1.- Fitxa tècnica.
Títol: Vicent Andrés Estellés, el fill del forner que feia versos.
Autors: Susanna Francés i Tomàs i Vicent Luna i Sirera.
Il•lustracions: Sílvia Faus.
Any: 2013
Edita: Escola Valenciana, Ajuntament d’Alcoi, Centre Cultural Ovidi Montllor d´Alcoi.
Distribueix: Es varen distribuir exemplar per Escola Valenciana en les XXVI Trobades d’Escoles Valencianes d’arreu del País Valencià. A més a més, l’Ajuntament d’Alcoi també en repartí un exemplar per a totes les classes dels centres educatius d’Alcoi.
Motiu: Edició per participar en l’Any Estellés 2013. Aquesta auca forma part del projecte Vicent Andrés Estellés, la veu del teu poble. Projecte dels mateixos autors, editat per la Universitat d’Alacant i l’Ajuntament d’Alcoi per apropar la figura i obra del poeta de Burjassot als nostres escolars.
Tamany: 67 x 48 cm. A color.
2.- Text de l’auca.
1.- En 1924 al carrer Nou vaig nàixer.
En un Burjassot de colomers i pins
on tots ens coneixíem i érem veïns.
2.- A mi m’agradaria ser forner.
Entrar al forn feixos de pinassa,
i veure créixer el pa o la fogassa.
3.- Em vaig criar en l’aigua de les sèquies.
Entre moreres grans i febrils lledoners,
i feliç de la meua infantesa,com el primer.
4.- Aviat aprenguí a llegir i escriure.
Amb els llibres que em deixà un veí del meu
carrer
vaig conèixer Verdaguer, Segarra i Carner.
5.- Quan tenia dotze anys esclatà la Guerra Civil.
Morts, fam, misèria… quina brutalitat!
Tot i així, per a mi foren anys de felicitat.
6 .- Gràcies a una beca vaig estudiar periodisme.
Al diari Las Provincias de reporter vaig fer,
llavors coneguí Joan Fuster i Sanchis Guarner.
7 .- En 1953 eixia el meu primer llibre.
Ciutat a cau d’orella el vaig titular,
un grapat de poemes que per fi es van editar
8.- La postguerra era sorda, era amarga i feroç.
Jo vaig eixir, amb pas incert, ple de nafres
però enamorat d’Isabel i les seues besades.
9.- Isabel, amarga i dolça filla meua.
Com no t’he de recordar,
tan jove que ens vas deixar!
10.- Al periòdic em feren redactor en cap.
Crítica de llibres, reportatges, treball d’arxiu…
tot i la censura, em mantinguí actiu.
11.- Vaig viure la virulenta campanya antivalenciana.
Fuster perseguit per escriure Nosaltres, els valencians
i com ell molts altres escriptors i intel•lectuals.
12.- Jo escrivia sota una lluna amarga com la fel.
Només cinc llibres m’editaren en vint anys,
la censura ho endarrerí tot anys i panys.
13.- Però l’oposició al franquisme ens féu avançar.
L’any 1972 Recomane tenebres es va publicar
el primer volum de l’Obra Completa es va encetar.
14.- La cançó protesta fou la identitat de la Nova Cançó.
Llach, Raimon, Maria del Mar, Ovidi Montllor…
tots contra el franquisme opressor.
15 .- En l’any 1975 morí el dictador Franco.
Iniciàrem així un procés de retrobament,
i jo des de llavors vaig viure febrilment.
16.- Per a mi van ser moments d’esperança i alegria.
Comencí a escriure el Mural del País Valencià,
una cantata viva, alegre i lluminosa s’albirà.
17.- De sobte aplegaren els reconeixements.
El Premi d’Honor de les Lletres Catalanes, la Lletra d’Or
i un monument al meu Burjassot, que em tocà el cor.
18.- La fòbia antivalenciana reaparegué a València.
Subtilment del diari em jubilaren
i per telèfon i per correu m’amenaçaren.
19.- Malgrat tot, sempre vaig escriure en valencià.
El català de tots, que diria el castallut Enric Valor,
en la llengua del nostre poble i amb molt d’honor.
20.- Em dec al meu País, doncs valencià sóc de soca i arrel.
El poble sempre ha estat el meu encís,
i el meu partit és el del meu País.
3.- Objectius aconseguits.
3.1.- Objectius de l’alumnat.
1.- Conéixer una mica més la vida i obra de Vicent Andrés Estellés.
4.- Fomentar l’nterés per escriure textos poètics propis.
3.- Gaudir de la lectura dels poemes d’Estellés.
4.-Treballar a classe una a una cada vinyeta.
3.2.- A nivell personal.
1.- Participar en l’Any Estellés 2013.
2.- Apropar als nostres escolars la figura i obra del poeta de Burjassot.
3.- Tindre un material de treball motivador que complementava el treball del llibre de text.
4.- Aprofundir en el coneixement de l’obra de Vicent Andrés Estellés.
5.- Aportar un material de treball per a l’escola en català.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!