La mirada fluida

Educació, societat i noves tecnologies

14 de gener de 2006
Sense categoria
3 comentaris

Models d’escola

Estem en ple procés de revisió i anàlisi de les dades del PIC-escola, per tal d’afegir noves conclusions al primer informe. Quan analitzem la grandària de les organitzacions (variable rellevant en la societat-xarxa, i determinant de la seva dinàmica), escoles en el nostre cas, fixant-nos només en les etapes que imparteixen, ens trobem que sorgeixen tres models bàsics de centre, tenint en compte només les etapes d’educació primària i d’ESO: el centre que només imparteix primària, el que només imparteix ESO i el que imparteix alhora primària i ESO.

El cas és que se suposa que la xarxa de centres és mixta (pública i privada concertada) i amb uns requisits comuns, però el que ens trobem és que en funció de si el centre és públic o privat, la seva oferta educativa segons els models anteriors d’estructura per etapes pot ser molt diferent:

– La pràctica totalitat dels centres públics imparteixen només primària (amb infantil) o només secundària (amb batxillerat i/o cicles formatius).

– La gran majoria de centres privats imparteixen pimària i ESO alhora.

La gran diferència, però, és que els centres públics no han pogut decidir quin és el seu model i els centres privats, que si ho poden fer, han adoptat majoritàriament el model EP+ESO, precisament el que està "prohibit" als centres públics.

Quines conseqüències pot tenir això en l’elecció de centre per les famílies, en el tipus d’alumnat, en l’organització dels centres, i en el seu futur en definitiva? És difícil dir-ho sense un anàlisi més rigorós, però és evident que té conseqüencies i que la xarxa de centres és mixta però no és única ni igual. [… veure dades]

TIPUS DE CENTRES SEGONS ETAPES IMPARTIDES, CATALUNYA

1. Estadística del Departament d’Educació, 2003-04

 

públic

privat

   

%

  %
EP 1482

74,4%

129

17,8%

ESO 508

25,5%

117

16,1%

EP + ESO 1

0,1%

479

66,1%

Total 1991   725  
  públic privat
          Total
EP 1482 129 1611
92,0% 8,0%  
ESO 508 117 625
81,3% 18,7%  
EP + ESO 1 479 480
0,2% 99,8%  

(no s’inclouen al total els centre que només imparteixen Educació infantil o Educació secundària postobligatìria)

2. PIC – escola (UOC)

 

Públic

Privat

Total

Pri + Sec

0,3 %

28,9 %

29,1 %

Primària

34.9 %

3.1 %

38.0 %

Secundària

25.4 %

2.6 %

28.0 %

Sec-post

2.0 %

2.9 %

4.9 %

 

Pri + Sec

Primària

Secundària

Sec-post

Públic

0.5 %

55.7 %

40.6 %

3.2 %

Privat

77.1 %

8.4 %

6.9 %

7.6 %

 

  1. Per què una comunitat autonòma te que financiar, a una entitat privada que és nega com a minim a impartir les hores lectives que corresponen en la seua pròpia cultura i llengua, es dir, de la pròpia comunitat que la finança. Això si que em sembla molt greu.

    Si no voen que s’ha la financien tota les entitats privades sense cap concertació.

Respon a Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!