Fa anys es posà de moda el mocador al cap de les noies, Audrey Hepburn en fou la introductora en una de les pel·lícules de la seva joventut icònica. La moda deixà d’ésser-ho quan l’hiyab formà part del paisatge social.
Just fa uns deu anys un mocador de coll de dibuixos geomètrics es convertí de senyal identitària de joves irats en complement de moda de nois i noies. El mil·lenari kufiyya, pervinent el nom de la ciutat àrab Al-Kufa, el mocador palestí que Arafat convertí en símbol de rebel·lió i lluita passà a ésser un objecte de consum, perdut el significat.
La seducció estètica de la cultura del vestit del món àrab ha estat vençuda per una gorra occidental, símbol identitari dels EEUU, la gorra de beisbol que sembla haver entrat al nostre món per a romandre-hi un bon temps. La moda és una mena de monstre devorador de símbols, caldrà esperar quin nou mocador adoptarem.
( Dada curiosa: la paraula “còfia” pervé del mot àrab “kufiyya”)
Assignen una pertenència a un grup. A vegades tot es queda en els símbols. Moltes. Altres, realment suposen l’adpció d’una sub- cultura.
S
Aquests articles són molt il.lustratius.