Diu que la nit de Nadal de l’any 1350, un grup de nobles del Vallès, comandats per Berenguer de Saltells, va assassinar l’abat Arnau de Biure del monestir de Sant Cugat mentre deia la missa del gall. En l’instant mateix del crim una de les campanes del monestir va començar a tocar tota sola en senyal d’alarma, i així des d’aquell moment mateix el crim va esdevenir llegenda…
[…]
Des de fa una dècada, cada any pels volts de Nadal es representa a la sala capitular del monestir Pedra i sang, una tragicomèdia musical escrita per Josep M. Jaumà i amb música de Joan Alavedra que fa memòria d’aquells fets i els incorpora a l’imaginari col·lectiu dels santcugatencs. La tensió tràgica entre l’abat i el noble té una enorme potència èpica, que ressalten els contrapunts corals, i en molts moments còmics, de la comunitat monàstica i el poble pla. Divendres vaig tenir ocasió d’assistir a la primera de les funcions d’enguany, que després del desè aniversari proposen la renovació de part del repartiment: Xavier Tor i Francesc Ollé han rellevat Jaume Pla i Joan Berlanga en els papers de l’abat i de Berenguer i n’assagen una nova lectura. Si no ho coneixeu, teniu ocasió d’anar-hi encara avui i demà.