Estem en ple procés de revisió i anàlisi de les dades del PIC-escola, per tal d’afegir noves conclusions al primer informe. Quan analitzem la grandària de les organitzacions (variable rellevant en la societat-xarxa, i determinant de la seva dinàmica), escoles en el nostre cas, fixant-nos només en les etapes que imparteixen, ens trobem que sorgeixen tres models bàsics de centre, tenint en compte només les etapes d’educació primària i d’ESO: el centre que només imparteix primària, el que només imparteix ESO i el que imparteix alhora primària i ESO.
El cas és que se suposa que la xarxa de centres és mixta (pública i privada concertada) i amb uns requisits comuns, però el que ens trobem és que en funció de si el centre és públic o privat, la seva oferta educativa segons els models anteriors d’estructura per etapes pot ser molt diferent:
– La pràctica totalitat dels centres públics imparteixen només primària (amb infantil) o només secundària (amb batxillerat i/o cicles formatius).
– La gran majoria de centres privats imparteixen pimària i ESO alhora.
La gran diferència, però, és que els centres públics no han pogut decidir quin és el seu model i els centres privats, que si ho poden fer, han adoptat majoritàriament el model EP+ESO, precisament el que està "prohibit" als centres públics.
Quines conseqüències pot tenir això en l’elecció de centre per les famílies, en el tipus d’alumnat, en l’organització dels centres, i en el seu futur en definitiva? És difícil dir-ho sense un anàlisi més rigorós, però és evident que té conseqüencies i que la xarxa de centres és mixta però no és única ni igual. [… veure dades]
TIPUS DE CENTRES SEGONS ETAPES IMPARTIDES, CATALUNYA
1. Estadística del Departament d’Educació, 2003-04
|
públic |
privat |
||
% |
% | |||
EP | 1482 |
74,4% |
129 |
17,8% |
ESO | 508 |
25,5% |
117 |
16,1% |
EP + ESO | 1 |
0,1% |
479 |
66,1% |
Total | 1991 | 725 |
públic | privat | ||
Total | |||
EP | 1482 | 129 | 1611 |
92,0% | 8,0% | ||
ESO | 508 | 117 | 625 |
81,3% | 18,7% | ||
EP + ESO | 1 | 479 | 480 |
0,2% | 99,8% |
(no s’inclouen al total els centre que només imparteixen Educació infantil o Educació secundària postobligatìria)
2. PIC – escola (UOC)
|
Públic |
Privat |
Total |
Pri + Sec |
0,3 % |
28,9 % |
29,1 % |
Primària |
34.9 % |
3.1 % |
38.0 % |
Secundària |
25.4 % |
2.6 % |
28.0 % |
Sec-post |
2.0 % |
2.9 % |
4.9 % |
|
Pri + Sec |
Primària |
Secundària |
Sec-post |
Públic |
0.5 % |
55.7 % |
40.6 % |
3.2 % |
Privat |
77.1 % |
8.4 % |
6.9 % |
7.6 % |
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
Per què una comunitat autonòma te que financiar, a una entitat privada que és nega com a minim a impartir les hores lectives que corresponen en la seua pròpia cultura i llengua, es dir, de la pròpia comunitat que la finança. Això si que em sembla molt greu.
Si no voen que s’ha la financien tota les entitats privades sense cap concertació.