Josep M. Cervelló

llibreta de camp

23 d'octubre de 2007
Sense categoria
2 comentaris

Magdalena Alvarez, plega! Victor Morlán, ves-te’n a casa!

Avui al ple municipal el grup d’ERC ha presentat aquesta reprovació a la ministra de Foment i a ADIF perquè ja n’estem farts que ens prenguin el pèl:

Fa més de 10 anys la plataforma d?oposició al Tren d?Alta Velocitat (TAV), la COPALTAV, va denunciar que el plantejament d?un TAV segregat de la xarxa ferroviària actual i amb un impacte territorial molt gran, especialment en travessar les serralades litorals per la vall del Llobregat, era erroni  i partia d?una concepció radial, centralista i no adaptada a les realitats de Catalunya i el corredor mediterrani. Afirmava també que la enorme inversió aniria en detriment de la necessària millora de la xarxa ferroviària de rodalies amb un ús molt més social enfront de l?elitista AVE. Altres opcions com la modernització de tot el sistema, desdoblaments de vies i l?adaptació a trens pendulars per garantir velocitat alta, serien la garantia d?una  millor integració de tot el sistema ferroviari, un abaratiment de costos important, major brevetat en les obres i en els terminis de connexió amb Europa, màxima prioritat catalana pel que fa a l?alta velocitat, i una minimalització de l?impacte ambiental i paisatgístic i de l?efecte barrera en el territori.

Tot això es va menystenir, fins i tot es va ridiculitzar, però avui la realitat imposa una vindicació dels qui ens vam oposar a aquest tipus d?infrastructura. El negoci generat, a les empreses constructores i, especialment al sector bancari, és important, però les obres han costat 14 víctimes mortals per les condicions de treball precari i les subcontractacions. L?impacte sobre el riu i l?agricultura de la vall baixa i del delta ha estat molt gran:  barreres, tall de camins i de sistemes de rec, camps que no podran ser altre cop agrícoles perquè la terra abocada no tindrà la qualitat ni el gruix necessaris, etc. Encara avui alguns productors agraris de Sant Boi no poden comercialitzar collites contaminades per la pols de les cimenteres de les obres.

La magnitud del desastre és conseqüència de la mala decisió política de fer entrar el TAV pel Baix Llobregat i per l?estació de Sants, juntament amb la mala planificació de les obres. Després de constants incidències amb la línia de rodalies de RENFE, incapaç de donar un bon servei a centenars de milers d?usuaris, l?endemà que els responsables de les obres del túnel de l?Hospitalet defensessin la seguretat dels treballs, dissabte al matí, una injecció de formigó deformava el túnel dels FGC provocant la suspensió de trens pel corredor de RENFE de Sants al Prat i dels FGC de les línies d?Igualada i Manresa. Aquesta vegada no és un esvoranc que es pot tapar, és una afectació estructural important que no permetrà reempendre la circulació del carrilet en un termini de un o dos mesos, segons el conseller d’Obres Públiques, Joaquim Nadal. El tram afectat va de l’estació de l’Hospitalet fins a la plaça d’Espanya. Això es produeix el mateix dia que s?inaugura la nova estació soterrada de Pallejà que permetria millorar la freqüència de pas en tota la línia d?Igualada i Manresa. Per solucionar el problema es posaran 210 autobusos més al carrer, que no faran sinó augmentar la situació de col.lapse d?una entrada a Barcelona tan problemàtica, al llarg de tot el dia, com la Gran Via. Això tindrà un efecte descentivador cap el transport públic i l?augment de trànsit en vehicle privat, amb la qual cosa l?efecte sobre la mobilitat serà més desastrós.  

Des d?ara, fins no sabem quan, Sant Boi no està unida per tren amb Barcelona i no sabem quantes setmanes estarem en aquestes condicions. L?afectació als santboians i santboianes que utilitzen aquest transport, en una ciutat mancada de metro i on no arriba ni el Trambaix, no pot ser acceptada resignadament. Les responsabilitats no són només de la constructora OHL, sinó també de la mala planificació de l?obra per part de l?ADIF i en darrer terme les responsabilitats polítiques les ha d?assumir el Ministerio de Fomento i la seva titular la senyora ministra Magdalena Álvarez. A l?espera de quines actuacions i decisions es prendran, tots ells compten amb la nostra reprovació.

Joan Puigcercós
06.10.2009 | 2.56
A Sense categoria
La manifestació d’avui
05.11.2008 | 12.10
A Sense categoria
25 de novembre: contra la violència vers les dones
25.11.2007 | 9.34
A Sense categoria

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Prou de barrabassades contra els ciutadans!

    ¡Basta ya de tomarnos el pelo! No somos animales, "Sra." Ministra… Un poco de respeto y atención…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.