ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

Amb les armes carregades

Gun, sala Salamandra (L’Hospitalet de Llobregat), 26 d’octubre de 2009

Els Gun és una altre d’aquelles bandes que volen reviure els èxits del passar i ara també tornen amb un nou cantant i amb una formació refeta de noms que havien passat per la història del grup escocès. El resultat? força bó i amb les expectatives realistes, començant a treballar-se les sales petites i sense aspirar –de moment– a grans auditoris.


Gun, plaça de Toros Monumental (Barcelona), 14 de setembre de 1992

La darrera vegada que vaig veure a Gun va ser durant les poques cançons que van poder aguantar a sobre l’escenari del Monsters of Rock que es celebrava a la plaça de toros Monumental l’any 1992. Posar-los entre Pantera i Megadeth en una nit en que els reis van ser els Iron Maiden, no va semblar ser una bona idea pels metal-heads de la època, que van voler comprovar el grau d’efectivitat que tenñia el llençar a l’escenari gots de cervesa convenientment plens de la sorra de la plaça.
I tampoc va ser una gran idea sortir en calçotets a l’escenari d’un aplec metàl·lic com era Monsters of Rock on la xupa és uniforme inviolable.

El set-list de Gun al segle XXI

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

El futur serà iè-iè

Maria Cinta + Angelina i Els Moderns, sala Luz de Gas (Barcelona), 24 d’octubre de 2009

Torna el iè-iè (en els meus temps se li deia camp)? doncs vale, benvingut sigui!

I esperem que no es es repeteixi la jugada i una tanda de cantautors plastes el torni a enviar a l’oblit.

 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

És qüestió de knack

Miquel Del Roig, Plaça de Sants (Barcelona), 24 d’octubre de 2009

No, no em van acreditar a per fer fotos a Nick Cave llegint un llibre, però vaig aprofitar per descobrir a Miquel del Roig. Algu és algu.

Aquì on el veieu, aquest senyor de la foto és tot un crack. És la única persona que conec al món mundial que és capaç de fer ballar “Macarena” i “El baile de los pajaritos” a les forces vives del catalanisme llingüístic del barri (inclosos els Castellers) en la cloenda dels actes del Correllengua a Sants.

Ell solet amb la seva guitarra va ser capaç d’enllaçar en menys de mitja hora joies amagades a neurones perdudes de Fernando Esteso, Beach Boys, Miguel Ríos, Bon Jovi, Nino Bravo, Camilo Sesto, Aqua, Sau, John Fogerty, Mike Oldfield, Manel, The Mamas & The Papas, Don McLean, Lluís Llach, Paulina Rubio, Los Sírex i Fórmula V, entre molts i molts altres mostres de cultura populr. I tot sense ni despentinar-se.

Richard Lester a la seva pel·lícula “The knack… and how to get it” ja deixava clar que el poder de l’atracció, l’estil, l’encant i la seducció depenien del knack. Encara que sembli mentira pel que es veu a les fotos i pel que es pot escoltar al seu mySpace, en Miquel del Roig en va  sobrat.

 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Legalegalització

Ska-P, Pavelló Olímpic de Badalona, 23 d’octubre de 2009

Fa uns dies, en un dinar de diumenge amb altres famílies, un pare més o menys de la meva edat em comentava “el meu nen està enganxat escoltant a un rapper que es diu Porta” i afegia “i te unes lletres molt fortes que em deixen mol al·lucinat”. Un company de la taula, també hipotecat i amb fills, posava fil a l’agulla “això és com quan nosaltres érem joves i escoltàvem a aquells… com es deien?… ah, si! La Polla Records”.

