Després arriba la pluja, sempre amatent a la seua cita amb la Fira, i
descarrega una bona tronada que, afortunadament, agafa tothom dinant.
En arribar la vesprada, l’activitat es reprén amenitzada per un vent
fred i esmolat que incomoda les activitats del carrer i convida a resguardar-se a les carpes i el teatres.
(continua)
Un petit descans i ens n’anem cap a la cita amb Folkincats, els quals comencen a afilar els estris per iniciar la seua descàrrega de swing manouche, àgil i resultó, des dels fonaments del repertori tradicional català: un experiment reeixit que aporta una lectura renovada de melodies i ritmes ancestrals transfigurats, de la mà del quartet, en una sort de músiques líquides capaces d’adaptar-se a qualsevol mena de recipient.
Llavors arriba, per fi, l’hora de comprovar si l’ona expansiva de l’efecte Botifarra ha atansat les terres Principatines o l’Ebre ha tallat, com massa sovint hem vist passar, l’impuls que arribava des de l’epicentre valencià.
No patirem: Pep supera altra vegada les previsions i l’envelat del Pati del Casino cobrirà tot l’aforament. Fins i tot, molts confiats es quedaran al carrer fuetejats pel vent mentre a dins apamem, amb una incredulitat que comença a ser rutinària, les inversemblants dimensions del fenomen.
Noo cansarem, però, els amables lectors amb altra crònica d’un concert de Pep Botifarra. Ens limitarem a constatar que, potser com cap altre en la Fira, aquest concert il·lustra perfectament la falsa dialèctica del binomi protagonista, tradició i modernitat: el cant de Pep és tradicional; la felicitat del públic, contemporània.
No podem quedar-nos a compartir amb ell una nova tongada d’èxit i efusió perquè al Kursaal ens espera la que, potser, és el cap de cartell de la Fira: Souad Massi, cantant algeriana de veu ferma i subtil, que realitzarà un concert intens i ben escandit, amollonat amb moments d’una bellesa majestuosa -“Yemma” o “Raoui”, el seu primer èxit des l’exili francés, interpretada ja en solitari durant els bisos- i altres de rauxa inesperada -l’obligada aproximació al raï de “Khalouni” o la pirotècnia final amb “Ech Elani”-, amb un paper destacat de Rabah Kahlfa a la darbouka i les veus i del seu fidel guitarrista Jean-François Kellner -precís, virtuós, d’una versatilitat pasmosa.
En disc ho pressentíem, però en directe ho verifiquem: el principal secret de Massi, a banda de la seua veu addictiva i envolvent, és el perfecte encaix que aconsegueix entre el cant oriental i els patrons harmònics occidentals més senzills, un encaix que acaba resultant un híbrid encantador sublimat per la seua interpretació, sempre adolorida, suggeridora, definitivament transcendent.
El programa, a partir d’aquí, s’estreny més encara i els espectacles que volem veure s’encavalquen obligant-nos a córrer d’un escenari a altre i fer una mena de picadeta musical -que substituirà un impossible sopar. A la Taverna comença una vetlada de cant d’estil, amb Apa, Toni Guzman, Trini Carballo, Teresa Segarra i Josemi Sanchez de versador. Fa molt de fred i el públic s’empara al caliu dels envelats i les cançons. A la Plaça Gispert, a l’intempèrie, Marcel Casellas es belluga amb elegància per la corda fluixa d’una sessió de house aborígen, on les bases electròniques de Danny Márquez es confonen amb compassos de pasdoble -“Amparito Roca”, interpretada per la Unió Musical del Bages-, melodies de sardana, solos de free-jazz, la saviesa impertèrrita de Francesc Pujols i els parlaments abrandats de Pau Riba. I a l’envelat del Pati del Casino, Mor Karbasi canta, en hebreu i en sefardita, amb una veu mal·leable com el fang, una inspirada col·lecció de cançons d’amor. Excel·leix en els temps lents i les distàncies curtes, quan es fa més íntima i propera -preciosa la versió del clàssic sefardita “La galana y el mar”, que dóna títol al seu primer disc, The Beauty and the Sea.
Una cosa semblant ocorre amb Mara Aranda que comença a dominar un registre greu, bastant inexplorat fins ara, que en els temes més pausats es mostra amb infinitat de matisos. Mara presenta al Kursaal el seu inquietant i torbador Déria, que interpreta, em sembla, ben bé al complet. I s’hi aboca en cor i ànima, defensant un repertori complex que exigeix tensió i convicció, magníficament acompanyada per uns músics grandíssims, que han aconseguit empastar una sonoritat molt especial. Els “Nans de Xàtiva” i la “Dansa del vetlatori” -una exhibició de fragilitat estremidora- romanen, potser, com els moments de major emotivitat.
La nit cau ja pendent avall. Només queden les músiques panmediterrànies cantades en sabir dels Piccola Banda Ikona a la Taverna; el groove balcànic, infectat amb aquella rítmica incontenible dels repertoris tsiganes, que administren Lubo & Kaba Horo al Milcentenari, i la rumba desinhibida i eufòrica de Dijous Paella que vindrà després, abans d’acabar xarrant a crits entre el guirigall electrònic de la rave que tanca la festa de Compartir Dóna Gustet a l’església de Sant Francesc. Una rave que culmina un dia llarguíssim i una Fira, artísticament, més que satisfactòria.
Demà -impossibilitats de veure cap espectacle més per diversos compromisos- començarem a fer-ne balanç, però això ja serà una altra història.
Per cert, quan arribe a l’hotel, completament esgotat de música i de vent, repasse les notes dels concerts que he vist avui i intuesc que potser he aconseguit algun récord mundial. On es reclama això?
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!