21 de març de 2005
General
0 comentaris

Un Prius per la consellera Tura

Jo tinc un Prius. Ara farà un any que vaig comprar un Prius; hi he fet uns 40.000 km. El Prius és un cotxe híbrid. Diuen que és el cotxe que contamina menys, encara que això és discutible. Avui hi ha al mercat una sèrie de cotxes que han estat dissenyats per tenir un baix consum; la majoria són diesels. (…)

Com el Lupo de Volkswagen, l’Smart, el  C2 de Citroën, per nomenar-ne els que tenen emissions de CO2 per sota de 110 g/km i amb pesos als voltants de 900 kg.  El Prius és un cotxe que no és diesel, i té unes emissions de CO2 de 104 g/km. El Lupo les té de 90 g/km. El Prius però no és un cotxe petit com els altres diesel citats. El seu pes és de 1300 kg, és un cotxe mig dins el mercat. I només consumeix 4,3 l/100 km. Teòricament, doncs els meus consums mitjans son de 4,6 i 4,8 l/100 km a l’estiu i a l’hivern respectivament. Hi ha trajectes que permeten fer un consum mig de 4,3 l/100 km, com el d’anar de la Vall de Camprodon a Besalú i tornar.

Hem dit que el cotxe és híbrid. Vol dir que hi ha una combinació de tracció elèctrica i amb motor de combustió. De fet el cotxe és elèctric; actua i pensa en elèctric. Quan el cotxe engega ho fa amb el motor elèctric i quan la velocitat sobrepassa els 30 km/h aleshores s’engega el motor de combustió per aportar més força al cotxe. La combinació de les dues formes, elèctrica i combustió fan del cotxe una màquina molt intel·ligent. Així el cotxe té un motor elèctric que és el que domina la velocitat a que va i que també és un generador quan frenem i a les baixades. L’electricitat que empra i la que genera l’emmagatzema en una bateria a 500 v. La bateria és de corrent continua, mentre que el motor-generador és de corrent alterna, així que hi ha d’haver un equip electrònic que transformi contínuament l’electricitat d’una forma a una altra. La bateria no s’endolla al corrent de casa ni de cap gasolinera; només serveix que estalviar l’energia de la inèrcia del cotxe en les frenades i en les baixades. És evident que aquesta energia estalviada en les frenades i en les baixades no és suficient per fer anar el cotxe: hauríem inventat el moviment continu que un principi de la Termodinàmica fa impossible.

L’energia que fa anar el cotxe és doncs la gasolina; un motor de gasolina y també un altre generador estan connectats amb el motor-generador principal per mitjà d’un reductor planetari. Així, doncs, quan el cotxe demana més força de la que pot subministrar el motor-generador i la bateria, s’engega el motor de gasolina que dona la força que cal al cotxe. Això ho fa movent alhora un altre generador que també aporta electricitat al motor-generador i per aquí a la bateria si fa falta. Tot s’ho fa sol el cotxe, sense cap intermediari de palanca de canvi ni de cap botó. Ell gestiona quan s’engega el motor de gasolina, quan para (ho fa almenys 20 vegades en un recorregut de 50 km), i quan carrega i descarrega la bateria. I això ho fa sense que els canvis d’estat siguin perceptibles pels passatgers del cotxe. Una munt de tecnologia per un preu no gaire alt (24.900 €) sobretot per l’estalvi que fa. Perquè  a la poca contaminació i al poc consum hi hem d’afegir els seus extremadament baixos costos de manteniment. Com que la potència del motor és la suma d’un motor de 75 CV. I un altre elèctric de 65 CV., el manteniment només afecta a la part de combustió, dels 75 CV.; la part elèctrica no té manteniment. A grosso modo el manteniment és la meitat de l’equivalent a un cotxe de la seva talla. I per demostrar-ho el fabricant ha posat una garantia de 8 anys a la part elèctrica.

El Prius va ser dissenyat l’any 1997, però no va ser fins l’any 2000 que es va començar a conèixer. El primer model era més petit que l’actual, que va sortir ara fa un any. Enguany és l’any de la proliferació de cotxes híbrids. Molts fabricants desenvolupen models amb el mateix concepte híbrid o semblant, combinant l’electricitat estalviada en les baixades i en les frenades. Així, han anunciat cotxes híbrids, Honda (Civic i Accord), Chevrolet, Nissan, Lexus, Dodge, Ford, GMC, Mercury, Toyota HIghlander, Saturn, i algunes furgonetes. Prius ve de “prior” que vol dir abans de.. el cotxe elèctric amb pila de combustible.