Ahir em va tornar aquesta conversa al cap mentre veia als Ska-P ressuscitats després de només tres anys de silenci. Potser ja m’estic fent vell (antic, diuen alguns), potser ja començo a tenir una edat en que estar escoltant proclames contra l’estat, els EEUU, els cures i els militars també em rellisca molt… però reconec que alguna cosa m’ha quedat de la rebel·lia que va suposar escoltar a Eskorbuto, Cicatriz, L’Odi Social, RIP, La Polla Records o Tijuana in Blue fa una vintena d’anys. I poc o molt ho intento transmetre als meus fills, aplicar-ho en la meva forma de vida (reconec que cada cop més burgesa) i fins i tot de tan en quan m’acosto a concerts d’Ska-P.

Però veig que a la majoria de gent que va anar a l’Euskal Rock (Palau d’Esports, 29 de novembre de 1985) o al Nicaragua Rock (Palau d’Esports, 10 de maig de 1986) tot el que sortia pels altaveus amb els anys ha desaparegut completament i ara poden estar treballant d’economistes, dentistes, mecànics o botiguers sense ni recordar que en el seu moment van cridar (com feia tothom) “mucha policía, poca diversión”, “los enanitos buenos al patrón han de matar” o “¡¡Escupe al alcalde!! ¡¡Escupe al ministro!! ¡¡Escupe a la estupa que va en su ritmo!!”.

I en la distància pertinent veig que Ska-P ja formen part de la societat que tant critiquen a les seves cançons. Suposen ja un pas intermedi de rebel·lia tolerada, de passar l’etapa de botellón amb una certa dosi crítica amb crits de “legalegalización” o “escúpele al sistema y nunca dejes de molestar” que convenientment oblidaran quan arribin al mercat laboral. Ska-P porten prop de quinze anys en actiu i ahir no hi havia gent de 35 anys, el seu primer públic havia desaparegut, tot era quitxalla entre 15 i 20 anys vivint la seva experiència adolescent. Ah! i entrada gratix pels aturats.

Però es clar, potser avui estic una mica desencantat… tot és matizable…

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

El camí de l’excés

Elton John, Palau Sant Jordi (Barcelona), 20 d’octubre de 2009



Si, Sir Elton John és un hortera i li agrada la cultura kitsch. Si, i què? ja ho sap tothom i ahir ho va reflectir de manera més que clara al Sant Jordi amb una escenografia excessiva dirigida per David LaChapelle.

Llums de neó en forma de cor, vídeos on ballarins en malles són perseguits per osos de peluix, o ensenyant-nos cóm Marilyn Monroe sabia seduïr amb una picada d’ullet i també com ho feia Pamela Anderson amb dos mamellots; globus de colors, el ja habitual confetti o la paraula Love feta amb inflables (la “o”, es clar, era un cor). I també cuixes i pits gegants, plàtanos descapullats acompanyats per cireres, gelats desfets, un pintallavis gegant o una gran salsitxa de frankfurt. Viva Las Vegas!


Mika ho te molt, però que molt difícil per superar-ho.

El set list, la jaqueta, els plàtans de Canàries, les mamelles i la samarreta del Barça a VULL LLEGIR LA RESTA DE L’ARTICLE

Per cert, que hi feia una icona del rock com Morfi Grey (La Banda
Trapera del Rio) a la zona vip? (Morfi, el proper dia avisa i et porto
bocates de nocilla)

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Feina feta no te destorb

Nena Daconte, sala Razzmatazz (Barcelona), 17 de setembre de 2009

Anava amb la moto cap el Razz pensant què bó que seria que en els concerts amb estrelles convidades aquestes sortissin a la primera cançó i així poder enllestir ràpidament la feina. Com si els de Nena Daconte m’haguèssin llegit el pensament doncs dit i fet, a la primera va sortir el Dani aquell que canta al cant del guillat i a poc més endevant el Coti (amb samarreta hostiable del Ché Guevara).



