Des del turó d'en Baldiri

El bloc de l'Andreu Bosch i Rodoreda

22 d'abril de 2012
0 comentaris

Rebatejar el barri d’Ocata de “sector”

Cada vegada que al Masnou topo amb el rètol de la N-II que diu “Sector Ocata” m’agafen tots els mals… Qui deu ser el lingüista (amateur) de torn que ha pres aquesta decisió? Abans hi deia Teià i Ocata, fins que es va enllestir la nova carretera de Teià a l’alçada del Caprabo (un topònim local de nova creació que encara perdura, malgrat l’Eroski). Ai las, què hi posarem damunt d’Ocata? Calia posar-hi un apel·latiu? No n’hi havia prou amb Ocata, barri mariner del Masnou? Si es tractava de posar-hi alguna cosa, per aprofitar les dimensions del rètol, per què no “Barri d’Ocata” (al Maresme, l’ús de barri és ben viu, per a significar agregat o nucli urbà perifèric, però també per a significar cancell, especialment de ferro). La decisió vés a saber si la devia prendre la Delegació de Carreteres de l’Estat a Barcelona o ja la Direcció General de Carreteres del govern català, perquè la nova senyalització va coincidir amb el canvi de titularitat d’aquesta tan bescantada carretera; i vés a saber si el canvi es devia consensuar o no amb l’Ajuntament del Masnou.

 

Dir-ne sector d’aquest barri emblemàtic és un menyspreu a la història d’Ocata (i del Cul d’Ocata, denominació amb una certa categorització sociocultural) i, doncs, un menyspreu a l’ecosistema del Baix Maresme. Ocata deriva del topònim occità Laucata, a tocar de Salses, per motivacions socioeconòmiques històriques. A cap autoritat local no li fa mal als ulls aquest rètol? Ocata ha tingut de sempre baixador de Renfe (o de Rodalies), i mai no li ha calgut cap indicació addicional (ara bé, del baixador de Montsolís, a Montgat, vam passar tot d’un plegat a “propera parada: Montgat Nord”…).

Deixeu-me dir que fer esmenar o modificar un rètol d’una carretera que no és de titularitat municipal és tasca feixuga. I si es tracta de demanar-ne un de nou, per tornar-s’hi ximple, perquè la sol·licitud és objecte d’estigmatització a partir d’una allau de normes. Recordo que perquè s’ubiqués el nom de Teià als rètols de la sortida d’Alella de la C-32 es va trigar dos anys ben bons. I perquè s’afegís la indicació del celler romà de Teià a la senyalització turística després del peatge d’Alella, al costat de la del museu de Nàutica del Masnou i del celler modernista d’Alella, la feinada va ser descobrir qui en tenia la competència! Aquest país nostre és així: perdem un llençol a cada bugada…


(Article aparegut al setmanari
set30maresme, núm. 1 (20 d’abril de 2012), a la secció “Xinglonant per la llengua”, p. 17). 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!