Efectivament, el cotxe amb motor elèctric que s’alimenta d’electricitat generada en una pila que va amb hidrogen  és un concepte desenvolupat. Només li falta reduir el seu volum i el seu preu perquè sigui venut a tota velocitat. Aquest desenvolupament, com molts, requereix que les tecnologies associades es fabriquin en gran quantitat; els cotxes híbrids tenen molta tecnologia associada als futurs cotxes de pila de combustible, sobretot pel que fa a les estratègies de recuperació de la frenada i en els components elèctrics.

El Prius és doncs un cotxe per promocionar i afavorir la seva proliferació. Hi ha països que ho han entès així, com Holanda on els pàrkings públics son gratuïts pels cotxes híbrids, o a Califòrnia on permeten el pas als cotxes híbrids que son conduits per una persona pels carrils reservats per a cotxes amb més d’un conductor; s’anomenen vies d’alta ocupació (VAO) i és una mesura  que s’està estudiant aplicar a Catalunya, o almenys així ho va dir el secretari de mobilitat Manel Nadal.

Però la promoció del Prius no s’ha de fer només des del vessant ecològic. També s’ha de fer des del de seguretat vial. M’explicaré. El Prius ja em dit que és un cotxe elèctric. El pedal del gas dona ordres al control que mira a cada moment el millor estat pel cotxe: si va només elèctric, si va només amb gasolina, si carrega la bateria, si la descarrega,… L’únic contacte entre el cotxe i el conductor és el pedal. Si el pedal es mou suaument, el cotxe interpreta que es vol estalviar. En canvi si el pedal es posa a fons, el cotxe interpreta que el que es vol és potència i suma l’energia de la bateria a la del motor de gasolina, tot junt, amb una acceleració que no està gens malament. Però això darrer és un fet conscient, li has de dir expressament, mentre que en conducció normal el cotxe estalvia, és suau. El resultat és que la conducció del cotxe és completament sense agressivitat, no havent-hi possibilitat de que el peu del gas acceleri sense voler com passa amb la majoria de cotxes. Afegim-hi encara que en un cotxe convencional, un petit moviment del pedal equival a molta potència, mentre que en el Prius un moviment molt llarg del pedal no aporta gaire potència si no és que es fa a fons. I llavors ja és un acte voluntari.

La conducció del Prius requereix un aprenentatge que el mateix cotxe preveu: un indicador de consum en forma de gràfic de barres va indicant el consum instantani, el consum mig cada 5 minuts i el consum mig des que s’ha emplenat el dipòsit de gasolina.

El resultat és que quan condueixes un Prius vas més a poc a poc que amb un altre cotxe. Podries conduir igual però no ho fas. I això no et sembla estrany. Jo mateix he tingut abans del Prius 3 cotxes BMW sèrie 3 diesel, amb consums força baixos i reconec que la meva conducció era molt diferent. Ara veig com senyores més grans que jo em passen mirant-me per què a ciutat vaig a una velocitat de 55 km/h, com volent dir, on vas tan a poc a poc.

I és que el cotxe té una connotació psicològica important. Una vegada vaig sentir a en Toni Puigvert dir en una tertúlia que el cotxe era un fetitxe pel seu propietari, l’identifica amb la seva filosofia. Té raó, però també el cotxe supleix les mancances psicològiques de poder, fent-nos importants. No heu vist com persones completament inofensives, tranquil·les, son capaces d’anar a velocitats irresponsables?. Al volant molta gent es transforma pel poder que dona tenir molta potència al teu abast. És un fet inconscient.

Els cotxes híbrids trenquen amb tot això. Conduint-los t’identifiques amb una altra filosofia, amb una altra conducció, més suau, sense l’agressivitat que et donen els altres cotxes. I aquest fet em sembla que és desconegut per a tothom, essent el que cal promocionar. El passat Nadal la Generalitat feia campanya de productes en català, com els mòbils. No veig per què no es pot fer campanya fomentant l’ús de cotxes que ajuden a resoldre problemes d’estalvi, ecològics i de seguretat vial. Consellera Tura, li recomano que provi un Prius i veurà com desapareix l’agressivitat en la conducció.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!