aquest país, no volen, o no entenen, la proposta que els hi fem: Incorporà a les seves estratégies de Marketing les possibilitats que ofereix la comunicació audiovisual a través de la xarxa.

Com a bons botiguers, confien en el que s’ha fet tota la vida, anar a fires, fer mailing’s, tenir una pagina web sense potenciar-la, ni fer-la atractiva,etc… Tots, tú, tothom, em deien que fer  vídeos promocionals, o explicatius, o comercials exclusius per la xarxa era malbaratar recursos, obviant la seva rendibilitat com a producte intemporal. Però en canvi, no ho era invertir en una fira que dura tres dies amb un cost brutal, i una efectivitat en relació a la inversió, efímera.

Ara, que produirem una pel·lícula, i que em proposat a empreses que la patrocinin, em trobo amb el mateix problema – amb honroses excepcions-: Perqué em de patrocinar una pel·lícula? la meva resposta es evident: No será perquè la seva difusió es mundial, i que durant uns set anys ( es la vida d’una pel·lícula) el nom de l’empresa es veurà i sortirà arreu; televisió, cine, premsa, internet, xarxes, DVD, etc..? I a més si son intel·ligents poden convertir el patrocini en una coproducció financera, – amb les exaccions fiscals que comporta- i a més de passejar i promociónar la marca de l’empresa, poden recuperar la inversió publicitària, i si tot va bé, a sobre guanyar-hi diners.

Doncs no, molts prefereixen que ho provin d’altres i si veuen que funciona, a lo millor si atreveixen. La majoria et pregunten: Si és tant bona cosa, perqué no ho fa ningú? doncs de la mateixa manera que Google no va ser creat per cap empresa publicitària, quan el seu negoci es bàsicament publicitari, o com Apple, una empresa d’ordinadors, es la primera empresa de venda de música per Internet,  o la nº 1 en venda de smartphones, i no era ni una discogràfica ni una empresa de telefonía.

En definitiva som un país de botiguers, on els Senyors Esteve fan el que han fet tota la vida, i fugen de qualsevol innovació fins que aquesta ho deixi de ser: Que ho provin d’altres!

  1. Benvolgut Jordi: n’hi ha pocs com tu. Admiro la teva empenta i em sembla (tan de bo no sigui així) que hauràs d’acabar emigrant com jo si vols obrir-te pas entre la mediocritat i el “petit mon” en que s’ha convertit el nostre país. Des de lluny el país noticiat encara es veu mes petit.
    Avui he anat a veure al Museo Nacional -Casa de la Cultura de Quito una exposició sobre cartografia dels grans descobriments: La Condemine, James Cook, Magallanes, Américo Vespuccio, Núñez de Balboa,  el nostre Colom.. Els que varen traçar els mapes del mon varen ser francesos i anglesos amb un esperit d’aventura, risc extrem i descoberta que avui no es ni pensable.
    Hem nascut en uja época equivocada, però no ha estat culpa nostra. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!