A tall d'invocació

blog d'Enric Balaguer

10 de novembre de 2008
Sense categoria
3 comentaris

Diaris i cànon…

Tres dies d’escoltar atentament comentaris sobre diaris. Sobre els millors diaris –des d’un punt de vista literari. Una intensa pol·linització d’idees (perspectives, informacions…) i una certa saturació. Increïblement enriquidor observar la mirada de l’altre, el judici de l’altre, la informació de l’altre. Acarar perspectives, diccions, veus…en un exercici constant d’ampliació d’horitzons.
   Han estat una vintena llarga de sessions que han ocupat tres dies. Molta informació i molta calidesa de l’encontre humà. Un simposi, així, agafat de forma militant, esgota i alhora reconforta. El cansament vindrà després. Ara cal continuar-lo amb la lectura dels textos, amb les idees que han despertat les intervencions, amb les pistes que es tanquen i els camins que s’obrin.  (n’hi ha més)    

La focalització l’hem realitzada sobre els diaristes més destacats entre els clàssics: Pla, Gaziel, Manent, Fuster, Gimferrer i en els més joves:  Valentí Puig, Enric Sòria, Vicent Alonso… En l’enquesta realitzada E. Sòria apareix com un clàssic per davant de noms importants. Però no es tracta de fer un rànquing, sinó de desplegar una estratègia –quasi un pretext– per a estudiar les excel·lències del gènere. Si és literatura, quins diaris són els millors? Prou ja de fer el poti-poti, on tot resta en igualtat. No podem posar Pla al mateix nivell que el darrer parvenu de l’escriptura diarística. El resultat, però, es veurà amb el temps. Tampoc no podíem deixar de comptar amb els grans noms del món: Anaïs Nin, Gombrowicz, Gide, Pavese i Pessoa. Per descomptat que hem deixat molts al darrere: Leopardi, Jünger, Torga, Renard, i encara més  joves:Trapiello, Llop…La llista és interminable. El solc és profund. 

  1.      Tres dies de ben segur que no han donat per a parlar de Vianant (RAFA GOMAR. El Cep i la Nansa Edicions). (Altrament, s’ha de dir, tu sí li has dedicat algunes ratlles en altres ocasions.) Vianant és un llibre certament singular, distint a allò que basteixen figures com ara els esmentats Sòria, Alonso i Puig. Vianant és un dietari narratiu; no podia ser d’una altra manera; Gomar és per-sobre-de-tot un relator. Inclou, clar està, reflexions -el moll de l’os dels Puig, Alonso i Sòria; potser el moll de l’os de tot dietari en ús-, passades, això sí, pel garbell -i la lent- de la [cosmo]narració gomariana. Ací rau, al meu parer, la peculiaritat del volum publicat per El Cep i la Nansa. On, però, la condemna a l’omís? Algú podria (podries) respondre? Jo, per la meua banda, no puc sinó deixar la meua invitació a la lectura. Aquesta: 

         Un-dos-tres-quatre. Un-dos-tres-quatre. Rafa Gomar estira les cames després de set hores i mitja de dictadura d’ordinador. I si mentre camina es grata la barba amb una mà i l’altra la reserva per a jugar amb la xavalla que guarda a la butxaca de l’anorac, és perquè, com diu, es troba «absort i a gust entre aquest vincle secret que [l’]uneix al món a través de la mirada». Un-dos-tres-quatre, un- dos-tres-quatre; compàs d’una melodia cinètica que Rafa, acollonat pels triglicèrids, està disposat a encarnar: abans estirar les cames que no estirar la pota. Un-dos-tres-quatre, un-dos-tres-quatre. Els ulls llisquen entre les antenes de televisió i es gronxen per les grues, adés es disfressaven amb la roba estesa dels terrats i queien per les xemeneies; ui, mira! Si és el xicot de la motxilla, nu, assegut al mateix lloc de sempre, damunt dels taulells rojos, descansant l’esquena sobre la paret del buit de l’ascensor… Un-dos-tres-quatre, un-dos-tres-quatre: «Quan sabrem desxifrar els missatges cor a cor sense una sola mirada?». Des de la seua torre de guaita (ull a l’aguait), des de la seua cel·la (ullprés), el nostre escriptor fa ràpel per les parets ocres de les fronteres, passa a frec pel cos d’una dona o juga amb el xiquets al pati d’una escola. Cada jorn —ho confessa— necessita fisioteràpia per a recuperar-se. Talment els grans atletes, així com altres personatges sense aurèola de llorer. Oftalmogimnàstica.
         Hi viu, el vianant, del repussall, del sobrer, de les deixalles de la ciutat. Arreplega, tria, interpreta. Un-dos-tres-quatre. Un-dos-tres-quatre. El vidanant segueix les instruccions d’un savi entrenador argentí. I retalla un fragment de la vida i li posa un marc. En condicions normals no mira, només percep. Però tantost hi ha un marc al voltant del seu camp visual, la seua relació amb el camp canvia. El que s’hi troba dins d’aquest marc és immediatament fascinador, exigeix ser escrutat. Un-dos-tres-quatre, un-dos-tres-quatre. Els braços agafen embranzida, els ulls donen camallades, la respiració és mesurada. Del quadre resulta un esclat que esbatana una finestra molt més àmplia, com una visió dinàmica que transcendeix el camp abastat per l’òptica. Passeja, fita, escull, recull, sublima els signes que l’atzar li depara. Viu a les golfes de la casa on malda per ordir una ficció, una mena de patchwork simbòlic que represente la vida.

      

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!