Una actuació institucional legítima a Can Vies es combatuda pels okupes i els qui els sostenen com una agressió d’un sistema capitalista moralment pervers (hom hi atribueix falsament interessos especulatius) i autoritari (pel sol fet d’emprar la policia) que justifica la violència dels qui s’hi resisteixen. La mateixa dialèctica es va posar en marxa arran de l’ocupació fa tres anys de la plaça de Catalunya per part dels indignats i posteriorment amb motiu de l’assetjament al Parlament de Catalunya el 15 de juny del 2011. Aqueixes accions contra “el sistema” en abstracte, tenen immediatament cobertura política en nom de la lluita anticapitalista (David Fernández), mediàtica (Vicent Partal) i ètica (Teresa Forcades i Arcadi Oliveras).
Del conflicte que es genera no se’n deriva cap resultat ni concret, ni positiu, i els qui el promouen i emparen no assumeixen cap responsabilitat. És més, la projecten contra les autoritats i els partits (CIU, ERC, PSC, en especial) que acaten compungits i fugint d’estudi la seva culpa. La imatge de fa una setmana al Parlament de David Fernández a quatre dits del rostre del president Artur Mas i aqueix acotant el cap, il·lustren la situació que vivim com a país. Manuel Castaño, en un article al Punt/Avui titulat “A sac” descriu encertadament aqueix trastorn de la vida política catalana actual.
Aqueixa mena de conductes no són exclusives de Catalunya sinó que arreu d’Europa també hi ha força exemples equiparables, essent França on politòlegs de la categoria de Pierre-André Taguieff han analitzat l’actuació dels que aqueix autor anomena els contra-reaccionaris (“Les contra-réactionnaires. Le progressisme entre illusion et imposture”, Éditions Denoël, París, 2007). Segons Taguieff en aqueixos moviments autodenominats de “resistència” i “antifeixistes” es dona “une composante de type libertaire, fondée sur la conviction ideológique que tout ordre politique est répressif, que toute autorité est abusive, que tout État est un “État policier”, que toute réglementation est une forme d’exclusion” (pàgina, 27).
Manuel Valls, precisament, abans de ser ministre de l’Interior i cap de govern de la República es va significar per revaloritzar des de l’esquerra la seguretat pública i les llibertats republicanes tot refutant els discursos dels antisistema. Malgrat la sobredimensió mediàtica d’aqueixos la seva penetració política és molt superficial i no és cap casualitat que el Nouveau Parti Anticapitaliste (NPA) hagi sofert un fracàs contundent a les eleccions europeus del proppassat 25 de maig (0’16 % dels vots). A Catalunya no hi ha polítics que facin el discurs de Manuel Valls. Junqueras, Herrera, per citar només alguns, callen vergonyosament davant els defensors materials i morals dels okupes de Can Vies.
Entre els autors llibertaris actuals, només conec a Xavier Diez que reflexioni amb coneixement de causa i fonamentació històrica sobre “la violència de classe”, uns supòsits que malgrat les invocacions poc fonamentades d’alguns no són aplicables als okupes de Can Vies. Finalment, el Xavier Trias ha estat decebedor i han hagut de ser els veïns de Sants els qui promoguin un manifest defensant el bé comú, els Mossos d’Esquadra i desqualificant el vandalisme. O amb els okupes o amb els Mossos d’Esquadra.
Post Scriptum, 9 de juny del 2014.
Un exemple del doble llenguatge d’ERC a l’hora d’encara el conflicte de Can Vies és l’article d’Oriol Amorós “Can Vies i el bé comú“, publicat al Periódico el proppassat 3 d’aqueix mateix mes.
Post Scriptum, 12 de juny del 2014.
Ahir al Parlament de Catalunya la diputada d’ERC Agnès Russiñol es va posicionar a favor dels okupes de Can vies i en contra dels Mossos d’Esquadra.
Post Scriptum, 16 de juliol del 2017.
Un mosso d’esquadra ha estat condemnat a dos anys de presó per colpejar un ciclista que no va obeir l’ordre de circular en el moment del desallotjament de Can Vies, una situació que contrasta amb la impunitat dels autors dels actes vandàlics en protesta per l’acció policial.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
Aquest pais és així de divertit: els que no volen saber res del sistema i dels detentors de poders s’emprenyen perque l’Ajuntament no els hi cedeix un espai i local per fer la seva autogestió… Deuen prener com a mòdel a la monja antisistema Forcades (si més no, l’Església a la qual pertany la Forcades a més d’exterminar a [suposats] infidels, és mestre en això d’okupar propietats alienes).
Una altra mostra de koherència és aquesta noticia:
http://www.naciodigital.cat/noticia/69741/parlament/permet/corrides/toros/sense/sang/turistes
Això sí: cal prohibir les bèsties als circs… aquests firaires no deuen votar gaire; si més no, no tant com els de les Terres de l’Ebre (alavesos i riojans inclossos, sense oblidar els manyos i baturros). Pel que es veu, els de la CUP no s’han volgut retratar, i ni s’han presentat pel Parlament (“dialèctica electoral del conflicte”, ens vindran a dir).
Atentament
La meva resposta a tot plegat, doncs, és clara: ni amb els okupes ni amb els mossos d’esquadra o amb tots alhora per a no tenir una nova “torna” innocent.
Parlo d’en Sergi, l’únic dels detinguts pels fets de Can Vias, que és en presó provisional sense fiança, tot i no haver-hi proves inculpatòries dels fets dels quals se l’acusa, i que aquest diumenge, 8 de juny, hauria de ser a la plaça de Sant Jaume pujant al folre dels Castellers de Barcelona per demanar que els catalans volem votar.
Més informació i recollida de signatures al web de la colla barcelonina: http://www.castellersdebarcelona.cat/sergillibertat.