La mirada fluida

Educació, societat i noves tecnologies

14 de gener de 2006
Sense categoria
3 comentaris

Models d’escola

Estem en ple procés de revisió i anàlisi de les dades del PIC-escola, per tal d’afegir noves conclusions al primer informe. Quan analitzem la grandària de les organitzacions (variable rellevant en la societat-xarxa, i determinant de la seva dinàmica), escoles en el nostre cas, fixant-nos només en les etapes que imparteixen, ens trobem que sorgeixen tres models bàsics de centre, tenint en compte només les etapes d’educació primària i d’ESO: el centre que només imparteix primària, el que només imparteix ESO i el que imparteix alhora primària i ESO.

El cas és que se suposa que la xarxa de centres és mixta (pública i privada concertada) i amb uns requisits comuns, però el que ens trobem és que en funció de si el centre és públic o privat, la seva oferta educativa segons els models anteriors d’estructura per etapes pot ser molt diferent:

– La pràctica totalitat dels centres públics imparteixen només primària (amb infantil) o només secundària (amb batxillerat i/o cicles formatius).

– La gran majoria de centres privats imparteixen pimària i ESO alhora.

La gran diferència, però, és que els centres públics no han pogut decidir quin és el seu model i els centres privats, que si ho poden fer, han adoptat majoritàriament el model EP+ESO, precisament el que està "prohibit" als centres públics.

Quines conseqüències pot tenir això en l’elecció de centre per les famílies, en el tipus d’alumnat, en l’organització dels centres, i en el seu futur en definitiva? És difícil dir-ho sense un anàlisi més rigorós, però és evident que té conseqüencies i que la xarxa de centres és mixta però no és única ni igual. [… veure dades]

TIPUS DE CENTRES SEGONS ETAPES IMPARTIDES, CATALUNYA

1. Estadística del Departament d’Educació, 2003-04

 

públic

privat

   

%

  %
EP 1482

74,4%

129

17,8%

ESO 508

25,5%

117

16,1%

EP + ESO 1

0,1%

479

66,1%

Total 1991   725  
  públic privat
          Total
EP 1482 129 1611
92,0% 8,0%  
ESO 508 117 625
81,3% 18,7%  
EP + ESO 1 479 480
0,2% 99,8%  

(no s’inclouen al total els centre que només imparteixen Educació infantil o Educació secundària postobligatìria)

2. PIC – escola (UOC)

 

Públic

Privat

Total

Pri + Sec

0,3 %

28,9 %

29,1 %

Primària

34.9 %

3.1 %

38.0 %

Secundària

25.4 %

2.6 %

28.0 %

Sec-post

2.0 %

2.9 %

4.9 %

 

Pri + Sec

Primària

Secundària

Sec-post

Públic

0.5 %

55.7 %

40.6 %

3.2 %

Privat

77.1 %

8.4 %

6.9 %

7.6 %

 

  1. Per què una comunitat autonòma te que financiar, a una entitat privada que és nega com a minim a impartir les hores lectives que corresponen en la seua pròpia cultura i llengua, es dir, de la pròpia comunitat que la finança. Això si que em sembla molt greu.

    Si no voen que s’ha la financien tota les entitats privades sense cap concertació.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!