Des del turó d'en Baldiri

El bloc de l'Andreu Bosch i Rodoreda

28 de febrer de 2011
Sense categoria
0 comentaris

El celler romà de Vallmora i el CAT de Teià, eixos de turisme cultural

Llegeixo a El Punt (26/2/2011) que la visita al Centre d’Acollida Turística (CAT) de Teià complementarà la Ruta de La Riera de TV3 centrada en tres dels municipis d’ambientació de la sèrie de TV3: Mataró, Arenys de Mar i Sant Pol. Aquesta visita al CAT de Teià servirà “per conèixer la influència que van tenir els romans a la comarca i, també, per delectar-se amb un dels productes gastronòmics més valorats del Maresme, el vi”. Aquesta notícia, combinada amb altres de recents, sobretot d’iniciativa pública, situa l’equipament museístic de Teià, amb el celler romà de Vallmora, com a exemplificació o il·lustració del discurs museogràfic del CAT, centrat en la romanització a Catalunya i en els orígens del vi en època romana fins a les actuals DO catalanes, amb el protagonisme territorial dels cellers de la DO Alella.

Afortunadament, aquesta bona iniciativa del Consell Comarcal del Maresme de la Ruta de La Riera anirà acompanyada de l’adjudicació aquest mes de març de la nova gestió i explotació del CAT i del celler romà de Vallmora a una empresa externa, en un procés liderat des de la Mancomunitat de Serveis d’Alella, el Masnou i Teià, que presideix actualment l’alcalde d’Alella. A més, des d’Alella, amb els altres municipis del Maresme i del Valllès Oriental que conformen la denominació d’origen, també s’ha creat el Consorci de la DO Alella, constituït no només pel món local, sinó també participat pels cellers i productors del Consell Regulador, que sens dubte contribuirà a la dinamització del turisme gastronòmic, cultural i vinícola del nostre entorn, una iniciativa a la recerca de l’autoestima i la suma de sinergies. El patrimoni és potencialment molt sòlid: el celler modernista d’Alella Vinícola, els cellers dels diversos productors de la DO Alella, el celler romà de Vallmora, la gastronomia de la comarca, amb la presència ineludible dels bons vins i caves que s’hi produeixen, amb especificitat i personalitat, amb el protagonisme de la pansa blanca ben característica i de la vella garnatxa negra i altres varietats autòctones. Sempre he defensat que a aquesta comarca li falta creure el seu potencial socioeconòmic i cultural, a quatre passes de Barcelona i de camí cap a Girona.

La llàstima de tot plegat és que el CAT de Teià, Alella i el Masnou encara no compta amb la projectada connexió turística amb l’àrea de descans de la C-32 que és a tocar, en terme municipal del Masnou (l’actual itinerari senyalitzat des de la sortida d’Alella de l’autopista o des de l’A-2 no és excessivament operatiu). Si el centre pilot dels CAT de Catalunya (ara n’hi ha a Sallent, Vilajuïga, Puigcerdà, Tortosa, Cervera, Ripoll…) l’antic Departament d’Innovació, Universitats i Empresa va decidir d’ubicar-lo a Teià, va ser per dues raons fonamentals: d’una banda, perquè Teià oferia la museïtzació del celler romà de Vallmora, amb una inversió d’un milió d’euros, amb finançament extern íntegre, tant públic (FEDER, Generalitat de Catalunya i Diputació de Barcelona) com privat (ACESA, Caixa Laietana i Alella Vinícola); d’una altra, perquè el solar d’equipaments que l’Ajuntament de Teià posava a disposició de Turisme de Catalunya i dels tres municipis maresmencs era a tocar de l’Àrea de descans de l’autopista, des d’on vehicles i autocars procedents del nord de la comarca havien (i han) de fer escala a l’equipament abans d’arribar a les rutes turístiques de la ciutat comtal, a través d’un itenerari a peu de 400 m enmig d’una vinya testimonial abans d’arribar al CAT i al celler romà.

És insòlit i absurd que dos departaments de l’anterior govern de la Generalitat, el de Política Territorial i Obres Públiques i el d’Innovació, Universitats i Empresa, de color polític diferent, no només no s’arribessin a posar d’acord, sinó que a més s’hi van posar tots els pals a les rodes possibles per part de la Delegació del Govern a les Societats Concessionàries d’Autopistes, dependent de PTOP i de la Secretaria per a la Mobilitat. Un projecte de país aturat per discrepàncies dins el govern del país! Amb els tres ajuntaments d’espectadors de luxe o de convidats de pedra. A França, referent a Europa de la publicitat de l’oferta turística i cultural des de les autopistes, això no hauria passat, i avui ja tindríem la connexió enllestida, els costos de la qual, a més a més, assumeixen íntegrament ACESA, concessionària de la C-32, i els tres ajuntaments. El mal va raure en un Departament massa enderiat en l’execució dels laterals de la C-32 (la mal anomenada Ronda Maresme), un exemple més de política de mobilitat insostenible de la comarca.

Tant de bo que amb el nou govern de la Generalitat de Catalunya, la Mancomunitat d’Alella, el Masnou i Teià aconsegueixi l’autorització del Departament de Territori i Sostenibilitat per a la connexió de l’equipament amb l’àrea de descans de la C-32. La clau de l’èxit del CAT de Teià és a les seves mans.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!