El bus. O l’autobús, que se’n deia abans.

Vila-real té un bus urbà. I dues línies. Funciona, com a pla pilot, des del 3 de novembre. De fet, es poden veure nombrosos carrers de la ciutat amb la senyalització al terra per a les diferents parades. I ja no es pot veure res més. De vegades, també hi ha una placa amb un autobús dibuixat. Però no hi ha trajecte, ni horari, ni res més. Allà no hi ha cap més informació.

D’altra banda, es poden veure els autobusos circulant. Te’ls trobes moltes vegades, vages per on vages. I quasi sempre, el conductor va sol, a dalt d’un autobús pintat de groc canari. Igual que l’equip de futbol, per entendre’ns. Però sense passatgers. De tant en tant, però, algun va molt ple. Imagineu-vos trenta passatgers quan normalment no en va cap. Són els estudiants dels instituts, que hi ha una línia que passa pel davant, a les hores d’entrada i d’eixida. Per assabentar-se, però, els estudiants han hagut d’accedir a la web de l’Ajuntament. Allà sí que hi ha horaris i trajectes. Fins i tot s’informa que el servei és gratuït. De moment.

El problema que jo li veig és que a les parades no hi ha cap mena d’informació sobre trajectes i horaris. Si vols agafar-lo has de saber quin és el que vols agafar, on i a quina hora. O t’ho has de mirar al mòbil, per exemple. Ja em faig el càrrec que és un servei en proves i que no cal fer despeses innecessàries. Però estic segur que costaria menys un full de paper plastificat enganxat a algun element de mobiliari urbà, o a una paret si menester fora, que pintar les parades al terra, que sí que estan molt ben senyalitzades. De fet, a tot el món, a les parades d’autobús, hi ha els horaris impresos. Fins i tot amb panells digitals, on apareix, en minuts, el temps que falta per a que arribe el bus o el tramvia que esperes. Aquestes meravelles es poden deixar per a més endavant, però de moment, estaria bé allò del full plastificat. Que si s’ha de canviar, costa poc. Als barris perifèrics, per exemple, hi viu molta gent major que va al centre del poble a peu perquè no té cap mitjà de transport. Fonamentalment, dones majors. I aquestes no fan servir les xarxes per a res. A aquestes persones, el paper els ajudaria molt.

Per si a algú li resulta d’ajut, us deixe uns enllaços amb els trajectes de les dues línies.

Línia 1.     Línia 2.

Val a dir que, en qualsevol cas, és una bona iniciativa. El que no pot ser és que a una ciutat de cinquanta mil habitants, tinguem cada dia circulant desenes de milers de cotxes particulars. Jo ja entenc que els interessos derivats de la indústria automobilística són molt importants, però no pot ser que tinguem les ciutats envaïdes pels cotxes. Per no esmentar res més. però qualsevol que es fixe en aquests autobusos, els podrà veure ben buits. Després de dos mesos de proves, a mi em preocuparia, aquest fet.

I un darrer detall. Aquestes festes, l’experiment s’haurà vist alterat perquè s’ha tallat l’avinguda de la Murà per a fer allà la Fira de Nadal. No sé si algú recollirà els resultats d’aquesta experiència, però hauran segut molt notables. És l’únic carrer que travessa la ciutat de Nord a Sud. En sentit contrari ja no, perquè amb els cotxes aparcats i els que circulen, ja no hi ha espai per a més.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *