L’any 2006 la ciutat d’Alcoi va celebrar el 750 Aniversari de la seua fundació. L’Ajuntament va organitzar tot un ventall d’activitat per commemorar aquesta tant important i significativa data. Ens va encarregar l’elaboració d’una auca i d’un material curricular adreçat a l’alumnat del 1r cicle d’ESO.
1.- Fitxa tècnica.
Títol: Fen 750 anys!!! Cercant les petjades de la fundació d’Alcoi.
Autors: Susanna Francés i Tomàs i Vicent Luna i Sirera. Il·lustracions: Esperança Martínez Molina.
Edita: Ajuntament d’Alcoi. Material didàctic adreçat al 1r cicle d’Educació Secundària. Publicació commemorativa del 750 aniversari de l’atorgament de la Carta Pobla d’Alcoi.
Ditribueix: Ajuntament d’Alcoi. L’objectiu era fer arribar als centres educatius de la ciutat exemplars d’aquest material curricular.
El projecte consta:
a) Quadern de l’alumnat.
– Pròleg.
– Mapes conceptuals.
– Com comencem?
– Què en sabem?
– Què més en volem saber?
– Què hi podem fer?
1.- Itinerari 1: Des del castell de Barxell.
2.- Itinerari 2: Una fortificació natural: el Castellar.
3.- Itinerari 3: Un punt estratègic en una zona fronterera.
4.- Itinerari 4: La vila entre dos rius: el Riquer i el Molinar.
5.- Itinerari 5: La Pobla Nova de Sant Jordi.
6.- Itinerari 6: De visita al Museu Arqueològic i a l’Arxiu Municipal.
– Què en sabem ara?
– Què hem aprés?
– Graella organitzadora de les activitats.
– Bibliografia.
– Annexos: fotografies per retallar, piràmide població..
b) Llibre de lectura de l’alumnat.
– Històries al voltant dels sis itineraris.
– Glossari de paraules de l’Edat Mitjana.
– Cronologia dels fets més rellevants de la Fundació d’Alcoi.
– Auca del 750 Aniversari de la fundació d’Alcoi.
c) 100 petjades per cercar la Carta Pobla d’Alcoi. Quadernet amb les 100 preguntes i la seua contestació per jugar al joc de les 100 petjades.
d) Tauler plegable del joc “ 100 petjades per cercar la Carta Pobla d’Alcoi”
e) Text , per retallar i jugar al joc, d’una suposada Carta Pobla de la vila d’Alcoi.
f) Quadern del professorat .
– Fonamentació teòrica: justificació, quina història?
– Característiques del material curricular.
– Mapes conceptuals.
– Planificació: elecció del títol del projecte; fil conductor; objectius i continguts; estructura metodològica; organització de l’espai i del temps; orientacions per a l’avaluació.
– Orientacions per al desenvolupament del projecte: d’on i com comencem?; què en sabem?; què vull saber?; què puc fer?; què sé ara?; què he aprés?
– Graella organitzadota de les activitats.
– Bibliografia.
2.- Breu resum del projecte.
L’any 2006 la ciutat d’Alcoi va celebrar el 750 Aniversari de la seua fundació. L’Ajuntament va organitzar tot un ventall d’activitat per commemorar aquesta tant important i significativa data. Ens va encarregar l’elaboració d’una auca i d’un material curricular adreçat a l’alumnat del 1r cicle d’ESO.
El projecte “Fem 750 anys!!! Cercant les petjades de la fundació d’Alcoi” consta de tres materials de treball: un llibre de lectura, un quadern d’activitats per a l’alumnat i un joc. En concret, el quadern d’activitats està estructurat al voltant de quatre moments històrics ( abans de la conquesta, la conquesta, la fundació i repoblació i la consolidació) i sis itineraris per Alcoi i els seus voltants. En cadascun dels itineraris hom hi pot trobar un ventall d’activitats que ajudaran l’alumnat a apropar-se una mica al context i als fets que ocorreguren en l’Edat Mitjana ( S. XII-XIII) a les terres valencianes i, en concret, a la ciutat d’Alcoi.
L’objectiu final del projecte no és altre que ajudar l’alumnat a conéixer l’origen de la fundació del seu poble, Alcoi. Així, el coneixement del passat li permetrà accedir a la clau per interpretar el present i poder intervindre en el futur, tot per afermar la seua identitat.
3.- Objectius aconseguits.
3.1.- Objectius de l’alumnat.
1.- Descobrir l’origen i fundació del seu poble.
2.- Descobrir i identificar monuments, paratges, itineraris… d’Alcoi.
3.- Afermar la identitat, tot i enorgullint-se de la història del seu poble i dels seus avantpassats.
4.- Ser més tolerants i respectuosos envers altres cultures.
5.- Adonar-se’n de la importància del coneixement històric per interpretar i entendre el present.
3.2.- A nivell personal.
1.- Una experiència molt interessant per la recerca d’informació, disseny del projecte i la seua sistematització.
2.- Descobrir aspectes de la nostra història que desconeixíem.
3.- Aportar el nostre granet de sorra a la Commemoració dels 750 Anys de la Fundació d’Alcoi.
4.- Aportar un projecte i un material curricular a l’escola en valencià per treballar la Fundació d’Alcoi.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!