… / …

No tinc un apreci gaire especial a OT 2 (2002-2003) i tot el que l’envolta (la cantant madrilenya Mai Meneses n’era una de les seves participants però te l’honor d’haver quedat lúltima). Aquella temporada la vaig tenir que fer sencera, cada dilluns pringant al plató i menjant-me tot el programa amb la meva primera digital per una agència que finalment em va fotre la pirula.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Amb el roc a la faixa: Brams 2010

Brams, Can Pardaler (Taradell), 13 d’octubre de 2009

—”On vols que ens posem?”— em pregunta en Titot, mentre la banda segueix assajant el desenvolupament de “L’últim tirabol”.
—”Més que l’ambientació o el fons prefereixo l’actitud, una cosa així com ‘tornarem a vèncer’…”— li contesto jo.
—”Crec que ens sortirà una actitud més nostàlgica que combativa…”— em respon en Titot amb un somriure.

Han passat ja cinc anys del seu darrer concert de comiat a Berga i just a final d’any i durant la primera meitat del 2010 els Brams tornaran a la carretera per recordar el que van ser i reviure la seva petjada a la música del país. “Era el moment de fer-ho, després serem ja massa vells per tornar-hi”.


(Atenció al detall del calendari camioner de la paret)

En podeu saber una mica més del tema en el bloc de’n Titot, a la nevera de’n Roger Palà o a l’Enderrock del mes de novembre.

Fent-se el suec

José González, sala Luz de Gas (Barcelona), 12 d’octubre de 2009


El Petit de Cal Eril, sala Luz de Gas (Barcelona), 12 d’octubre de 2009



Coses que el públic no hauria de permetre en algunes sales:

—El preu de la barra: 7 euros per cervesa és un robatori.
—L’overbooking:
amb un cantautor com José González és un absurd enxovar a tothom
atapeït, de peu i obligant a olorar la suor de l’aixella del company.
A més, allà hi havia el 90% dels Erasmus censats a Barcelona.
—La xerrameca del fons de la sala: el mal endèmic d’aquesta sala.

 
 
 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Girls Got Rhythm!

Las Furias, sala Razmatazz (Barcelona), 9 d’octubre de 2009

Tant parlar de la Nina Hagen i gairebé m’oblido de les flamants teloneres, Las Furias. Grup que si que va estar a l’alçada de les expectatives oferint una dosi de rock and roll cru i sincer, forjat a cops de destral amb guitarres ben esmolades i un bateria demolidor (en Fosy —també guitarra de Cancerberos i de la ressurrecció de la Banda Trapera del Rio—, la excepció masculina del grup).

 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

L’honorable decadència

Nina Hagen, sala Razzmatazz (Barcelona), 9 d’octubre de 2009

La CRÒNICA del concert a VULL LLEGIR LA RESTA DE L’ARTICLE
Crònica publicada a El Punt el dia 11 d’octubre de 2009

L’honorable decadència

Tot i ser resident a Eivissa, les visites de Nina Hagen a la ciutat
de Barcelona han estat molt poques. La més recent va ser l’any 2006
acompanyada per una Big Band al BTM i després ens hem de remuntar a un
quart de segle enrere quan ella i Lene Lovich van actuar al mític
Studio 54 del Paral·lel. Els més veterans també recordaran una actuació
a principi dels 90 a la discoteca Roc 34 de Vic. Tot i aquestes
absències a la ciutat i tractant-se del seu únic concert a l’Estat
espanyol, Nina Hagen no va aconseguir aplegar més de mitja entrada d’un
públic més encuriosit pel personatge que no pas seguidors a ultrança
d’aquest mite de l’època de l’Aplauso.

