Informen avui els diaris que l'acreditada i també desacreditada agència de qualificació Standard & Poor's xifra en un 8% els hipotecats espanyols que a hores d'ara tenen un préstec hipotecari d'import superior al preu que avui val el seu pis o casa. I que si el preu de l'habitatge continua baixant el nombre d'hipotecats amb més deute que patrimoni pot augmentar fins al 20 o 30%. La vertiginosa pujada del preu de l'habitatge va durar fins que la bombolla immobiliària va esclatar (2008), com no podia ser de cap altra manera. Des d'aleshores el preu de l'habitatge només ha baixat i potser encara ho ha fet poc. La creença tan extesa que el totxo era una inversió segura i sempre es revaloritzava va resultar falsa, aquesta vegada d'una manera ben evident per a tothom. Per tant aquells que van comprar el pis en el tram final de la bombolla (2005-2007) si avui l'haguéssin de vendre no recuperarien ni de tros el preu que en van pagar. El problema pot presentar-se si van fer una hipoteca del 90 o 100% del valor de compra i ara es veuen obligats a vendre l'immoble perquè, per exemple, no poden pagar les quotes del préstec hipotecari. Amb l'import de la venda als preus actuals no podran pagar el deute pendent. En definitiva que ni tornant les claus de l'habitatge al banc quedaran nets de deute.
Ahir al Congrés de diputats de Madrid el PSOE i CiU van aprovar l'eliminació dels límits al dret de vot de les juntes d'accionistes de les empreses cotitzades. L'eliminació entrarà en vigor d'aquí a 1 any, a proposta de CiU, i no afecta a les societats de capital familiar. Actualment el vot està limitat a un màxim del 10% encara que es tingui un paquet d'accions superior. Aquest és el cas de la constructora madrilenya ACS de Florentino Pérez -president del Real Madrid- que és el primer accionista d'Iberdrola amb el 12% del capital i que no ha aconseguit fins ara entrar al consell d'administració de l'empresa i fer valer els seus drets. El Partit Nacionalista Basc va votar en contra de l'eliminació perquè veu perillar el domicili fiscal d'Iberdrola, ara a Bilbao, si Florentino Pérez aconsegueix el control de la companyia amb l'ajut d'altres accionistes. Pérez fa temps que té l'assessorament de l'advocat barceloní Miquel Roca i Junyent. Són amics des que van compartir l'operació reformista dels anys 80.
El fabricant espanyol d'automòbils SEAT, filial de Volkswagen, s'encomanarà encara més a l'Ibiza per intentar salvar el malmès compte de resultats i la vertiginosa caiguda de vendes que ja fa 10 anys que dura. Si el 2000 SEAT va fabricar 516.000 vehicles l'any passat van ser-ne 301.000 i per aquest any hi ha una previsió de producció 326.000 unitats. Els primers 9 mesos d'aquest any SEAT ha registrat unes pèrdues de 228 milions d'euros. L'empresa ja prepara el quart ERO que afectarà als 7.484 treballadors de les plantes de Martorell i la Zona Franca de Barcelona. El cotxe estrella de la marca és l'incombustible Ibiza que suposa quasi la meitat de les vendes. L'esportiu León, l'Altea i el nou Exeo completen l'oferta de la marca. Per millorar el compte de resulats el fabricant treurà al mercat 2 nous models de l'Ibiza: una versió més llarga i un vehicle comercial. Enrere queden els Arosa, Cordoba i Toledo, que ja s'han deixat de fabricar