ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

Màgia amb precisió

Pegasus, L’Auditori-Sala Oriol Martorell (Barcelona), 6 de novembre de 2008

Això ja comença a anar millor. Ahir ja vaig començar a tragar aliments encara que sense poder fotre queixalada encara. Tot arribarà!

Gràcies a l’ajut del senyor Roger Palà ja puc estar connectat a internes mitjançant un mòdem usb de Vodafone. Costava una mica això d’haver de viure sense flogs, blocs, feixbucs, mails, maispeises…

Per cert, moltes gràcies, petons i abraçades a tots els que m’heu donat suport, ja sigui de manera virtual o directe. Us estimo molt.

Fent neteja de l’ordinador me’n he adotat que amb el tràfec d’aquestes darreres setmanes m’havia oblidat de posar la crònica del concert de Pegasus. Doncs aquí la teniu amb alguna foto més i el set list.

Crònica publicada a El Punt el dia 8 de novembre de 2008

Màgia amb precisió

música

PEGASUS / XAVIER MERCADÉ.

Pegasus
van ser d’aquella mena de bandes que en el món de la música s’anomenen
«supergrups», és a dir, la unió d’un grapat de virtuosos posant tots
els seus coneixements per una causa comuna. Però aquests supergrups
gairebé no duraven més d’un disc ja que la lluita d’egos i els
problemes de lideratge impedien el seu lliure desenvolupament. Pegasus,
malgrat tot, van ser tota una excepció en molts àmbits, ja que no només
van durar quinze anys i van editar vuit discos, sinó que van crear un
nou llenguatge d’expressió en el jazz-rock, en portar-lo amb
èxit a terrenys mediterranis. El silenci des del seu darrer concert
l’any 1997 a Mataró es va trencar deu anys després, l’agost del 2007,
quan van oferir una actuació extraordinària a Vilafranca del Penedès
que ha tingut continuïtat aquesta temporada amb actuacions al Mercat de
Música Viva de Vic, a Girona i, dijous passat, a la sala Oriol
Martorell de L’Auditori, dins del cartell del 40è Festival
Internacional de Jazz de Barcelona i amb totes les entrades venudes
anticipadament.

Amb Max Sunyer a les guitarres, Rafael Escoté al
baix, Josep Mas Kitflus als teclats i Santi Arisa a la bateria, Pegasus
han comptat també per a aquest retorn amb el fill d’aquest últim, en
Dan Arisa, com a nou membre de la formació, per encarregar-se de les
percussions. «Ens feia molta il·lusió tocar a Barcelona, ens produeix
una gran trempera», va reconèixer Santi Arisa en començar l’actuació.
La fusió entre els cinc músics va estar plena –tal com deia la cançó de
Nacha Pop– de màgia amb precisió. L’emoció del retrobament amb el
públic era palesa tant en les seves expressions com també des de la
platea, plena d’un públic amb una mitjana d’edat que superava força els
quaranta anys. Una emoció que no alterava els fluids diàlegs entre els
instruments i que va provocar les primeres ovacions a Camí de Rupit.
El grup va ser conscient del moment i va estalviar-se llargs solos que
haguessin entorpit l’actuació, tot i que cadascú va tenir sobrades
oportunitats per fer lluir el seu virtuosisme. Sobretot Santi Arisa,
que portava al fons de l’escenari el catàleg més complet de plats i
gongs de la marca Paiste i que va mostrar la seva potència a Cim, so, saó o en la introducció amb caixes de fusta a Conga con ganas.
Una actuació que va deixar més que satisfet tothom, i que va incloure
durant dues hores una panoràmica del seu repertori, des de la recordada
L’enanito trist fins a Transmediterrani express, Retalls o Funktàstic.
Un repertori sense sorpreses ni novetats per a un grup que de moment
només tenen previst editar el DVD que van enregistrar durant
l’actuació. Si es plantegessin seguir endavant, però, haurien de posar
al dia el seu so, ja que en alguns passatges, tant les línies de baix
de Rafael Escoté com alguns passatges de teclats de Josep Mas Kitflus
semblaven ancorats en un passat que només té cabuda si parlem en termes
nostàlgics, però no per captar noves generacions de seguidors.


Lloc i dia: L’Auditori, sala Oriol Martorell (Barcelona), 6 de novembre

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Castigat sense postre

La Troba Kung-Fu, sala Apolo (Barcelona), 05 de novembre de 2008

Bé, ben bé castigat no, diguem que són diverses les situacions del meu sistema operatiu les que m’han portat fins aquí. I sense postre tampoc és exacte, més aviat seria sense cafè, copa ni puro però també sense primer plat, segón plat, dinar, sopar, esmorzar i berenar, tastaolletes, picar entre hores, fer un mos, fotre’m alguna cosa entre pit i esquena… Sense menjar res de res. Tot un rèset que he de fer al meu aparell digestiu, apagar el sistema operatiu, deixar-lo reposar per fer desaparèixer l’inflamació del pàncrees, i després reiniciar-lo poc a poc.

No és pas una situació divertida però que hi farem, prefereixo això uns quants dies que no pas haver de patir de nou els dolors abdominals que em van torturar, fer caure tot el sistema i portar d’urgències.

Aquestes jornades i des de l’asèptica habitació de l’hospital, posar la tele és enfrontar-me amb situacions com creure que una aberració com l’anunci de la pizza de casa Tarradellas amb salsa Barbacoa em pugui semblar deliciosa i em provoqui salivera. Això d’haver de suprimir tots els àpats també comporto un canvi horari, ja que no se quan fer la migdiada o si és de nit deu ser per que es fa fosc.

Per sort l’Helena Morén i l’Eli Poc-Moderna m’han portat suficient literatura per aguantar millor aquest dies acostant-me les novetats editorials que han arribat a la redacció. Així em veig acompanyat aquest dies pels solitaris personatges de Haruki Murakami passejant per un Tòkio desconegut, per Marius Serra i el seu fill Lluís, amb l’Anna Gavaldà donant-me consol o amb Andrea Camilleri explicant-me les entranyes de la màfia i relatant-me les aventures del comisari Montalbano. Per si em sobrés temps de lectura la meva germana Imma m’ha portat la més recent edició de El Jueves. Musicalment m’estic enganxant a la reedició del “Taquicardia” (1984) de Vainica Doble, les iaies seductores com sempre: “Quisiera ser un leucocito y navegar por tus venas como si fuera un barquito bogando en la mar serena” (“Un siseñor con las patas verdes”).

… / …
Adéu clavell morenet!
El rè7 de l’aparell digestiu em serveix també per fer una miqueta d’actualització i tasques de manteniment a la resta del sistema. Tenir el cos i tota mena d’activitats parades durant uns quants ajuden també a canviar d’hàbits. Després d’un dia sencer tancat a urgències i un segón dia amb el cos encara amb dolors i en repós, al tercer em vaig adonar que encara no havia encés cap cigarreta. On deuen ser els dolors i les molèsties, on tinc el mono? em preguntava jo a mi mateix. Es de suposar que el mateix dolor abdominal (fort, insuportable) absorvís altres mals mentre que la sobredosi de calmants que m’entra per la vena deu haver ajudat bastant a passar-ho més bé.

Quan el meu pare estava ingressat a aquest mateix hospital Clínic, em feia molta llàstima veure en els passadissos exteriors de l’hospital a tot de malalts amb la bata posada, arrossegant els ferros amb les ampolles de suero i fent la cigarreta a l’intempèrie. Em preguntava si jo faria el mateix si em passés a mi, que soc fumador compulsiu des de fa un quart de segle. Però me n’adono que ara m’ha pogut més l’orgull i la dignitat que el vici i, mira per on, em sento d’alló més satisfet. [No negaré alguna calada furtiva als lavabos de l’habitació. Però veure’m reflectic al mirall fen-t’ho d’amagat, llençant el fum per la finesta i amb un pijama que em va petit m’ha fet sentir ridícul i no he aguantat més d’un parell de calades.]

Aquí ho porto bé des de fa sis dies, faltarà veure com ho mantinc quan torni al món real, als hàbits diaris que durant vint-i-cinc anys han estat acompanyats per una cigarreta fumejant al meu costat, com per exemple escriure a aquest bloc o anar a fer les fotos als concerts.

Per cert, amics lectors, que aprofito també aquesta estada en boxes i que tinc centenars d’hores per perdre i per donar-li voltes al cap, per escriure un munt d’apunts de batalletes perdudes en la memòria i que poc a poc aninran caient.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Crisis? what crisis?

Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


Clinic,
Festival Internacional de Benicàssim, 03 d’agost de 2001

Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


Ara si
que si, totalment fora de joc i uns quants dies apartat dels esecenaris. Durant
uns dies he d’estar en una asèptica habitació del Clínic i a règim
d’absolutament tot.

Realment
els hospitals en tenen molt poc de glamour… les pelis porno ens han estat
enganyant miserablement durant molts anys!

Ningú sap
on te el pàncreas fins que no li passa alguna cosa. Ara si que se que està al
costat de l’estòmac i que fa de filtre i que genera insulina i unes quantes
coses més que es poden llegir a la wikipèdia.

Res,
d’aqui a quatre dies tornarem a la batalla.

Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


… / …

 

Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


Que
ningún em pregunti qui són els senyors de la foto. Són d’aquells grups que els
fan tocar al FIB a les cinc de la tarda per omplir el cartell i que es posen a
tocar quan estàs fent la migdiada sota l’ombra de la carpa on estàs ajegut.