Com una nena consentida,
amb un gran llaç rosa al cap, pantalons de plàstic de vinil, un penjoll
en forma de cor que li van llançar des del públic, sandàlies de tacó
combinats amb mitjons blancs i una samarreta que deia «Talk to my
daddy» («parla amb el meu pare»), el mite era allà a sobre de
l’escenari, però els anys pesen en la gola de Nina Hagen i aquesta va
arribar malmesa a Barcelona. I, si a Nina Hagen li traiem els refilets
operístics i la deixem amb una veu rogallosa i sense matisos,
l’acompanyem d’una banda sense glòria i un so més aviat dolent, només
ens queda la fascinació pel personatge, que moltes vegades cau en la
paròdia esperpèntica sense sentit. Va ser un mite que no vam poder
gaudir en detall ja que l’excés de fum i boira artificial van impedir
la visió nítida de l’escenari. Tot pot empitjorar si, a sobre, omple
tot el seu repertori de referències religioses o es llança a cantar el Hasta siempre, comandante
de Carlos Puebla sense cap convicció. La conversió religiosa al
catolicisme la va traslladar a l’escenari des de la primera cançó, quan
va deixar de banda el repertori de ganyotes, i ella sola amb la
guitarra acústica va entonar una cançó anomenada, Jesus is the rock,
deixant fins i tot els dos transvestits vistents vistosos que hi havia a primera
filera amb la boca oberta. Amb la banda en escena, va costar agafar
força a l’espectacle, amb una Nina menys teatral del que calia esperar,
que entre pregàries als déus i lloances a Obama per la concessió del
premi Nobel, va anar desenvolupant un concert sense nervi ni cap tema
memorable per amanir-lo i algunes versions (Riders on the storm dels The Doors o I miss you dels Stones) que podia haver-se-les estalviat. La passional Berlin, el There is not God but God d’Elvis Presley en clau de cabaret i la sempre efectiva My way no van poder salvar el desastre sonor que va significar escoltar l’Ave Maria
de Franz Schubert en la gola malmesa d’una artista en clara decadència.
Una decadència, per altra banda, força honorable, ja que Nina Hagen,
als 55 anys, deixa artistes actuals com ara Amy Winehouse com un simple
exercici d’estil.

Un divendres és una nit de feina per a una sala
com la Razzmatazz i cal enllestir-ho tot ràpid: a les 23:30 en punt van
obligar la diva germànica a cancel·lar l’actuació abans que acabés el
darrer bis, i van quedar enlaire (segons el llistat que tenia a sobre
l’escenari) clàssics del seu repertori com New York o TV Glotzer i ens vam quedar sense saber què podia ser capaç de fer amb el We are the world de Michael Jackson.


Lloc i dia: Sala Razzmatazz (Barcelona), 9 d’octubre del 2009

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Què se n’ha fet de Baby Jane?

Nina Hagen, sala Razzmatazz (Barcelona), 9 d’octubre de 2009

Si a Nina Hagen li treiem els jocs operístics i la deixem amb una veu rogallosa i sense matisos, i l’acompanyem d’una banda sense glòria només
ens queda la fascinació pel personatge que moltes vegades cau en la
paròdia esperpèntica sense sentit. Un mite que no vam poder gaudir en detall
ja que l’excès de fum i boira artificial van impedir la visió nítida de
l’escenari.  I tot pot empitjorar si omple tot el seu repertori de
referències religioses o es llença a cantar el “Hasta siempre Comandante” de Carlos Puebla sense cap convicció.

Un divendres és un dia de feina per una sala com la Razzmatazz i cal enllestir ràpid: a les 23,30 en punt van obligar a la diva germànica a cancel·lar la seva actuació abans que acabés el darrer bis, quedant enlaire (segons el set-list que tenia a sobre l’escenari) clàssics del seu repertori com “New York New York” o “TV Glotzer” i ens vam quedar sense saber que podia ser capaç de fer amb el “We are the world” de Michael Jackson.

El set list a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Perduts

The Fray, sala Razzmatazz II (Barcelona), 7 d’octubre de 2009

En una hipotètica, suposada i genèrica escala involutiva, la música popular dels darrers decennis ha anat més o menys així (espero no haver-me deixat cap baula perduda):

U2
↓↓↓↓
Radiohead
↓↓↓
Coldplay
↓↓
Keane

The Fray

Amb una mica de sort ja estem tocant fons i això s’acaba d’una vegada.

I el set-list de The Fray a vull llegir la resta de l’article.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari