Diletant i dissonant

El bloc de Pere Torres

22 d'abril de 2015
0 comentaris

La programació del dissabte al vespre: una bona metàfora

Fa poques setmanes, TVE estrenava un nou programa de varietats per a cobrir els vespres del dissabte. El títol era horrible (Alfombra Roja Palace) i el contingut, també. Al cap d’un mes, ja l’ha cancel·lat. El motiu argüit són els baixos índexs d’audiència. La concepció del programa no era original; repetia una fórmula coneguda, oferta per la televisió amb notable èxit en el passat. Crec que aquesta és justament la clau del seu fracàs.

Allò que funcionava abans –quan hi havia poca oferta, quan teníem menys experiència televisiva, quan dominaven uns certs valors culturals superats…– no ho fa ara. Les condicions s’han modificat dràsticament i, per això, la reproducció d’aquells esquemes només satisfà els nostàlgics del passat. Per a tots els altres, són tronats i, en conseqüència, prescindibles.

L’arena política actual calca aquest fenomen a una escala gens anecdòtica: els gustos del públic han canviat. I, en política, els gustos del públic –és a dir, les expectatives de l’electorat– també són determinants. Les múltiples crisis que s’han combinat aquests últims temps (la crisi econòmica i laboral, la crisi institucional, la crisi de confiança en els polítics, la crisi de l’ètica en diversos fronts, més enllà dels polítics…) conformen un estat d’ànim de la societat que estimula un rebuig de les ofertes polítiques convencionals, tant des del punt de vista dels seus continguts propositius com dels seus estils comunicatius. La fórmula convencional del programa del dissabte al vespre ja no funciona i l’audiència apaga el televisor o opta per un altre canal.

I què han de fer els partits de sempre per a trencar aquesta tendència negativa? Almenys quatre coses:

  1. Guanyar permeabilitat –ser capaços de copsar l’estat d’ànim social.
  2. Deixar anar llast –ser capaços d’apartat tot allò que els ancora al passat. El propi passat és útil com a palanca, mai com a cadena.
  3. Assumir riscos –ser capaços d’abandonar els espais de comoditat que ja no donen resposta als reptes veritables.
  4. Mostrar sinceritat –ser capaços de convèncer que els canvis adoptats són estratègics i no merament tàctics, que és una voluntat de renovar-se a fons i no pas de maquillar-se superficialment per a semblar més atractius.

No sé si aquesta és una fórmula guanyadora. El que sé és que, sense això, qualsevol fórmula té poc futur.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!