 

La dura tendresa

Martha Wainwright, sala Bikini (Barcelona), 8 de novembre de 2998


Crònica i set list

Crònica publicada a El Punt el dia 10 de novembre de 2008

La dura tendresa

MARTHA WAINWRIGHT / XAVIER MERCADÉ.

No
es pot queixar Martha Wainwright de les influències musicals que ha
rebut a la seva vida, no només és germana de Rufus, sinó també filla de
l’històric cantautor folk Loudon Wainwright III i de Kate McGarrible,
neboda d’Anna McGarrible i cosina de la també vocalista Lily Lanken.
Tot i aquest ambient musical a la família, Martha no es va iniciar en
el món de la música fins als 30 anys amb un disc homònim influït pel
folk nord-americà mentre que el seu segon treball, editat aquest any,
amb el provocador títol d’I know you’re married but I’ve got feelings too
(sé que estàs casat però jo també tinc sentiments), ens mostra un
vessant més proper al pop adult. Les comparacions són inevitables, però
allà on el seu germà gran posa èpica i barroquisme, en el repertori de
Martha hi trobem intimisme en cançons sobre cors trencats, amors
frustrats i nits de dura tendresa en motels de mala mort.

Martha
Wainwright ja havia visitat anteriorment la ciutat de Barcelona en un
concert de caire íntim que va oferir a la sala Bikini Sidecar el mes de maig
del 2006, una primera presa de contacte que va deixar bon gust de boca
i ganes de veure-la acompanyada d’una banda completa. Però la seva
actuació dissabte passat a la sala Bikini va deixar un gust agredolç,
ja que no estava en les condicions vocals que el seu repertori reclama.
Era el darrer concert del tram europeu de la gira de presentació del
disc i tant a ella com a la banda se’ls veia cansats. Tot i que va
reconèixer que la nit anterior a Madrid havia fet bondat (en la gira
anterior va acabar sortint fins a les set del matí), la veu la va trair.

Acompanyada
per una formació bàsica en què destacava el seu marit i també productor
Brad Albetta al baix, ja a les primeres cançons es veia que la potència
no arribava a les notes més altes. Va ser sobretot quan es va quedar
sola a l’escenari per interpretar This life i Tower song quan, lluny de canviar de registre i evitar el desastre, va voler forçar-la i va provocar inevitables galls.

Conscient
de la situació, va estar simpàtica i oberta amb el públic, amb un
sentit de la teatralitat més mesurat que el del seu germà Rufus, però
poc podia fer per aixecar un concert que ja estava tan ferit que ni les
copes de vi de Rioja que prenia podien salvar.

Només ho va aconseguir a la tanda de bisos, amb una esplèndida versió del Dis, quand reviendras-tu?, de la cantant francesa Barbara, i amb la lectura del See Emily play,
dels Pink Floyd, en què va convidar a sortir a l’escenari els
voluntariosos teloners, els germans australians Angus & Julia Stone.

Intèrpret: Martha Wainwright
Dia i lloc: dissabte, 8 de novembre. Sala Bikini, Barcelona


Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

El fill maleït que un dia vau perdre

Kitsch, sala Be Cool (Barcelona), 8 de novembre de 2008

Sala petita, públic cómplice, grup amb avidesa i un repertori a prova de bombes. Collons, que bons són els Kitsch! El d’ahir no va ser un concert més dels de Banyoles, alló no tenia la lògica habitual d’un espectacle: va ser una bomba de rellotgeria que augmentava de potència cançó rera cançó. Sempre a la vora del precipici, aconseguint un ambient catàrtic, fent esclatar emocions, coherents amb les seves mirades a l’abisme, apropant-nos a la seva presó mental… I si un dia boig t’agafa, no, no facis cas.

Avui en dia ningú seria capaç de cantar una lletra com la d’“Oració” sense ser dilapidats.


Sest list i testament

I volien deixar-ho? No, ni parlar-ne, encara necessitem grups com Kitsch.

“Ni tan sols queden museus on
vulguin dissecar-nos,
ni tan sols queden cançons
excitants per masturbar-nos,
ni tan sols ens queda enlloc un racó
per amagar-nos.
Deixeu-nos morir en pau.”

“Testament” (Kitsch X)

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Les noies maques al dematí

Los Campesinos!, sala Razzmatazz II (Barcelona), 8 de novembre de 2008

Ra Ra Riot, sala Razzmatazz II (Barcelona), 8 de novembre de 2008

Suposo que deu ser un punt de vista particular, masculí i singular, però en les noves bandes de pop les noies en semblen molt maques i en canvi el nois em semblen colla de nerdos.

set list Los Campesinos

Us imagineu una banda catalana que es diguèssin “Els Camperols”? Rebrien mastegots per totes bandes.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Oio!

Adrià, Can Mercadé (Barcelona), 6 de novembre de 2008

Deixem per un dia els bolos i les actuacions, deixem al calaix —de moment— els concerts de La Troba Kung-Fu de dimecres i el d’ahir de Pegasus, ja que avui estem d’aniversari.

Avui fa tres anys que aquest galifardeu va arribar a casa nostra. Despertar-se cada dia amb el seu somriure és una experiència difícil d’explicar.

Com a primer regal d’aniversari ha tingut aquesta gorra del Doctor Slump, cortesia de B.B. Quattro, baixista dels Suzy & Los Quattro. Als seus tres anyets l’Adrià és un veritable fan de l’Arale, la Gatchan, en Senbei Norimaki i la senyoreta Midori Yamabuki. Tenint en compte que fa uns quant anys jo m’aixecava ben d’hora els dissabtes al matí per veure-la, l’alegria és encara més gran i i mola molt poder tornar.la a veure al costat de l’Adrià i el Gerard.

Per cert, que els 240 capítols Dr. Slump me’ls he hagut de descarregar amb molta paciència. “La nostra” mai s’ha dignat a reeditar en DVD la sèrie més esbojarrada d’anime que ha emés en els seus vint-i-cinc anys.

… / …
Per a més info podeu anar, es clar, a Blocviu.

Fear of a black planet

Tricky, sala Bikini (Barcelona), 5 de novembre de 2008

Sembla que el senyor Tricky amb el pas dels anys segueix sense trobar l’interruptor que engega la llum. Ja fa uns quants anys, quan va tocar a la sala gran dels Razz va aconseguir que fos l’únic concert en que he anat a la meva vida en que vaig tornar amb el rodet buit, sense cap imatge que valgués la pena. Problemes de fotofòbia?

Ahir les condicions a Bikini van ser sensiblement millors però tampoc gaire fins el punt d’haver d’utilitzar el recurs del flash. De totes maneres tot el públic que teníem al voltant també l’estava utilitzant amb les seves càmeres compactes sense cap problema de consciència.

… / …

No sempre ha estat així amb Tricky: el 20 d’abril de 1995 quan va fer de teloner de PJ Harvey a Zeleste II i quan va actuar a l’Estadi Olímpic el 21 de juny de 2003 en el Doctor Music Day a plena tarda, van ser dues ocasions en que els elements van estar a nostre favor. Això si, de la seva actuació al Festimad de 1999 només guardo un parell d’imatges empastades en vermell.

El títol del post? Crec que el nom d’aquest històric disc dels Public Enemy pot ser molt adient pels temps que còrren.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Only When I Sleep

The Corrs, Palau Sant Jordi (Barcelona), 4 de desembre de 1998

Qui hagi estat a casa meva ja haurà vist que aquesta foto d’Andrea Corr llueix al nostre dormitori. Una imatge que convida al descans, a anar a fer nones i que, al menys, els dos nens ho entenen així.

segueix

Aquesta foto —com moltes altres d’aquest bloc— va sortir publicada al llibre “Pasión por el rock” que vaig editar ara fa nou anys per l’editorial valenciana La Máscara. Pel llibre no vaig voler cobrar ni un duro, vaig voler que em paguessin la feina amb espècies, es a dir, amb còpies del llibre. Uns llibres que en el seu moment em van omplir un armari sencer i que ara només me’n queden unes quantes. Sabia que el llibre em donaria millor servei que qualsevol currículum.

Amb el llibre sota al braç i aprofitant un viatge a Madrid vaig anar a una reconeguda agència fotogràfica amb la que havia fet alguna col·laboració. Certament la meva teoria va funcionar: de la recepció vaig passar al despatx del director de l’agència. Se’l va mirar i es va quedar força estona gaudint d’aquesta foto. Em va dir “la foto està de conya, però li sobra el micro”. Potser va ser aquest un dels millors consells pràctics que mai m’han donat i que sempre intento posar en pràctica.

(Un dels altres consell imprescindibles que vaig rebre fa anys va ser del fotògraf castís Domingo J. Casas “la corretja serveir per penjar-te la càmera del coll”. Juro que amb aquest comentari he evitat portar la càmera més d’una dotzena de vegades al servei tècnic.)

Llums, càmera i acció!

Suzy & Los Quattro, Hangar.org (Barcelona), 1 de novembre de 2008

Per fi els Suzy & Los Quattro tenen vídeo clip. Bé, millor dit, el tindran d’aquí a poc ja que avui han estat fent el rodatge de la cançó “Donna Donna” del seu flamant disc “Stick with it”. Esperem que el tinguin a punt per la gira japonesa que faran a finals d’aquest mes de novembre.

… /…

Estar escoltant 24 vegades la mateixa cançó és un conyaso, però el resultat valdrà la pena, tant pel vídeo com per les fotos d’un servidor.