BONA VIDA

Jaume Fàbrega

1 d'octubre de 2022
0 comentaris

truita amb trampa

 

 

TRUITA DE FARINA, TRUITA AMB TRAMPA, AGAFASANTS…

La truita de farina o “amb trampa” (terres de Ponent) és el típic plat de l’ estratègia popular per a temps de penúria, com la postguerra. Es menja sola, o bé guarnida amb botifarra i cansalada all i julivert, alls tendres o guisada amb un sofregit i una picada, amb patates o pèsols. També amb mel.

Es el típic plat que podeu improvisar per a un sopar, amb ingredients que sempre se solen tenir al rebost. Animeu-vos: és una recepta tan original i fàcil de fer  com deliciosa. Un servidor també en fa, en les dues versions. Només amb farina i aigua o amb ous i, en aquest cas, alguna cosa més. Del minimalisme extrem a una certa sofisticació.

En algun lloc de l’ Alt Empordà- com he explicat en algun llibre, com “Dalícies. A taula amb Salvador Dalí” o “El gust d’ un poble. Els plats més famosos de la cuina catalana”.- la truita de farina té els curiosos noms de pannada (Cadaqués) o tannara (Roses, etc.)  En altres llocs de Catalunya s’anomena truita amb trampa; la trampa d’ afegir-hi farina, un truc de temps de penúria. I , no obstant, el resultat gustatiu és òptim: aquesta truita, feta, només amb ou no seria tan bona. Aquestes truites es menjaven tan soles com formant part de plats amb salsa, que a vegades tenen noms curiosos, com “agafasants”. L’ agafasants- ells en deien “gafasants” era un dels plats que els tapers de Cassà, uns autèntics gurmets, a vegades feien. La salsa té un sofregit i una picada- bases de la cuina catalana-, i es pot guarnir amb patates pèsols, faves,etc. Aquesta truita guarneix, en efecte, plats de faves, farcits per a vedella, etc.

N’ hi ha de similar com la truita amb pa sec remullat, o bé una truita amb trampa d’ Ulldemolins-al Priorat, on sen fa un concurs- amb fesols i espinacs. A les terres de Ponent la Truita amb trampa o truita amb suc sol guarnir cassoles de bacallà guisat i  altres cassoles de Quaresma. Segons els diccionaris, aquesta truita servia per acompanyar carn o peix, però no era ben bé així. Podia ser un plat complet per ell mateix. És un concepte propi de la cuina àraboberber, tal com es veu amb els gaspatxos valencians o de la Mancha, que inclouen una sala conill, etc. i trosso de coca de pa àzim. Per sorpresa meva, vaig descobrir aquest mateix plat a Biskra, Algèria, que una família va guisar per mi; hi té el nom de Chackhoukha, i és exclusiu de la zona. En una família del Pla de l´Estany hi havia el costum d’ afegir la truita de farina a troso al plat de faves ofegades o a la catalana, segons informació de Jaume Tarradas “Merla” (una família que té arbre genealògic des del s. XI).

En la meva infància era una truita molt corrent- sovint guarnida amb cansalada i botifarra negra-, que fèiem en els temps de la sega al camp. S’ hi portaven aquestes truites immenses, fetes en una “paiella” molt gran, a l hora de berenar, i acompanyada amb una amandida de tomata, ceba, enciam i olives-, era una delícia. Valia la pensa segar- tot i que a mi no m´agradava- havia arribat a fer garbes a mà, o a portar la màquina que les arreplegava, i naturalment a fer garberes o “gavallons”.

La truita de farina amb cansalada és la Truita de Pasqua de la Catalunya Nord ( i d’altres llocs), o bé la Pascada occitana de l’ Alvèrnia i el Roergue. No deixa de ser una mena de parenta pobra- però més mediterrània, lleugera i gustosa- de la quiche lorraine.

La “truita amb farina” ja és descrita, als anys 30, per Ferran Agulló a l’ emblemàtic Llibre de la cuina catalana: “a un parell d’ous batuts, s’hi afegeixen dues cullerades de farina desfeta en una mica d’ aigua. Es barreja, es bat bé i es tira a al paella amb l’ oli ben roent”, ens diu l’ inventor del terme “Costa Brava”.

També a casa, de petits, ens fèiem truites de farina, però només amb farina i aigua. Si es fa ben fina i cruixent, és molt agradable. La gent gran, però afirma- segurament amb raó- que ara no té el mateix gust que abans, segurament per la qualitat de la farina. Asseguren que cal donar set voltes a la truita, a fi que quedi al punt. Si ho feu, assegureu-vos el pols, si no voleu veure la truita pel terra de la cuina. Pel que fa a la farina encara, però, se’n pot trobar de be feta, com abans, per exemple en el museu-farinera de Castelló d’ Empúries, d’ aquesta xarxa de farineres que són un museu viu de l’ arqueologia industrial- destaquem-ne una altra que hi ha a la N.II prop de Figueres i La Farinera del Clot, de Barcelona, que ara és un actiu centre cultural.

Hi ha qui substitueix l´aigua per llet, però originàriament no era així. Un dels secrets d’ aquest truita és que es fregia amb greix (llard), i no pas amb oli d’oliva.

Per a motls representa la cuina de la supervivència, de la fam i de la potguerra, per a d’ altres la cuina dels grans petits plaers.

 

TRUITA DE FARINA

Aquí us expliquem la versió més tradicional i original.

Ingredients

farina, la que admeti,1 o 2 ous per persona

sal,aigua,oli

Elaboració

En un plat fondo poseu-hi els ous i un pols de sal i debateu-los una mica; aneu-hi incorporant farina i, després, aigua, fins a aconseguir una pasta fina i llisa, quasi com de crep, però tampoc no excessivament clara.

Poseu una paella posada al foc  amb un fons d’ oli, ben calent, tireu-hi, la pasta, remenant-ho una mica amb una forquilla, a fi que es vagi coent, a foc no molt alt. Quan un costat sigui ros, i el de sobre ja una mica pres, hi doneu la volta i la gireu amb un plat girador a l’aire, si en sabeu.

La rossegeu bé, a foc alt, de l’altre costat. Serviu-la tot seguit, tallada a meitats o a triangles.

Notes

No ha de quedar massa gruixuda, a fi que quedi cuita i esponjosa.

Hi ha qui en comptes d’ aigua hi posa llet.

Hi podeu afegir all i julivert trinxats, daus de cansalada- que sigui bona, i no pas  aquest bèicon industrial que ho arrasa tot-  botifarra negra o cansalada i botifarra o sola. Però en aquest cas s’ afegeix un ou o més a la massa. És bona de totes maneres. Substituint els alls secs per alls tendres esmenussats encara és més fina.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!