Per camins i carreteres

bloc d' Antoni Rigol Ginebreda

6 de desembre de 2008
5 comentaris

Les cadenes per la neu

Quan ja estem immersos en l’hivern meteorològic, a l’oficial hi entrarem cap al dia 21 o 22 d’aquest mes, jo recomanaria a tothom que porti unes cadenes al maleter del cotxe. Les cadenes, s’han de portar tot l’hivern, nevi o no, pèrquè mai se sap, i quan menys ens ho esperem, cau una nevada i ens agafa sense cadenes.

El mes recomanable, es que a mes de les cadenes, portem uns guants, ja que quan les posem farà fred, al muntar-les s’ens glaçaràn les mans i tindrem dificultats. També es aconsellable un tros de plàstic per poder agenollar-nos sense que la neu ens mulli els pantalons. Un altre bon consell, es haver-les provat abans, o sigui, que les hem de posar un dia, a l’inici de cada hivern perquè quan arribi el moment de muntar-les sàpiguem com es fa.

El primer que s’ha de fer, llògicament, es comprar-les. De cadenes n’hi ha de tres tipus, les tradicionals de cadena, les rígides, i les fundes de tela anti-lliscants, degut a la poca probabilitat de fer-les servir, i l’elevat preu d’aquestes dues últimes, jo personalment prefereixo les de sempre, tot i que son una mica mes complicades de muntar. S’ha de mirar la mida de les nostres rodes, que van marcades als costats dels pneumàtics, son dues xifres separades per una barra (/), i una tercera xifra precedida per una R, com per exemple, 205/55 R16, s’ha de mirar que a les que comprem hi consti que son per la mida dels nostres pneumàtics.

A continuació, una explicació de com s’han de muntar:

La primera operació, consisteix en
estendre-les pel darrere de les rodes motrius de forma paral·lela a aquestes. A
continuació, s’agafa el cercle d’acer que porten i ficant les mans per darrere
del pneumàtic, el pugem fins a la part alta de la banda de rodolament i el
cordem (el sistema acostuma a ser molt senzill) i sense deixar-lo anar en cap
moment (de les pròpies cadenes surt un agafador) el fixem a un enganxament que
sol venir en colors diferents i està molt ben indicat.

El següent pas, consisteix a anar
abraçant i estenent les cadenes sobre la totalitat del pneumàtic, de manera que
l’entramat de les cadenes cobreixi tot el conjunt, és a dir, la banda de
rodolament i el flanc lateral.
 



La última operació, la més senzilla si hem cobert
i estès bé les cadenes, consisteix a fixar el darrer enganxament que roman solt
i, amb el tensor que incorpora el sistema, tenseu tant com pugueu.
 
 




Com que per molts esforços que fem, les cadenes no
quedaran tensades del tot, engeguem, i avancem el cotxe uns metres a poc a poc
i és llavors quan ja les cadenes s’hauran acoblat al pneumàtic i podrem donar una
última estirada al tensor. Recordeu, que les cadenes, s’han de posar a les
rodes amb tracció, que acostumen a ser les davanteres, i al darrera en algunes marques de gamma alta.
 Si aneu
amb un 4×4 de tracció permanent als dos eixos, el millor és col·locar-les a
les rodes del davant.

Quan sortiu de la zona nevada, treieu les cadenes. 

  1. Fins i tot un inepte amb les qüestions mecàniques com jo es veuria amb cor de muntar les cadenes seguint les teves instruccions, Antoni. Moltes gràcies per pensar en els altres. Ara faltarà que recordi que he de comprar les cadenes(evidentment, no en tinc)  i que després no em faci mandra provar-les. En tot cas, moltes gràcies!

  2. Instructiu aquest “post” Antoni.
    Jo em vaig decidir per un joc de fundes tèxtils. Certament son més cares, però quan vaig veure com de fàcils son  de posar, no m’hi vaig pensar gens. Ah i  ni tan sols calen guans, que es posen en un obrir i tancar d’ulls.
    Saluitacions.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!