Vicent Luna i Sirera

Tirant al blanc

8 d'abril de 2011
0 comentaris

Sense pèls a la llengua. 25 articles per estirar-te de la llengua.

El què hom hi pot trobar en aquest material és un total de 25 articles que l’autor ha anat escrivint al llarg d’aquests anys i que pretenen ser una petita mostra d’aquesta constant lluita per normlitzar el valencià.  Cada article està escrit en un moment concret i amb una intenció determinada. Tanmateix tots ells comparteixen una mateixa finalitat, reivindicar el nostre valencià, el català de tots que diria Enric Valor. També hi trobarem  una proposta d’activitats per a cada article, amb l’objectiu d’aprofundir en alguns aspectes al voltant de la llengua.

 

 

1.- Fitxa tècnica.

 

Títol: Sense pèls a la llengua. 25 articles per estirar-te de la llengua.

Autor: Vicent Luna i Sirera.

Edita: Proposta elaborada l’abril del 2010

Distribueix. Proposta penjada en aquest bloc.

La proposta consta de:

a)      Introducció.

b)      Graella d’articles.

c)      Articles.

 

            1.- L´Alcoià i el Comtat: tres anys de valencià a l’escola.

            2.- El futur de la llengua, Ovidi i Estellés.

            3.- Sempre et recordarem

            4.- Enric Valor, el darrer gran homenot.

            5.- Volem caminar ben junts i en valencià fem futur.

            6.- Un 9 d’octubre que desperte sentiments.

            7.- Quaranta anys de “Nosaltres, els valencians”

            8.- Canal 9 és una ruïna.

            9.- Els almogàvers.

            10.- Què té Harry Potter?

            11.- La lectura, un hàbit que cal generalitzar.

            12.- Premis Joan Valls 2004.

            13.- Recuperem els Furs.

            14.- La mala educació.

            15.- Com escriu la regidora de política lingüística?

            16.- Això és llarg de contar.

            17.- Ho, desig de Raimon.

            18.- Acústic 2005.

            19.- La mirada de Basset.

            20.- Caminem cap a un intercanvi de cultures?

            21.- “Yo no me llamo José Luís”

            22.- Veure TV3 és de “perturbados mentales”

            23.- La immersió lingüística com a model.

            24.- L’Any Jaume I.

            25.- 25 anys de la LUEV .

 

d)     Proposta d’activitats a cada article.

e)      Cronologia. Fets més rellevants al País Valencià al llarg d’aquests 25 anys i la pàgina web on localirzat-ho

f)       Adhesius.

 

2.- Breu resum de la proposta.

 

Els valencians i valencianes l’any 1982 vam aprovar el nostre Estatut d’Autonomia. Un instrument que ens ha permés de recuperar gran part del nostre autogovern i institucions que ens foren arrabassades per la força de les armes al segle XVIII. El desplegament d’quest Estatut ens va permetre l’aprovació d’una llei, la LUEV, que ens possibilitava d’introduir l’ensenyament del valencià i en valencià al nostre sistema educatiu.

Gràcies a aquesta llei, generacions i generacions de valencians i valencianes han tingut accés, amb tots els entrebancs, mancances i dificultats imaginables, al coneixement de la llengua pròpia dels valencians que durant tants anys, fins i tot segles, havia estat proscrita de l’ensenyament. L’any 2008 es van complit els 25 anys de l’entrada en vigor de l’esmentada llei. Si bé és cert que la LUEV, com hem dit,  ens obrí una port també és cert que les expectatives, il·lusions i desitjos no han estat del tot aconseguits. I és que en realitat la LUEV és una llei de mínims que s’ha aplicat al mínim pels nostres governants. Després de 25 anys ens cal una reflexió per detectar les seues mancances i articular noves propostes, tant des de la societat civil com des de les institucions públiques, que milloren i potencien l’ús de la llengua en una societat global, multicultural i plurilingüe.

El treball que hem fet al llarg d’aquest quart de segle és impressionant. És veritat que res ens han donat, el què hem aconseguit és gràcies a l’esforç de milers de valencians i valencianes, pares, mares, mestres, alumnes… que hem apostat fermament per dignificar la nostra llengua: manifestant-nos,  exigint el compliment de la llei, convencent els escèptics, denunciant agressions, escrivint articles, organitzant cursos i trobades, publicant llibres i materials didàctics, fomentant campanyes de normalització, renovant pedagògicament l’escola etc, etc.

El què hom hi pot trobar en aquest material és un total de 25 articles que l’autor ha anat escrivint al llarg d’aquests anys i que pretenen ser una petita mostra d’aquesta constant lluita per normlitzar el valencià.  Cada article està escrit en un moment concret i amb una intenció determinada. Tanmateix tots ells comparteixen una mateixa finalitat, reivindicar el nostre valencià, el català de tots que diria Enric Valor. També hi trobarem  una proposta d’activitats per a cada article, amb l’objectiu d’aprofundir en alguns aspectes al voltant de la llengua. La realització d’aquestes activitats ens hi poden ajudar a entendre millor el procés de normalització que ha seguit el valencià al llarg d’aquests anys. A més a més, i perquè s’hi puguen contextualitzar els articles , s’adjunta una cronologia d’aquells esdeveniments més importants que, d’alguna manera, han determinat l’aplicació de la LUEV, així com del procés general de normalització. Completa la proposta una selecció d’adhesius d’algunes de les campanyes més conegudes de foment de l’ús de la llengua.

Sense pèls a la llengua. 25 articles per estirat-te de la llengua és una proposta adreçada a l’alumnat en general, sense especificar curs i cicle. Segurament, tot i atenent al temari que s’imparteix en l’assignatura de valencià, siga més adient per a ESO, Batxillerat o fins i tot per aquells alumnes que estudien per ser mestres. És un material de treball per resseguir algunes de les petjades que hem anat deixant en el camí de normalització de la nostra llengua. Una proposta per vindicar que en valencià tot és pòssible, una llengua que lluita per ser normal, amb els mateixos drets i deures que la resta. Una proposta per fomentar l’autoestima i l’orgull de parlar i escriure, sense cap complexe, la llengua del nostre país. La llengua que ens han trasmés els nostres avantpassats i que nosaltres tenim l’obligació de transmetre als nostres fills garantint-ne així el seu ús i per tant el seu futur.

 

3.- Objectius proposats.

 

3.1.- Objectius de l’alumnat.

1.- Fomentar l’autoestima i l’orgull de parlar en català.

2.- Adonar-se’n dels entrebancs que ha patit la nostra llengua al llarg d’aquests anys.

3.- Copsar el procés de normalització del valencià de la  LUEV ençà.

4.- Aportar propostes per millorar l’ús de la nostra llengua.

 

3.2.- A nivell personal.

1.- Satisfacció per sistematizar una proposta a partir dels articles escrits al llarg d’aquests 25 anys.

2.- Constatació dels avanços aconseguits i preocupació pels nous i constants entrebancs que cada dia ens posen.

3.- Aportar una proposta de treball per a l’escola en català.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!